Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta Iphoto-biblioteket?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-12-23 14:52

Min hårddisk är nästan full, måste flytta något till extern disk. Iphoto tar upp 33 GB. Kan jag lägga det på min Time Machine och lägga en alias i mappen bilder i stället?
Kommer det att funka? Finns det något annat bättre sätt att lägga bilderna utanför den inbyggda hårddisken?

  • Medlem
  • 2012-12-23 15:51

Jiddra inte med iPhoto-biblioteket. De som gråter floder över sabbat sådant bibliotek äro legio. Skaffa en större hårddisk för internt bruk. Eller ta bort något annat. (Filmer?)

Ursprungligen av alix:

Jiddra inte med iPhoto-biblioteket. De som gråter floder över sabbat sådant bibliotek äro legio. Skaffa en större hårddisk för internt bruk. Eller ta bort något annat. (Filmer?)

Håller inte alls med. Det är absolut inga problem att ha iPhoto-biblioteket på en extern disk.

Men det behövs inga alias som TS skrev. Det är bara att ställa in i iPhoto var biblioteket ligger.

  • Medlem
  • 2012-12-23 20:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller inte alls med. Det är absolut inga problem att ha iPhoto-biblioteket på en extern disk. ...

Jaså, det säger du? Gott att höra!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-12-25 01:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller inte alls med. Det är absolut inga problem att ha iPhoto-biblioteket på en extern disk.

Men det behövs inga alias som TS skrev. Det är bara att ställa in i iPhoto var biblioteket ligger.

Detta har jag sökt ganska länge utan att hitta. Har iPhoto 11, version 9.4.2 och där finns det inget i inställningar om mapp för iphoto-bibliotek. Inte heller i hjälp. Tacksam om Jesper kunde tala om var jag hittar den inställningen. I Itunes finns det en sådan inställning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-25 02:58
Ursprungligen av Stig R:

Detta har jag sökt ganska länge utan att hitta. Har iPhoto 11, version 9.4.2 och där finns det inget i inställningar om mapp för iphoto-bibliotek. Inte heller i hjälp. Tacksam om Jesper kunde tala om var jag hittar den inställningen. I Itunes finns det en sådan inställning.

Jag har för mig att du håller inne Alt när du startar iPhoto, då får du peka ut var biblioteket ligger.

God jul!

Ursprungligen av zinned:

...håller inne Alt när du startar iPhoto, då får du peka ut var biblioteket ligger.

Ja, så kan man göra. Så gjorde jag när jag flyttade mitt bibliotek en gång i tiden.

Men det finns ett ännu enklare sätt. När iPhoto-biblioteket har flyttats till sin nya plats, bara dubbelklicka på biblioteket för att starta iPhoto. Efter det kommer iPhoto att komma ihåg att biblioteket ligger just där.

Detta gäller från iPhoto '08 och framåt, enligt den här support-artikeln:
iPhoto: How to move the Library folder to a new location

Stig R: Du skrev i första inlägget om extern disk, men sen hänvisade du till TimeCapsule. Är det frågan om en TC eller en lokal usb disk? Båda två fungerar, men prestandan mot en TimeCapsule brukar inte vara värst bra, vilket kan leda till att det går trögt att bläddra i ditt bibliotek.

Jag kör själv mitt iPhoto bibliotek på en filserver (linux) med RAID. Den klarar av att leverera vad mitt gigabit nätverk hanterar och det fungerar relativt smärtfritt att använda. Över WLAN kan det vara lite trögt ibland, men med kabel är det inga problem.

Det går fint att göra som du tänker. Observera dock att om du har primära library på samma skiva som TimeMachine så har du ingen som helst backup för dina bilder. Skaffa hellre en separat extern skiva att använda för iPhoto eller en större intern skiva så blir det smidigast.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-12-24 05:18

Har i stort sett alla mina bibliotek på externa diskar. Kör med dubbla backupp för maximal säkerhet. Disk är billigt så ingen idé att riskera att förlora data för den sakens skull.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-12-24 11:21

Ett nytt problem dök upp. Försöker kopiera via Finder, men trots att jag dragit kabel mellan dator och TC-disken, kopierar den med c:a 50k, det kommer att ta två dygn enligt aktuell prognos.
Försökte ansluta med ftp-program men det gick inte, behöver man ställa in nåt i TC:n för att få upp speeden?

Red: Av någon anledning ökade hastigheten till 11 MB/s efter c:a en kvart. Klart godkänt.
Tack för alla tips!

Senast redigerat 2012-12-24 11:52
Ursprungligen av Stig R:

Ett nytt problem dök upp. Försöker kopiera via Finder, men trots att jag dragit kabel mellan dator och TC-disken, kopierar den med c:a 50k, det kommer att ta två dygn enligt aktuell prognos.
Försökte ansluta med ftp-program men det gick inte, behöver man ställa in nåt i TC:n för att få upp speeden?

Red: Av någon anledning ökade hastigheten till 11 MB/s efter c:a en kvart. Klart godkänt.
Tack för alla tips!

Skumt, samma här. Fick också ett dygn som tidsangivelse, plötsligt gick det ned till 42 minuter!

1
Bevaka tråden