Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intern vs. extern disk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-23 13:07

Om man väljer att lägga OS X på en extern raid 10'a ansluten med Thunderbolt istället för att köra på den interna disken (i exempelvis en iMac). Vinner man någon prestanda då? Teoretiskt bör det ju vara så, men finns det några praktiska tester som visar att det är så?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-23 13:35

Intressant fråga.
Jag tror inte thunderbolt har samma problem med latenser mm som USB2 (3?) har så det borde ju bli en prestandaökning.
Egentligen kan du nog bara titta på tester av raid-kabinett med TB.
Men å andra sidan är raid-0 fortfarande långt sämre än en SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 14:24
Ursprungligen av Json_81:

Intressant fråga.
Jag tror inte thunderbolt har samma problem med latenser mm som USB2 (3?) har så det borde ju bli en prestandaökning.
Egentligen kan du nog bara titta på tester av raid-kabinett med TB.
Men å andra sidan är raid-0 fortfarande långt sämre än en SSD.

Raid 0 med SSD? Jag kör hela min testmiljö numera via extern disk (TB) Windows 8, Windows 7 och Windows XP. Märker ingen skillnad mot när jag körde en intern disk.

Ursprungligen av 20hz:

Raid 0 med SSD? Jag kör hela min testmiljö numera via extern disk (TB) Windows 8, Windows 7 och Windows XP. Märker ingen skillnad mot när jag körde en intern disk.

Vilken extern disk/kabinett har du?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-23 15:33
Ursprungligen av 20hz:

Raid 0 med SSD? Jag kör hela min testmiljö numera via extern disk (TB) Windows 8, Windows 7 och Windows XP. Märker ingen skillnad mot när jag körde en intern disk.

Okej, men denna konfig har ändå endast 1 disk, dvs. ingen raid? Bootar du dina system direkt från den externa disken eller kör du dem i en virtuell miljö (där din host ligger på intern systemdisk)?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-23 17:32
Ursprungligen av 20hz:

Raid 0 med SSD?

Förvisso, men det är inte så många som har nytta av raidade SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 14:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 15:44

Virtuell miljö. Skulle nog hålla mig ifrån att köra annat för om man råkar rycka ut disken eller annat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-12-23 15:52

Ja, det är ju förstås en risk. Kör du VMware eller Parallels? Om du inte märker av någon prestandaförsämring i din miljö borde ju faktiskt en raid 10'a ge lite ytterligare skjuts (lockande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 16:01

Sjukt sugen på Lucid Thunderbolt External GPU

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 16:00

Virtual Box. Fungerar perfekt. kör du Raid så blir det såklart ännu snabbare!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-16 12:26

Letar mig tillbaka till den här tråden igen

Någon som känner till en TB-DAS med en hygglig raid controller?

Fråga till Json_81... Är det med tanke på ev. usla controllers som du avfärdar SSD i raidmiljö?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-16 13:47
Ursprungligen av lensv:

Fråga till Json_81... Är det med tanke på ev. usla controllers som du avfärdar SSD i raidmiljö?

För de flesta är den stora vinsten med SSD är den korta accesstiden, vilken knappt påverkas av raid (raid 0 borde ge aningen högre accesstid, dvs sämre).
En modern SSD har läs/skriv på 4-500MB/s vilket då i teorin dubblas i raid 0 men redan med en singeldisk är du långt förbi vad de flesta kan nyttja i praktiken.

Märk väl att jag säger de flesta, det finns givetvis användningsområden för SSD i raid 0.

Vad gäller raid 1 kan det såklart vara vettigt om man har behov av att systemet inte får gå ner så länge som det tar att återställa en backup.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-01-16 14:49

Glöm för all del inte I/O, som förbättras kraftigt med ett vettigt raidkort!

Frågan om vettiga raid controllers i kabinett kvarstår... Någon som har en susning om ifall det finns något på marknaden som inte är smäck?

1
Bevaka tråden