Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme får "fel" ip.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på å rodda in Framtidens bredband i lägenheten och det jävlas givetvis.
När jag kopplar in ethernet i vilken dator som helst får jag "rätt" ip, dvs ett WAN-IP.
Men såfort jag drar in den i min airport extreme får jag ett LAN-IP och kan bara komma åt beställningssidan som man kommer åt innan man valt tjänst. Utöver det klagar AE på double NAT.

Vadfan skall jag göra?
Har försökt köra bryggat läge, no luck!

Mycket märkligt problem!

Double NAT får du ju oftast om din Router försöker göra samma översättning av IP-nummer som ISP:n gör.

Har du återställt din AE?

Testat att slå av NAT på din AE?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 21:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Håller på å rodda in Framtidens bredband i lägenheten och det jävlas givetvis.
När jag kopplar in ethernet i vilken dator som helst får jag "rätt" ip, dvs ett WAN-IP.
Men såfort jag drar in den i min airport extreme får jag ett LAN-IP och kan bara komma åt beställningssidan som man kommer åt innan man valt tjänst. Utöver det klagar AE på double NAT.

Vadfan skall jag göra?
Har försökt köra bryggat läge, no luck!

Mycket märkligt problem!

Jag antar att du vill använda din AE som DHCP och som "main router" i ditt hem, har du då slagit av NAT i det modemet/router som du fick av din ISP?

Ursprungligen av zinned:

Jag antar att du vill använda din AE som DHCP och som "main router" i ditt hem, har du då slagit av NAT i det modemet/router som du fick av din ISP?

Jag förutsatte att han inte hade något modem. Zinned's lösning är att föredra om du har modem.

Och ja, jag har testat att återställa TC, ingen effekt där.

Jag har ingen router/modem utan en fiber-box enligt följande:
4-port 1Gbps OAM

Slåt jag av DHCP hamnar jag i bryggat läge, men det hjälper föga då min time-capsule får ett "LAN-ip" och inte det bredbands-ip som jag får när jag matar in eth rakt in i datorn.

Kanske ta kontakt med supporten på ISPn? Det låter som om de knyter tjänsten till en specifik MAC-adress (unikt ID på nätverkskortet). Kopplar du då in en annan nätverksenhet har den en annan MAC-adress och det är kanske därför du får upp val-av-tjänst sidan.

Har du testat att låta allt vara urkopplat en stund? Det kanske bara är så att det tar en stund innan "lånet" av IP-adress går ut och du därför inte får rätt IP i din router...

Precis det som hänt nu upptäckte jag. Försökte koppla in den till min gamla Macbook Pro och då händer samma sak.
Skall testa att ha det modemet urdraget en stund.

Sikket jävla strul det här var då. Satte igång skiten nu på morgonen efter en avstängd natt, men icke!
Ringde supporten och pratade med en förvisso rätt trevlig, men ändock förvirrad, kille som var tvungen att lägga en felanmälan.

Edit: Det verkar som de lyckades fixa skiten för nu flyter det på bra. Tack för alla tips.

Senast redigerat 2012-12-23 13:06
1
Bevaka tråden