Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2.5" Thunderbolt kabinett för SSD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 19:40

Tjo!

Jag vet att man kan köpa Seagate's adapter och sätta dit en SSD men den har fått mkt kritik för att den är inte direkt gjort för att mounta en 2.5" disk direkt på den.

Så jag undrar vad har ni för förslag??

Jag funderar på att köpa en Freecom Mobile Drive MG 1TB Thunderbolt eller en Buffalo's 1TB disk och öppna upp skiten och sedan montera min SSD disk i deras kabinett, vad tror ni är bäst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 00:03

Fan visste inte att den fanns i 500 GB. Blir nog billigast så med tanke på att jag måste ändå köpa en Thunderbolt kabel till Freecom disken för 450 (?!?!?!?!) kr från då man bara för en USB 3.0. Har du testat att öppna upp den och monterat en SSD i den eller?

EDIT: youtube:ade och hittade denna video där en snubbe tipsar om just den disken och sätter in en SSD. Ska nog inte vara allt för mkt mekk (4 kredit kort användes för att ta bort tejpen hah).

Senast redigerat 2012-12-22 00:54
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 14:46

En sak förstår inte jag.

Av de TB-kabinett som nu kommit ut på marknaden så är det oerhört få, om någon, som har dubblar TB-portar. Det är alltså helt omöjligt att Daisy-chaina dessa med andra TB-produkter. Varför gör de på detta sättet? Är det för dyrt att slänga på en port till och bygga produkten så som den ska vara?

Ursprungligen av zinned:

En sak förstår inte jag.

Av de TB-kabinett som nu kommit ut på marknaden så är det oerhört få, om någon, som har dubblar TB-portar. Det är alltså helt omöjligt att Daisy-chaina dessa med andra TB-produkter. Varför gör de på detta sättet? Är det för dyrt att slänga på en port till och bygga produkten så som den ska vara?

Gissningsvis handlar det om att dom vill sälja sina dyraste produkter framför dessa "billigare" varianter. Sedan vet jag inte hur stor plats kretsarna för en Thunderbolt-port tar men det och kostnaden kan vara en anledning till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 15:53
Ursprungligen av grenhall:

Gissningsvis handlar det om att dom vill sälja sina dyraste produkter framför dessa "billigare" varianter. Sedan vet jag inte hur stor plats kretsarna för en Thunderbolt-port tar men det och kostnaden kan vara en anledning till.

Det kan vara så. Dock tycker jag mig se på klippet som crayzee länkar till ovan att kretsarna för TB, de som syns iaf, inte verkar vara så stora.

Men men, hoppas det blir förändring på detta. Att låsa en hel TB-port till en enda enhet är inte så kul, det drar ner nivån till USB-standard lite grann...kan jag tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 00:29
Ursprungligen av zinned:

yada yada yada.

Att låsa en hel TB-port till en enda enhet är inte så kul, det drar ner nivån till USB-standard lite grann...kan jag tycka.

Håller med dig helt och hållet! Tänkte precis på det du sa och då skulle båda mina TB portar vara upptagna då jag funderar på att köpa en TB->FW800 adapter till min nuvarande disk och sedan trycka in SSD:n Buffalo chassit.

Fördelen med Buffalo disken är ju att den både har TB och USB 3.0 som är bakåt kompatibelt ner till USB 1.2 (eller 1.3 om jag inte minns helt fel) så man är ju "safe" oavsett. Väldigt få externa som har det just nu.

Har det hänt något nytt på denna front?

Ett kabinett med thunderboltanslutning och typ samsung 840 pro 256 GB hade jag tänkt mig.

1
Bevaka tråden