Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TC har brunnit, hur koppla Synology direkt till dator?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-12-21 20:04

(Om någon moderator anser att detta bör vara i NAS-tråden får ni flytta den. Själv anser jag att detta är ett specifikt problem som kanske inte gäller generellt för alla användare)

Jaha. Dagarna före julafton bestämde sig alltså min Time Capsule för att tacka för sig och kasta in handduken. Troligtvis är det transformatorn som har brunnit eftersom den är totalt död. Ingen fara på taket, har en Express som nu agerar router och allt körs trådlöst. Dock vill jag ha NASen ansluten till min Mini med tråd, pga hastigheten.
Men hur gör jag för att koppla min Synology direkt till datorn? När jag kopplar in den direkt i datorn hittas den inte av Synology Assistant. Om jag tilldelar den ett visst IP via Nätverk i min Mini kan jag i alla fall inte komma åt den via Safari på detta IP. Måste den vara ansluten bakom en router, eller kan jag köra så här så länge tills jag har skaffat en ny Extreme/TC?

Grymt tacksam för svar.

Hittar du den inte via find.synology.com?

Ursprungligen av Dalle:

(Om någon moderator anser att detta bör vara i NAS-tråden får ni flytta den. Själv anser jag att detta är ett specifikt problem som kanske inte gäller generellt för alla användare)

Jaha. Dagarna före julafton bestämde sig alltså min Time Capsule för att tacka för sig och kasta in handduken. Troligtvis är det transformatorn som har brunnit eftersom den är totalt död. Ingen fara på taket, har en Express som nu agerar router och allt körs trådlöst. Dock vill jag ha NASen ansluten till min Mini med tråd, pga hastigheten.
Men hur gör jag för att koppla min Synology direkt till datorn? När jag kopplar in den direkt i datorn hittas den inte av Synology Assistant. Om jag tilldelar den ett visst IP via Nätverk i min Mini kan jag i alla fall inte komma åt den via Safari på detta IP. Måste den vara ansluten bakom en router, eller kan jag köra så här så länge tills jag har skaffat en ny Extreme/TC?

Grymt tacksam för svar.

Får man fråga hur gammal TC'n är och vilken generation?

  • Medlem
  • 2012-12-21 20:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hittar du den inte via find.synology.com?

Funkade tyvärr inte.

Ursprungligen av grenhall:

Får man fråga hur gammal TC'n är och vilken generation?

Generation 4 tror jag. Ett drygt år gammal utan Apple Care.

Ursprungligen av Dalle:

Generation 4 tror jag. Ett drygt år gammal utan Apple Care.

Wow. Okej tack.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-22 16:52
Ursprungligen av Dalle:

Funkade tyvärr inte.

Generation 4 tror jag. Ett drygt år gammal utan Apple Care.

Klaga hos Apple snarast, den ska definitivt funka mer än ett år.

  • Medlem
  • 2012-12-21 21:12

Suck. Läser man lite verkar det vara stora problem att ansluta direkt till datorn utan en router mellan. Alla tips mottages tacksamt.

Ursprungligen av Dalle:

Suck. Läser man lite verkar det vara stora problem att ansluta direkt till datorn utan en router mellan. Alla tips mottages tacksamt.

Det går om du sätter en switch mellan dator och NAS.

  • Medlem
  • 2012-12-21 22:17
Ursprungligen av keptang:

Vilken NAS har du?

DS 413.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det går om du sätter en switch mellan dator och NAS.

Säker på det? I så fall kan det vara värt det. Är det någon inställning jag måste göra för att det ska funka? DHCP/fast IP?

Vilken NAS har du?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-12-21 23:53

Stoppa in NAS, dator och express i nämnda switch så borde det funka galant.

  • Medlem
  • 2012-12-22 08:38

Ok, tack allihopa. Jag får undersöka saken och återkommer med resultat.

Du måste ha något som ger den en IP annars blir det svårt.
Men om du sätter en statisk IP på både dator och router i samma subnet så bör det fungera ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 15:15
Ursprungligen av keptang:

Du måste ha något som ger den en IP annars blir det svårt.
Men om du sätter en statisk IP på både dator och router i samma subnet så bör det fungera ändå.

Inte om NAS'en inte har ett IP, leasetime kan ju ha gått ut sedan den fick sitt IP adresserat av TC'n sist. Har den inget IP nu så går det ju inte att nå den, switch emellan eller ej. Dock vet jag inte om det är möjligt att nå den via Bonjour i så fall.

Ursprungligen av zinned:

Inte om NAS'en inte har ett IP, leasetime kan ju ha gått ut sedan den fick sitt IP adresserat av TC'n sist. Har den inget IP nu så går det ju inte att nå den, switch emellan eller ej. Dock vet jag inte om det är möjligt att nå den via Bonjour i så fall.

Det skulle såklart stått "statisk IP på både dator och NAS​..".

Om NAS förväntar sig DHCP, så kan du starta den inbyggda dhcp servern genom att på Macen aktivera internetdelning. Du vill alltså dela din internet från WLAN till Ethernet. Efter detta borde NASen få en IP från din Mac och du kan eventuellt klura ut vad den är och ansluta till den.

  • Medlem
  • 2012-12-22 15:52

Jag blir galen...
Sätter jag DHCP på både NAS och dator hittas inte NASen.
Sätter jag statisk på båda så händer samma sak...
Jag borde ju kunna sätta DHCP på bägge, men då borde jag ju komma in i NASen iaf? Och därmed se vad den har för IP-nummer, och efter det låsa fast den i det IP:et?

Eller tänker jag våldsamt fel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 15:56
Ursprungligen av Dalle:

Jag blir galen...
Sätter jag DHCP på både NAS och dator hittas inte NASen.
Sätter jag statisk på båda så händer samma sak...
Jag borde ju kunna sätta DHCP på bägge, men då borde jag ju komma in i NASen iaf? Och därmed se vad den har för IP-nummer, och efter det låsa fast den i det IP:et?

Eller tänker jag våldsamt fel?

Vänta nu, vaddå sätter på DHCP på NAS'en? Kommer du åt NAS'ens gränssnitt och kan aktivera DHCP-servern på den? I så fall så har den ju ett IP som du ansluter mot.

Och sedan, sätta på DHCP på datorn? Som jag har tolkat dig så har din TC rasat och du har ingen aktiv DHCP-server i nätet just nu, därför vet du inte om och i så fall vilket IP som din NAS har. Om du ska använda DHCP i ditt lokala nät så ska du bara ha en server som agerar DHCP, inte flera.

  • Medlem
  • 2012-12-22 16:23

Glöm vad jag svamlat om, jag är helt tom i skallen och kan nog inte förklara vettigt.

Förutsättningarna ser ut såhär:
Mac Mini ansluten till en Netgear GS105. (5-portars switch) Synology ansluten till switch och är inställd för att köra DHCP. Se bild nedan.
Eftersom jag är ansluten till en Express trådlöst och är ansluten till switchen och NASen med kabel från Minin så får Ethernet på Minin ett IP på 169.254...
Jag lyckas inte fiska upp NASen i Synology Assistant. Hur går jag vidare? Stort HJÄLP, och stort TACK till er som kan hjälpa mig. Kan man på något sätt se anslutna enheter till datorn samt vad de har för IP?

Du har ingen DHCP server utan endast klienter. Dina alternativ är:

- Om du har en nyare express med LAN uttag, anslut den till switchen så den får agera DHCP server.
- Konfigurera manuella IPn för allt som är anslutet till switchen.
- Gör som jag skrev i mitt tidigare inlägg för att få Macen att starta sin inbyggda DHCP server.

Hur lyckas du nå inställningarna i Synologyn? Kopplar du den direkt mot Airport Express med ethernet?

  • Medlem
  • 2012-12-22 17:06
Ursprungligen av air:

Hur lyckas du nå inställningarna i Synologyn? Kopplar du den direkt mot Airport Express med ethernet?

Lyckades låna en kompis gamla extreme för testkörning under julhelgen medans han åkte hem till Finland för att fira jul.

Detta går mig på nerverna, jag erkänner att jag tyvärr är helt kass på nätverk.
Kan jag hitta på en IP-adress som börjar på 169.254.xxxx och tilldela den till NASen? (Sätta som statisk IP i NAS-inställningarna alltså?) Det borde ju gå, men hur kommer jag då in i den igen om det inte skulle fungera?

Stort tack för ert tålamod.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 17:27
Ursprungligen av Dalle:

Lyckades låna en kompis gamla extreme för testkörning under julhelgen medans han åkte hem till Finland för att fira jul.

Detta går mig på nerverna, jag erkänner att jag tyvärr är helt kass på nätverk.
Kan jag hitta på en IP-adress som börjar på 169.254.xxxx och tilldela den till NASen? (Sätta som statisk IP i NAS-inställningarna alltså?) Det borde ju gå, men hur kommer jag då in i den igen om det inte skulle fungera?

Stort tack för ert tålamod.

Har du läst mitt inlägg #20 ?

Ursprungligen av keptang:

Sätt NASen till samma IP-serie som din dator. Samt sub-nät (255.255.x.x).

Det är ju ganska svårt om han inte kan komma åt sin NAS då han inte känner till dess IP, om den nu ens har ett tilldelat

Ursprungligen av zinned:

Det är ju ganska svårt om han inte kan komma åt sin NAS då han inte känner till dess IP, om den nu ens har ett tilldelat

Jo, jag vet. Men Dalle skriver "Kan jag hitta på en IP-adress som börjar på..."
Då antar jag att han har access, annars blir det jäkligt svårt.

Jag är förvirrad i detta ärende.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 16:40

Jag är inte hundra på att jag förstår hur du har kopplat enheterna i ditt nät men testa att ta fram terminalen och skriva :

Citat:

arp -a

Då får du fram en lista med IP-nummer och tillhörande MAC-adresser för enheterna. Du kan troligtvis se vilken MAC-adress som din NAS har genom att kolla bak på den, det står troligtvis där. Sedan får du ju då jämföra med ditt arp-uppslag och se vilken IP-adress som tidigare blev adresserad till din NAS.

Sätt NASen till samma IP-serie som din dator. Samt sub-nät (255.255.x.x).

  • Medlem
  • 2012-12-22 17:43

Ok. Såhär får det bli...
Varför ska det vara totalt omöjligt att hitta ett IP på en manick som är ansluten med en switch till datorn? Det borde inte vara helt omöjligt? Men med mina begränsade kunskaper är det tyvärr just det, omöjligt. Jag kan låna denna Extreme av polaren till dagarna efter nyår. Efter det får en ny Extreme införskaffas, för såhär går det inte att hålla på...

@zinned: det enda jag fick upp var saker med MAC-adresser som ff:ff:ff:ff. Inte användbart för fem öre tyvärr.

Tack till alla som försökte hjälpa. (Kanske återupplivar jag denna tråd om orken faller på någon gång)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-22 21:47
Ursprungligen av Dalle:

Ok. Såhär får det bli...
Varför ska det vara totalt omöjligt att hitta ett IP på en manick som är ansluten med en switch till datorn?

Det är absolut möjligt, under två förutsättningar:

1) Din dator och NASen är på samma subnät.
2) NASen svarar på broadcast-ping.

Följande lösning förutsätter att NASen är inställd på att få IP via DHCP. Stämmer det?

Gör såhär:
1) Koppla ihop NAS och Mac med nätverkskabel. Med eller utan switch spelar ingen roll.
2) Ställ in din Mac att försöka med DHCP på det trådade nätverket.

Nu kommer båda enheterna att försöka få en IP-adress via DHCP. De kommer inte att lyckas, så de hittar på egna adresser i 169.254.x.x-spannet i enlighet med standarden. Nu är de på samma subnät!

3) Öppna terminalen och skriv:

ping 169.254.255.255

Detta pingar hela subnätet (s.k. broadcast), och alla enheter som ser det och inte är inställda på att ignorera broadcast-ping kommer att svara. Om NASen svarar så ser du dess IP-adress i 169.254-spannet.

Har du nära till typ Elgiganten eller nåt som har öppet köp, köp valfri router tills du köper en ny.
Finns för ett par trehundra kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 21:21

Men har du en fungerande Airport Extreme, till vilken din dator och NAS är kopplad, så kan du ju hitta de anslutna enheterna och dess IP-adresser genom Airport-verktyg.

  • Medlem
  • 2012-12-22 22:43
Ursprungligen av zinned:

Men har du en fungerande Airport Extreme, till vilken din dator och NAS är kopplad, så kan du ju hitta de anslutna enheterna och dess IP-adresser genom Airport-verktyg.

Ja det är inga problem. Problemet uppstår när jag ansluter den direkt till ethernet på min Mini och den får någon kryptisk IP på 169.254.xx. Jag ska testa Vassius tips i morgon.

Bevaka tråden