Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar MBP late 2011 av 1600Mhz so-dimm ddr3?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som topic lyder, kan man sätta in 1600Mhz och MBP:n kommer klara av att använda hastigheten?
Råder delade meningar om detta.

Är en Intel Core i5 dator så att säga version 8,1

Annars så bör väll dessa passa?
16GB 1600Mhz

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1455315

eller dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1455315

ska sätta in mina 1333Mhz 8GB i min mac mini server då 4GB inte räcker i den, så passar på att uppgradera min mbp lite och ta dom ramen och sätta in i serven.
Två flugor i en smäll.

Senast redigerat 2012-12-20 23:43
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-20 23:47
Ursprungligen av CalBy:

Som topic lyder, kan man sätta in 1600Mhz och MBP:n kommer klara av att använda hastigheten?
Råder delade meningar om detta.

Är en Intel Core i5 dator så att säga version 8,1

Annars så bör väll dessa passa?
16GB 1600Mhz

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 2x8GB (CMSO16GX3M2A1600C11) - SO-DIMM-minne - Hitta lägsta pris, omdömen och information

eller dessa:

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL11 2x8GB (CMSO16GX3M2A1600C11) - SO-DIMM-minne - Hitta lägsta pris, omdömen och information

ska sätta in mina 1333Mhz 8GB i min mac mini server då 4GB inte räcker i den, så passar på att uppgradera min mbp lite och ta dom ramen och sätta in i serven.
Två flugor i en smäll.

1600 Mhz SO-DIMM funkar i din dator men de går i 1333 Mhz. Vad gäller din länk till minnen så passar dessa bättre att köpa som garanterat funkar i din dator.Corsair MAC Memory SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x8GB (CMSA16GX3M2A1333C9) - SO-DIMM-minne - Hitta lägsta pris, omdömen och information

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-20 23:54

Gör inte vad Gordy säger.

Köp inte minnen från Corsair, det är de minnen som har orsakat mest problem av alla. Så mycket som Gordy påstår sig veta inom alla områden så borde han veta bättre än att rekommendera dessa till dig.

Köp istället minnen från Kingston eller Crucial så är du säkrare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-21 00:52
Ursprungligen av zinned:

Köp inte minnen från Corsair, det är de minnen som har orsakat mest problem av alla. Så mycket som Gordy påstår sig veta inom alla områden så borde han veta bättre än att rekommendera dessa till dig.

Det är generellt inget fel på Corsairs minnen dom tillverkas av samma tillverkare som de minnen du rekommenderar..
Det gäller bara att köpa rätt minnen till den dator man har och installera dom korrekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-21 04:00
Ursprungligen av Gordy:

Det är generellt inget fel på Corsairs minnen dom tillverkas av samma tillverkare som de minnen du rekommenderar..
Det gäller bara att köpa rätt minnen till den dator man har och installera dom korrekt.

Du kanske ska läsa på lite grann inom de områden du ständigt yttrar dig mot erfarenheten hos alla andra. Kolla runt här i forumet kring vilka erfarenheter folk har av just Corsair, då lär du inse att det inte är lämpligt att köpa sådana minnen.

Man är mycket säkrare med minnen från Crucial eller Kingston.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-21 14:10
Ursprungligen av zinned:

Du kanske ska läsa på lite grann inom de områden du ständigt yttrar dig mot erfarenheten hos alla andra. Kolla runt här i forumet kring vilka erfarenheter folk har av just Corsair, då lär du inse att det inte är lämpligt att köpa sådana minnen.
Man är mycket säkrare med minnen från Crucial eller Kingston.

Struntprat. Corsair tillverkar precis som de flesta andra minnesmärken inte minneskretsarna själv utan de kommer ofta från samma tillverkare som de märken du rekommenderar.
Kollar man olika forum så får man olika resultat av vilka märken som är tillförlitliigast vilket innebär att det ofta är slump eller felköp som ligger bakom minnesfelen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-21 15:27
Ursprungligen av Gordy:

Struntprat. Corsair tillverkar precis som de flesta andra minnesmärken inte minneskretsarna själv utan de kommer ofta från samma tillverkare som de märken du rekommenderar.
Kollar man olika forum så får man olika resultat av vilka märken som är tillförlitliigast vilket innebär att det ofta är slump eller felköp som ligger bakom minnesfelen.

Ja, vad dum jag är. Det är ju du Gordy som talar och det du säger trumfar ju över alla andra användares faktiska erfarenheter. Så klart har alla dessa användare köpt fel typ av minnen och/eller gjort annat fel. Det är ju absolut inte så att du kan ha fel, det vet vi ju från alla dina expertsvar i alla övriga trådar.

Jag ber om ursäkt och bugar för överheten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-21 15:34
Ursprungligen av zinned:

Ja, vad dum jag är.

Ja det är minst sagt lite dumt att tro att vad ett rätt litet antal användare på ett forum upplevt är norm..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-21 16:23
Ursprungligen av Gordy:

Ja det är minst sagt lite dumt att tro att vad ett rätt litet antal användare på ett forum upplevt är norm..

Hahaha, du är helt otrolig

Givetvis ingen norm men däremot tunga argument för vilka minnen man bör köpa. Om vissa minnen upplevs som struliga av många användare så ringer det ju en klocka hos alla normala människor att man kanske inte ska chansa med dem utan köpa andra istället.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-21 16:35
Ursprungligen av zinned:

Hahaha, du är helt otrolig

Givetvis ingen norm men däremot tunga argument för vilka minnen man bör köpa. Om vissa minnen upplevs som struliga av många användare så ringer det ju en klocka hos alla normala människor att man kanske inte ska chansa med dem utan köpa andra istället.

Problemet med ditt argument är att alla minnesmärken har problem med felaktiga kretsar eller att användarna köper fel typ alternativt installerar dom fel (blandar olika minnen, statisk elektricitet etc.) så att de fungerar dåligt eller inte alls. Att peka ut ett märke när det klagas på i princip alla märken på forum över hela nätet är ganska dumt. Speciellt när det märkets minneskretsar tillverkas av tillverkare du själv rekommenderar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-21 17:43
Ursprungligen av Gordy:

Problemet med ditt argument är att alla minnesmärken har problem med felaktiga kretsar eller att användarna köper fel typ alternativt installerar dom fel (blandar olika minnen, statisk elektricitet etc.) så att de fungerar dåligt eller inte alls. Att peka ut ett märke när det klagas på i princip alla märken på forum över hela nätet är ganska dumt. Speciellt när det märkets minneskretsar tillverkas av tillverkare du själv rekommenderar.

Givetvis har du rätt. Fel kan du inte ha, det är helt omöjligt

I rest my case, jag ville vara vänlig och upplysa TS om att minnen från Corsair har orsakat en hel del problem hos många användare som sedan har fått ordentliga minnen från Kingston och Crucial. Du anser istället att det absolut inte är något fel på minnena från Corsair utan det är användaren som är korkad.

Fine, I rest my case

#avdelninglevaisinegenbubbla

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-21 09:41

Jag har haft Corsair i ett flertal macar utan problem.
Men visst, har många haft problem håller jag med om att det är vettigt att välja något annat.

Om inte 1600MHz minnena är betydligt billigare så finns det ingen anledning att välja dem över 1333MHz.
Vet inte hur det är med 2011 macarna, men 2010-modellerna hade ofta problem med snabbare minnen när man satte i mer än vad apple påstår är max.

Ursprungligen av Json_81:

Jag har haft Corsair i ett flertal macar utan problem.
Men visst, har många haft problem håller jag med om att det är vettigt att välja något annat.

Även jag har haft Corsair utan problem i flera år, men jag är inte uppdaterad i frågan! Kanske skapa en poll eller egen post om just minnen och få in lite bättre dokumenterat underlag?

Ursprungligen av Json_81:

Om inte 1600MHz minnena är betydligt billigare så finns det ingen anledning att välja dem över 1333MHz.
Vet inte hur det är med 2011 macarna, men 2010-modellerna hade ofta problem med snabbare minnen när man satte i mer än vad apple påstår är max.

Jag har läst att man ska kolla så de är 1.35V istället för 1.5V då de senare genererar mer värme vilket kan vara trist för kompakta enheter. Dock skall båda fungera...

Oavsätt vad jag och alla andra säger så är det bäst är att följa Apple och vad dom säger: MacBook Pro: How to remove or install memory

Det har varit många inlägg här om att man inte ska köpa Corsair, men jag har ännu aldrig läst om någon som faktiskt har haft problem med dem. Det verkar som att det alltid är snack i andra eller tredje hand, eller ännu längre bort.

Så jag tycker att zinned ska peka på någon som faktiskt har haft problem med Corsair-minnen, och inte bara peka på ryktesspridningen här på forumet.

Senast redigerat 2012-12-21 18:28
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-22 14:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har varit många inlägg här om att man inte ska köpa Corsair, men jag har ännu aldrig läst om någon som faktiskt har haft problem med dem. Det verkar som att det alltid är snack i andra eller tredje hand, eller ännu längre bort.

Så jag tycker att zinned ska peka på någon som faktiskt har haft problem med Corsair-minnen, och inte bara peka på ryktesspridningen här på forumet.

Enkelt. Jag pekar på mig själv.

Jag har vid flera tillfällen haft problem med dem, senast med min nuvarande MBP (late '09). Jag tog även upp den problematiken för ett tag sedan, här på 99mac. Mitt problem löstes genom att byta ut minnena till annan tillverkare.

Men, det är inte bara för att jag har haft problem med Corsair som jag skriver detta utan för att många förutom mig också har haft det, vilket Vassius påvisade.

Ursprungligen av CalBy:

Blev iaf ett par KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9 SODIMM hoppas dom duger.

Det blir säkert kanon

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-21 18:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har varit många inlägg här om att man inte ska köpa Corsair, men jag har ännu aldrig läst om någon som faktiskt har haft problem med dem. Det verkar som att det alltid är snack i andra eller tredje hand, eller ännu längre bort.

Så jag tycker att zinned ska peka på någon som faktiskt har haft problem med Corsair-minnen, och inte bara peka på ryktesspridningen här på forumet.

Du bad visserligen zinned ge exempel, men jag är uttråkad.

En snabb sökning i forumet på min iPhone gav några resultat iaf:

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/293431-tva-manader-gammal-macbook-pro-krashar.html

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/289198-minnesproblem-macbook-pro-mid-2009-a.html

http://www.99mac.se/imac-mac-mini-mac-pro/284318-imac-21-5-spel-krasch.html

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/273619-macboook-alu-hanger-sig.html

Nån som är ännu mer uttråkad kanske kan jämföra med antal problem för de andra fabrikaten.

Apropå de fyra länkarna ovan:

Exempel 2. Han hade problem även med originalminnena, så där kan man nog inte skylla på Corsair-minnena.

Exempel 3. Han bytte plats på minnena och problemen slutade. Så felet berodde förmodligen på att de inte var ordentligt monterade första gången.

Exempel 4. Tråden slutar innan vi fick reda på om han fick byta minnena, och om de nya fungerade bättre.

Min slutsats: Corsair är inte mer problembenägna än andra märken.

För att sammanfatta:
Klarar ej av 1600Mhz, den kan hantera den men klockar ner ramminnet.
Man skall ej köpa med ECC
Corsair rekommenderas ej.

då återstår dessa två paket så att säga, vilket utav dom skall man välja?
Kingston SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz 2x4GB (RMN3-1333K2/8G)

eller

Crucial SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x4GB (CT2KIT51264BC1339)

Skiljer bara några kronor emallan dessa två.

För övrigt så tänkte jag att 16GB i min MCBP är lite för mycket, såg att jag har ca 3GB ledigt utav min 8GB nu.
Serven komprimerar jag filmer m.m på så 4GB räcker inte riktigt men 8GB lär ju räcka eller vad tror ni?

Edit:
Finns det något program som man kan köra som kollar ram-minnena samt kollar SSD om allt fungerar som det skall?

Satte i en ScanDisk sata 3 SSD 64GB som systemdisk på min server allt annat körs på en extern HDD så som streaming m.m.

I min MCBP har jag en Crosair Force 3 180GB, hade köpt 2st men en fungerade inte pga. en bugg så den raderade sig självt ibland m.m

Senast redigerat 2012-12-21 19:28

Blev iaf ett par KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9 SODIMM hoppas dom duger.

För att balansera kvalitédiskussionen kan jag informera om att jag i tiderna köpte Kingstons KTA-MB1066K2/8G till min MBP (2010). Efter ett par dagars användning hängde sig datorn, vägrade starta och fungerade sen endast med ett av minnena. Efter garantibyte har det fungerat prima.

Slutsats. Inte ens kingston har perfekt kvalitetskontroll (Men jag köper ännu endast kingston för de är rimligt pris och oftast fungerar det bra + att de har färdigt rekommenderade minnen för så gott som alla macar).

1
Bevaka tråden