Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Planerar att lämna Pc träsket!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder så är jag less på Windows som bas och vill gå över till den ljusa sidan . Nu till bekymret jag kan hårdvara förstår vad komponenter gör osv i Windows miljö i alla fall . 15" Macbook Pro / Retina Pro är det jag tittar på. Valen känns inte helt lätta dock. Behoven som måste uppfyllas är att kunna köra dual boot antingen via Boot Camp eller så Pararells / VmWare eller liknande då jag i mitt arbete dessvärre är förpassad till Windows miljö pga av att programmen som jag i mitt yrke ännu inte finns till osx tyvärr. Det är inget tungt program utan funkar att köra på en gammal P4 till och med. Jag sitter i valet och kvalet på en Macbook Pro 15" med högupplöst antireflex skärm + apple care för att senare lätt kunna köra i max minnesmängd och lyfta ut optical bay enheten och den sunkiga 5400 varvaren som sitter där i och mata i dubbla ssd diskar. Det blir mer prestanda för pengarna men man missar ju Retina men får mycket mer prestanda för sina pengar. Alternativ 2 är att jag skulle välja en Retina 15" med steg 2 cpu 2,6 ghz 16gb ram 256gb ssd en SuperDrive enhet samt apple care. Jag grejar inte så mycket med foto eller sådana grejer men uppskattar ju givetvis bra skärm upplösning ändå. Ber om ursäkt i för väg för att jag må skriva som en kratta men hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Välkommen att kliva ur träsket! Om di vill ha en tunn lätt dator med underbar skärm så kör på en retina. En standard ger dig mer valfrihet när det gäller minne och hårddisk. Tycker personligen att retinan är lite för dyr för att vara ett reellt alternativ. Kör själv win8 och XP under VMWare Fusion på mina burkar. Funkar ganska bra. Viktigt med mycket minne när man kör virtuellt, annars blir det lite sirap i systemet.
Om du lutar åt en icke-retina så titta inte för mycket på retina-skärmen för det är omöjligt att titta på en standardskärm efteråt.

Jo det känns ju lite så. Retinan är lockande på alla sätt och vis förutom de oundvikliga att man just inte kan uppdatera den eller iaf inte till en vettig peng. Sitter i dagsläget på en Dell / Alienware med i7 740 qm ,8gb ram ati 5850 1gbddr5 och 256 gb ssd. Den är inte på nåt vis sölig eller utdaterad men den låter mycket och det är inte OSX . Efter att tittat och pillat lite i osx vill man inte tillbaka till windows mer än när man absolut måste. Sen gillar jag designen mer hos apples produkter och att det känns som om mac förvaltar prestandan på ett helt annat sätt än vad windows gör. För att inte tala om ljudnivå skillnaden mellan min Alienware och en Macbook. Lagrings utrymme är inget jätte problem filerna jag jobbar med är sällan om ens någonsin större än 10 mb (inkscape filer) annars så är mina kalkyl filer sällan över 100kb och pdfer är ju sällan över 2 mb st men allt det kan läggas externt. Jag tror att 256gb ssd faktiskt skulle kunna räcka att husera båda operativsystem utifall att jag sparar alla arbetsfiler externt. Så största frågan är egentligen 8 eller 16gb ram. Extern lagring är såpass billigt idag så att det skall låsa helhets upplevelsen är ju lite korkat med det menar jag Retina med 16gb ram kanske är det man bör välja och istället för att ha mer intern lagrings kapacitet.

Jag skulle personligen vilja ha en retina. Sitter med en 13" MBP idag. Problemet för mig är att jag avskyr extern lagring. Hårddisken ska vara stor tillräckligt för att man ska kunna ha allt med sig överallt hela tiden. Och då blir det en disk i storleksordningen 750 GB som gäller för mig. Med rådande prissättning går en retina med 768 GB SSD fetbort.

Jo den stora ssd´n kostar ju minst sagt en häftig summa pengar så det är ju helt uteslutet. Planen är att jag tänkte ändå förankra så att vi skaffa oss en Nas eller liknande på kontoret och på så vis skulle jag kunna lagra allt jobb relaterat utanför min dator ändå när jag är klar med projektet. Datorn tänkte jag lyfta via företaget men betala själv så jag bör slippa momsen tror jag ur egen plånbok iaf . Datorn är ju inget behov i sig för jag skulle ju med lätthet klara mig 5 år till förmodligen på det jag har men det är ett begär och önskan att komma längre och längre från Windows i största möjliga mån . Samt att jag kör iPhone och skall införskaffa mig en iPad här efter julen och då blir det ett bättre och smidigare eko system med synkningar och som sagt smäcker design rakt igenom. Dessutom vore det ju trevligt att faktiskt kunna använda en laptop längre än 50 minuter i batteri läge någon gång.

Då är det bara att tuta och köra på en Retina. Det har varit något käbbel om grafikprestandan och något om att det inte går att scrolla mjukt i Safari exempelvis, men vet inte om detta har blivit löst. Kolla runt lite här på 99mac.se. Här finns en och annan som har en sådan och har skrivit lite.

Jo jag har läst lite om detta men det verkar ju vara löst sen en tid tillbaka. När är det vanligtvis dom nya modellerna kommer ut varje år för jag misstänker att jag synkar köpet till dess att 2013 års modell dyker upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 11:27

"Grafikproblemet" är inte löst, det går fortfarande inte att scrolla mjukt på MBPR i Safari. Men bortsett från det så är MBPR en suverän dator, den är ruskigt snabb och jämfört med en vanlig skärm så är det som natt och dag. Eftersom det inte går att uppgradera minnet så tycker jag du ska ta 16 GB.

Edit: Scrollandet gäller även andra webbläsare som Chrome och Firefox.

Senast redigerat 2012-12-21 11:55

Okej inte löst helt än men kanske är åtgärdat när jag handlar då iaf . Ja 16gb känns som du säger vettigt då man inte kan uppgradera själv i efterhand. Väntar med spänning på att se vad som släpps nästa år helt enkelt så får man se vad kalaset går loss på.

Sådär sagt och gjort om än längre väntan än önskat så har jag skaffat mig en r MBP 15" late 13 modell med 2,3ghz 16gb ram 512gb ssd och gt750m . En helt fantastisk maskin måste jag säga.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Sådär sagt och gjort om än längre väntan än önskat så har jag skaffat mig en r MBP 15" late 13 modell med 2,3ghz 16gb ram 512gb ssd och gt750m . En helt fantastisk maskin måste jag säga.

Grattis! Vilken lyxmaskin.

Ursprungligen av star-affinity:

Grattis! Vilken lyxmaskin.

Ja den är outstanding minst sagt. Jag hade tidigare en Alienware M15x . Ingen dålig maskin det heller men prestandan var till åren och vikten blev tråkig att bära runt på och den hade en sjuhelsikes ljudvolym i drift . (Det senare fick man ju verkligen konstaterat när man boota upp Macen för första gången.) Enda jag är lite missnöjd med men det har inget med datorn i sig att göra utan snarare Microsoft är att bootcamp installationen av W7 och vmware fusion speglingen anses vara 2 olika datorer.

Men bortsett från det så är man helt förtrollad av upplösningen och skärpan i skärmen och hur responsiv touchpaden är samt hur behaglig den är att skriva på etc etc .

Ursprungligen av Stefan Willard:

Ja den är outstanding minst sagt. Jag hade tidigare en Alienware M15x . Ingen dålig maskin det heller men prestandan var till åren och vikten blev tråkig att bära runt på och den hade en sjuhelsikes ljudvolym i drift . (Det senare fick man ju verkligen konstaterat när man boota upp Macen för första gången.) Enda jag är lite missnöjd med men det har inget med datorn i sig att göra utan snarare Microsoft är att bootcamp installationen av W7 och vmware fusion speglingen anses vara 2 olika datorer.

Men bortsett från det så är man helt förtrollad av upplösningen och skärpan i skärmen och hur responsiv touchpaden är samt hur behaglig den är att skriva på etc etc .

Fusion har migrerat din Bootcamp-windows. Det är alltså i praktiken 2 separata installationer, som om du hade bytt dator helt och hållet. Om jag inte har missuppfattat något så har du alltså nu 2 kopior av Windows på datorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-13 10:41
Ursprungligen av pmarriott:

Fusion har migrerat din Bootcamp-windows. Det är alltså i praktiken 2 separata installationer, som om du hade bytt dator helt och hållet. Om jag inte har missuppfattat något så har du alltså nu 2 kopior av Windows på datorn.

Enligt Vmware så går det att göra på rätt sätt(!) så att det fungerar. https://www.google.com/search?client=safari&r... och läs de första träffarna.

Ursprungligen av pmarriott:

Fusion har migrerat din Bootcamp-windows. Det är alltså i praktiken 2 separata installationer, som om du hade bytt dator helt och hållet. Om jag inte har missuppfattat något så har du alltså nu 2 kopior av Windows på datorn.

Det stämmer jag kör 2 enligt windows tänk.
Men nu är den tyst om äktheten iaf. Får se om det håller sig.
Nu väntar jag på tillbehörs paket istället i form av 1 Apple usb tangentbord med siffror jämte , apple magic mouse + laddare, belkin thunderbolt express docka, thunderbolt kabel, 27" dell ips skärm med displayport, 1tb Seagate silver plus disk för backup.

1
Bevaka tråden