Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jubel och klang när Apple Store Malmö öppnade

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Just kläd-köp är endast snäppet behagligare än tortyr. Jag verkligen hatar att kolla på, och prova kläder. Byxor är klart värst...

Håller med. Det var nyligen en kille som fick en T-shirt av 99mac-teamet. Man kanske skulle fråga om de ville vara snälla och skicka ett par byxor...

Ursprungligen av M. Sundbom:

Håller med. Det var nyligen en kille som fick en T-shirt av 99mac-teamet. Man kanske skulle fråga om de ville vara snälla och skicka ett par byxor...

Byxor är det dåligt med men hittar vi några lovar vi att skicka dem till dig.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Håller med. Det var nyligen en kille som fick en T-shirt av 99mac-teamet. Man kanske skulle fråga om de ville vara snälla och skicka ett par byxor...

Haha, ja om någon började dela ut sådana på något evenemang vi besöker så varför inte. Men det är väl svårare med storlekarna där förstås.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-17 22:27

Japp, inte ens 40 fyllda är man en grinolle
Fast hur mycket shopping sker, _egentligen_? Titta på Entré, inte saknas det folk i gallerian, men de handlar ju inget! De bara hänger (eftersom de är under 20). Samma sak om man kollade in de som var på Emporia förra helgen; typ 50% handlade och då var det så tjockt i korridorerna att man fick panikkänslor.

Så värstans många "special-butiker" hade ju inte Emporia som jag hade trott och de som jag bryr mig i finns på andra ställen.

Intressantast av allt är att jag hade besök från USA i förra veckan, han var synnerligen förvånad över köpcenterbyggandet eftersom amerikanerna nu som bäst "återupptäcker" stadskärnorna och där han bodde hade redan 2 köpcenter slagit igen på grund av konkurrensen från stadskärnan. Typiskt liksom, vi är 20 år efter amerikanerna. Lagom tills vi tröttnar på köpcentra så lär väl amerikanerna bygga nya, haha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-17 23:37

Hur mycket shopping som sker kan jag inte uttala mig om, jag har inte siffror på det. Tar man de andra ställena du tidigare nämnde, förutom Entré, så går det nog bra och Emporia lär inte bli något undantag. Besökssiffror tog jag direkt från Wikipedia och där har Center Syd ca 3,7 miljoner besökare per år (siffra från 2006) och en omsättning på ca en miljard. Mobilia har ca 6,6 miljoner besökare per år och en omsättning på 1,6 miljarder. Inga siffror som skulle peka på att det går dåligt, inte alls, och de har funnits där under väldigt lång tid.

Specialbutiker, det är ju kanske subjektivt men tar man bara några exempel på fina butiker som finns på Emporia och som jag inte har sett på andra köpcentrum i området så är det ju Bönor & Blad/Illums Bolighus/Hamleys/Björn Borg Concept Store/Boss Store och givetvis Apple Store samt flera intressanta restauranger och kaféer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-18 00:15

I denna värld är 2006 en eon sen och vad jag förstår är ju Center Syd på väg mot rena spökstaden. Mobilia lär ju ha tappat eftersom konkurrensen helt klart hårdnat, och inte att förglömma Jägersro Center (som båda verkar vara lite av white-trash-heaven, strax efter ledaren i den ligan; Burlöv Center).
Fast du måste ju hålla med om att allt inte kan vara peachy om man väljer att plöja ner så pass stora pengar som Mobilia, Triangeln och Entré gör? De känner garanterat flåset i nacken, alla kommer de nog inte att överleva, särskilt inte sen Emporia dykt upp. De som bor i Malmö kommer nog fortsätta handla på "sitt" köpcenter men de som kommer utifrån kommer säkert välja Emporia som gör att man slipper köra in i stan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-18 18:48
Ursprungligen av bollman:

I denna värld är 2006 en eon sen och vad jag förstår är ju Center Syd på väg mot rena spökstaden. Mobilia lär ju ha tappat eftersom konkurrensen helt klart hårdnat, och inte att förglömma Jägersro Center (som båda verkar vara lite av white-trash-heaven, strax efter ledaren i den ligan; Burlöv Center).
Fast du måste ju hålla med om att allt inte kan vara peachy om man väljer att plöja ner så pass stora pengar som Mobilia, Triangeln och Entré gör? De känner garanterat flåset i nacken, alla kommer de nog inte att överleva, särskilt inte sen Emporia dykt upp. De som bor i Malmö kommer nog fortsätta handla på "sitt" köpcenter men de som kommer utifrån kommer säkert välja Emporia som gör att man slipper köra in i stan.

Jag håller med om att 2006 är väldigt länge sedan i denna branchen men det var du som tog upp exempel som Mobilia, Center Syd och Triangeln som har flera decennier på nacken

De känner säkert ett visst flås i nacken från Emporia men samtidigt så tror jag att de har lite olika spelplaner. Mobilia och Triangeln är, som jag tidigare har sagt, mer eller mindre en del av stadens kärna och jag kan inte på något sätt se att de försvinner. Dessutom så ligger de centralt och har då ständiga besök av alla som rör sig i stan. Däremot kan jag tänka mig att Emporia kommer stjäla mycket kunder från Center Syd och Burlöv Center, som dessutom ligger låååångt efter vad det gäller standard på köpcentrum...enligt mig. Dock är det ju givetvis inte något konstigt då Emporia är helt nytt och de andra har funnits väldigt länge. Emporia ser jag dessutom som något annat än att vara bara ännu ett "köpcentrum", det är stöpt i en helt annan form.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-18 20:26

Om du tycker Emporia är så häftigt rekommenderar jag dig en resa till köpcentrumens förlovade land; USA. När den tidigare Sheriffen bjöd på resa till Florida hade vi en uppgift som krävde _många_ köpcenter-besök. Även om inte de fräckaste finns i Florida så överträffar de flesta Emporia Även gamla sunkiga Meadowhall som ligger i Sheffield där jag bodde ett tag är större och maffigare än Emporia, och då är det ju 20 år gammalt!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-18 20:35
Ursprungligen av bollman:

Ja, nä, Emporia är trångt, o-mysigt, och totalt värdelöst designat. Man känner sig som man går i en jäkla bunker hela tiden och det är omöjligt att veta var man är eller är på väg. Jag var synnerligen besviken. Bygger man så stort så kan man väl åtminstone försöka göra det lite spännande?

Frågan är väl bara vilket köpcenter som dör först. Entré ligger väl sämst till för stunden, det lär nog bli bostäder vad det lider.
"Nya" Triangeln (triangelen) storsatsar, men är ju inte direkt stort ändå. Likaså storsatsar Mobilia. Sen har vi Burlöv center, Kronprinsen och Caroli. Leonard eller vad det hette har lagt ner, Center Syd är i stort sett dött.
Hur många köpcenter kan man egentligen behöva i en pyttestad som Malmö?

Center Syd ligger långt ifrån Malmö och riktar sig inte till Malmöbor.
Kronprinsen är inget köpcenter.

Ursprungligen av bollman:

Japp, 300 mille i sjön. Vem vill handla på sunk-Entré? Dessutom, Emporia, Entré och Triangeln tar betalt för parkering. Varför åka dit om man som vi bor i kranskommunerna? Och de som bor i Malmö tar väl inte bilen till Entré eller Triangeln?

Trianglen (som det heter i Skåne) handlar folk på som bor i stan.
Jag tar även bilen dit när jag är lat, kostar 5kr i p-avgift.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-19 09:33
Ursprungligen av zappee:

Center Syd ligger långt ifrån Malmö och riktar sig inte till Malmöbor.
Kronprinsen är inget köpcenter.

Um, då kanske du skall meddela kronprinsen det, för de verkar leva i villfarelsen att de är ett köpcentrum
Kronprinsen Köpcenter

Och Center Syd tycker sig ligga väldigt bra till för shopping för Malmöbor:
Center Syd - Kundservice

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:19
Ursprungligen av bollman:

Um, då kanske du skall meddela kronprinsen det, för de verkar leva i villfarelsen att de är ett köpcentrum
Kronprinsen Köpcenter

Och Center Syd tycker sig ligga väldigt bra till för shopping för Malmöbor:
Center Syd - Kundservice

Givetvis skriver de så på sina hemsidor. Det förändrar dock inte faktumet att Kronprinsen är i princip en gångtunnel, det kallar jag inte köpcenter.

Det är möjligt att de tycker, dock är det inga malmöbor som åker dit.

Ursprungligen av zappee:

Givetvis skriver de så på sina hemsidor. Det förändrar dock inte faktumet att Kronprinsen är i princip en gångtunnel, det kallar jag inte köpcenter.

Det är möjligt att de tycker, dock är det inga malmöbor som åker dit.

Åtminstone inte om man är över 1,90 för då slår man huvudet i allt. Troligtvis världens kortaste takhöjd på en publik plats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-18 20:53
Ursprungligen av bollman:

Om du tycker Emporia är så häftigt rekommenderar jag dig en resa till köpcentrumens förlovade land; USA. När den tidigare Sheriffen bjöd på resa till Florida hade vi en uppgift som krävde _många_ köpcenter-besök. Även om inte de fräckaste finns i Florida så överträffar de flesta Emporia Även gamla sunkiga Meadowhall som ligger i Sheffield där jag bodde ett tag är större och maffigare än Emporia, och då är det ju 20 år gammalt!

Jag behöver inte åka till USA för en sådan sak, vi talar om köpcentrum och inte några av världens sightseeing-föremål

Jag behöver inte jämföra med andra, jag är fullständigt övertygad om att det finns riktigt fina köpcentrum i Florida och USA men för mig räcker det med Emporia som ligger i min sta'. Det är riktigt fint och bra så

Ursprungligen av zappee:

Trianglen (som det heter i Skåne)

Triangelen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-18 21:13

Jisses kan vi inte bara vara glada över Apples butikskoncepts tillväxt och lämna sandlåde debatten om vilka köpcenter som
är hippa eller inte.

Men i mina utomstående ögon verkar det vara ett överskott och övertro på köpkraften i öresunds regionen efter bro- brygget. Det behövs ju inte mycket tankeverksamhet för att räkna ut det.

Men alltid coolt med nya fräscha köpcenter för dom som triggar igång på det, alltid bra med valmöjligheter även i köpcenter branschen kan jag tänka mig. Men precis som Bollman nämnde, dom med riktig köpkraft 40 + måste ju handla där, räcker ju inte med hippa 15-20 års yougsters för att generera tillväxt och långsiktig stabilitet, tyvärr.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-19 22:21

Med tanke på Emporias lätt överkänsliga brandlarm kanske kunderna lättare väljer annan köplada Idag var det väl fjärde gången Emporia utrymdes?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-20 00:41

Upp till var och en

Ursprungligen av bollman:

Emporia är trångt, o-mysigt, och totalt värdelöst designat. Man känner sig som man går i en jäkla bunker hela tiden och det är omöjligt att veta var man är eller är på väg.

Du behöver ju inte ägna det några tankar iaf. Du hatar ju s k "köpcentrum" och Emporia är ju det sämsta bygget i historien

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-20 08:45

Ånä, det sa jag inte försök inte.
Vi kan väl vänta 2 år och återuppliva den här tråden? Om vi har hört att Emporia skall "bygga om" så vet vi att det gått illa, precis som Entré. De skall väl "bara ändra lite" för andra gången nu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-20 14:39
Ursprungligen av bollman:

Ånä, det sa jag inte försök inte.
Vi kan väl vänta 2 år och återuppliva den här tråden? Om vi har hört att Emporia skall "bygga om" så vet vi att det gått illa, precis som Entré. De skall väl "bara ändra lite" för andra gången nu?

Ska Emporia bygga om? Ok, det känner jag inte till. Vad ska de då göra? Eller du menar att de kanske kommer göra det framöver?

Hur som, Entré har jag ogillat sedan dag ett. Center Syd fyller sin funktion och likaså Triangeln och Mobilia, jag hyser inga tvivel om att de kommer överleva och finnas kvar. Emporia tycker jag är fint och jag, personligen, ser inte på det som ett typiskt köpcentrum utan som något annat. Man kanske skulle kunna kalla det för "Köpcentrum 2.0" och jag tror det kommer gå hur bra som helst för dem, ska bli spännande att se trädgården på taket också när våren kommer och det börjar bli lite grönt

Det är iaf mina åsikter och det är kul att se stadsdelen Hyllie växa så det knakar

Bevaka tråden