Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man ett Acrobatformulär man man fylla i på skärmen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och försöker fixa ett formulär i Acrobat där man kan fylla i formuläret direkt i datorn och sedan printa ut för att få det snyggt och prydligt. Jag har Acrobat 5.0 (hela versionen), men hur gör man?

Tips mottages tacksamt

Du använder den här (se bifogad bild) och sedan lär det ge sig, du får upp en dialogruta... SKa det vara mer avancerat med uträkningar och JavaScript går det också finemang, men är inget jag kan utantill så här spontant...

Ja först layoutar du förstås formuläret i en layoutprogram, tar fram en PDF och sedan lägger du fälten "ovanpå"...

  • Medlem
  • 2008-01-30 13:48
Ursprungligen av Leander Lindahl:

Ja först layoutar du förstås formuläret i en layoutprogram, tar fram en PDF och sedan lägger du fälten "ovanpå"...

Men kan man på något sätt påverka någonting förutom hur stora fälten ska vara, typ storlek på typsnitt eller radavstånd eller nåt? Och ha någon sorts "i den här rutan ska du skriva detta"-text som försvinner sedan? Eller infoga automatiska datum och liknande magi?

BigMac!

Det finns ett gäng exempelfiler med på AcrobatCD'n som visar just detta.
Jag har suttit och testat en del och det funkade hur smidigt som helst.

MEN det krävde att man kopierade scripttexten eftersom jag inte fattar ett dugg av sånt. Men till slut så snurrade det riktigt fint.

Lycka till!

- Slice -

Fixat det nu.. funkade super

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2003-09-01 07:31

Det blir allt vanligare att man nu skall hämta blanketter som pdf-filer.
Dessa går inte att fylla i på den egna datorn utan man måste först köra ut
det på en skrivare. Med urusel handstil och ej längre i besittning av någon skrivmaskin så uppstår nu ett stort problem. Det ser helt enkelt ut som fan och man skäms för att lämna ifrån sig sådant kladd.
Jag har Acrobat Reader 5 och även Destiller 5.
Hur gör man? Går det att på något sätt göra PDF-blanketten ifyllbar med
datorns hjälp?
Hälsn Göran

Nja, du behöver Acrobats huvudprogram så vitt jag vet, inte Readern, utan det program man köper. Det heter bara Acrobat kort och gott (inte Acrobat Reader eller Distiller).

Ooh, ska kolla närmre på detta..

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2003-09-01 10:45

Fick ett tips att öppna Pagemaker och klistra in PDF-formuläret där. Jag gjorde så. Det fungerade fint! Bara att skriva in text där man ville.
Hälsningar
Göran

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 11:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Nja, du behöver Acrobats huvudprogram så vitt jag vet, inte Readern, utan det program man köper. Det heter bara Acrobat kort och gott (inte Acrobat Reader eller Distiller).

Distiller säljs väl inte separat utan bara som del i Acrobat (fulla versionen), dvs har man Distiller så kan man även göra formulär i Acrobat.

Torin: Om pdf-blanketten är ett formulär med fält (dvs, en sk pdf-form) så kan du fylla i fälten i Adobe Reader (gamla Acrobat Reader) men endast skriva ut, inte spara filen. Om det inte är en sk pdf-form så låter Pagemaker eller vilket annat layout- program som kan öppna pdf som bästa lösningen. Eller så öppnar du i Acrobat och lägger till fält själv. Du får då en mindre fil eftersom pdf:en inte blir en bitmap.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-31 15:45
Ursprungligen av mattan:

Distiller säljs väl inte separat utan bara som del i Acrobat (fulla versionen), dvs har man Distiller så kan man även göra formulär i Acrobat.

Torin: Om pdf-blanketten är ett formulär med fält (dvs, en sk pdf-form) så kan du fylla i fälten i Adobe Reader (gamla Acrobat Reader) men endast skriva ut, inte spara filen. Om det inte är en sk pdf-form så låter Pagemaker eller vilket annat layout- program som kan öppna pdf som bästa lösningen. Eller så öppnar du i Acrobat och lägger till fält själv. Du får då en mindre fil eftersom pdf:en inte blir en bitmap.

Distiller fanns æven med PageMaker, det ær nog så han fått det.

Det går att fylla i formulär även i Adobe Reader såvida den som gjort formuläret har tillåter det. I Acrobat väljer man "aktivera användningsbehörigheter i Adobe Reader" under avancerat (åtm. i Acrobat 8). Därefter kan alla som laddar ner formuläret fylla i fält, samt spara ifyllt formulär.

För att göra avancerade dynamiska formulär tycker jag att Livecycle Designer som ingår i Acrobat 8 är bra. Tyvärr finns programmet endast i Windowsversionen av Acrobat.

  • Medlem
  • 2008-02-05 12:02
Ursprungligen av M. Sundbom:

För att göra avancerade dynamiska formulär tycker jag att Livecycle Designer som ingår i Acrobat 8 är bra. Tyvärr finns programmet endast i Windowsversionen av Acrobat.

Okej, så detta Livecycle Designer kan göra saker liknande de nedan efterfrågade?

Ursprungligen av Enar:

Men kan man på något sätt påverka någonting förutom hur stora fälten ska vara, typ storlek på typsnitt eller radavstånd eller nåt? Och ha någon sorts "i den här rutan ska du skriva detta"-text som försvinner sedan? Eller infoga automatiska datum och liknande magi?

Jodå, allt det där går att göra. Många finesser finns som färdiga objekt som man kan nå och anpassa via menyer och paletter. Dessutom stöds två scriptspråk (javascript och formcalc) som kan användas för att lägga till ytterligare funktionalitet. Men som sagt, livecycle finns endast för Windows. Men de resulterande pdf-formulären går förstås att redigera även på mac.

Det går även att göra formulär direkt med Acrobat, i senare versioner även med javascript-funktioner, men jag har inte testat det.

  • Medlem
  • 2008-02-06 11:57
Ursprungligen av M. Sundbom:

Men de resulterande pdf-formulären går förstås att redigera även på mac.

Iallafall om man har senare än Acrobat Reader 6.0.2, vad det verkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 16:32

det är bra att 5 år gamla trådar fylls med lite ny information

/Tangen

Med "redigera" menade jag främst att använda dom, d.v.s. fylla i och spara. För dynamiska pdf-formulär krävs acrobat reader 7 eller senare. Statiska formulär ska även AR 6 klara av. Obs! när man gör ett formulär kan välja graden av bakåtkompatibilitet. Men om man gör ett formulär i Acrobat 8 (eller motsvarande version av Livecycle) och sparar för äldre versioner finns det risk att vissa funktioner inte funkar som tänkt.

Jag skickade t.ex. själv ut ett formulär med endast AR8-funktionalitet och tänkte att då Adobe Reader är gratis är det inga problem för kunder att uppdatera. Det visade sig att på större arbetsplatser hade användare ofta ingen möjlighet att uppdatera ens enklare program själva utan det sker centralt och it-avdelningen i t.ex. Malmö Stad gör inte det i en handvändning för tusentals användare, om de ens vill göra det överhuvudtaget då de flesta inte bryr sig vilken version av Reader de har. Då fick jag istället göra en version kompatibel med AR7 vilket krävde smärre ändringar av koden för att allt skulle fungera och se ut som det var tänkt.

1
Bevaka tråden