Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbok Pro laddar ur?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, vet knappt själv hur jag ska förklara det här som. Men jag köpte för 2 veckor sen en ny macbook pro 13", och detta har hänt 2 gånger sedan dess.

Jag slänger igen locket på kvällen när jag lägger mig, laddkabeln instoppad. När jag öppnar locket morgonen efter så startar den upp med dimmad skärm och stapeln, precis som om den har laddat ur helt under natten.

Någon som varit med om något liknande och har något tips?

Hej! Låter konstigt....

Vilka program har du igång vid tillfället? Har du extern skärm inkopplad? osv

ingen extern skärm. Programmen som är igång är väl endast chrome egentligen, möjligen messages också. Det har som sagt hänt 2 gånger på ca 2 veckor, så svårt att veta när det kommer nästa gång också.
Tänkte bara om någon haft något liknande.

Försökte kolla loggarna också, men hittar inget matnyttigt där heller.

Har hänt när jag haft t.ex. utorrent igång. Även när extern skärm varit inkopplad.

Har flash varit igång? Typ youtube?

Okej, jag ska felsöka litegrann till då,de program jag har mer kom jag på i bakgrunden är ju tex, backblaze (backup), dropbox och logmein (remote desktop).

Haha då har du ju faktiskt igång mer än Chrome!!

Remote desktop kan definitivt hålla datorn igång trots nedfälld skärm. Aldrig varit med om att Dropbox gjort det.

Jag har haft logmein installerad i flera år, och det har aldrig hänt förut. Hade samma installation på min gamla macbook pro mid-2010 (som blev stulen), återställde allt från timemachine, om det nu har någon betydelse.

Kommer fram fler och fler uppgifter nu känner jag, men jag skyller på fredag.

Ursprungligen av yabbah:

Jag har haft logmein installerad i flera år, och det har aldrig hänt förut. Hade samma installation på min gamla macbook pro mid-2010 (som blev stulen), återställde allt från timemachine, om det nu har någon betydelse.

Kommer fram fler och fler uppgifter nu känner jag, men jag skyller på fredag.

haha jadu, på fredagar är det lätt att sinnet dimmas

När det händer nästa gång, kolla noga vad som faktiskt är igång och om programmen försökt ansluta till något eller gjort något under natten!

trevlig helg

Ska kolla det, tack så mycket och trevlig helg.

Nu har jag gjort lite mer tester, och enda problemet jag har installerat mer än på min gamla macbook pro är backblaze, men det har jag avinstallerat nu.

Har även upptäckt en annan sak när felet uppstår, lampan som blinkar när datorn går ner i standby, den är helt släckt när jag kommer på morgonen. Däremot är batteriet fulladdat. Det är mycket märkligt.
Jag har dessutom fått macbooken utbytt mot en annan (av en helt annan anledning), så betvivlar hårdvarufel. Om inte min 8gb minnen skulle kunna ge detta fenomen?
Men jag kör hårdvarutest på datorn nu medans jag är på jobbet, utökat test.

Inga mer idéer?

Om lampan är släckt men batteriet är fulladdat så har datorn gått i hibernate om den vaknar upp på det viset. Jag tittar runt lite på min egen MBP, men hittar bara alternativen Vila och Stäng av, inte mellantinget hibernate (eller vad det nu kan tänkas kallas på Apple-svenska).

Man kan inte ställa om mac till olika lägen så.
Märkte en annan skum sak, är datorn i viloläge, och jag sätter i laddkabeln. Då startar datorn igen? Detta med skärmen nedfälld asså.

Ursprungligen av yabbah:

Man kan inte ställa om mac till olika lägen så.
Märkte en annan skum sak, är datorn i viloläge, och jag sätter i laddkabeln. Då startar datorn igen? Detta med skärmen nedfälld asså.

Det är helt normalt.

Ursprungligen av grenhall:

Det är helt normalt.

Vadå helt normalt? Så har ingen av mina andra macbook pros betett sig? Om jag stänger locket så den går i viloläge, bär den dit laddaren å sätter i kabeln. Menar du att den ska starta igen då?!

Ursprungligen av yabbah:

Vadå helt normalt? Så har ingen av mina andra macbook pros betett sig? Om jag stänger locket så den går i viloläge, bär den dit laddaren å sätter i kabeln. Menar du att den ska starta igen då?!

Ja den startar kort för att stänga av igen. Den stänger inte datorn när du stänger locket den "PowerNap:ar" bara. Om du har ML dvs. Annars går den i viloläge.

Ah ok, hade ingen aning om det. Det gjorde inte min mid-2010 jag hade innan nämligen

Kan minnena göra att det blir såhär? Jag köpte 8gb minne nämligen och petade i, enda ändringen liksom. Jag har nu satt tillbaka de 4 original för att se om problemet kvarstår.
Jag har även reset'at SMC, men det blev ingen skillnad.

Vad blir nästa steg då? Kan det vara mjukvaru-relaterat? Ominstallera helt kanske?

Ursprungligen av yabbah:

Ah ok, hade ingen aning om det. Det gjorde inte min mid-2010 jag hade innan nämligen

Kan minnena göra att det blir såhär? Jag köpte 8gb minne nämligen och petade i, enda ändringen liksom. Jag har nu satt tillbaka de 4 original för att se om problemet kvarstår.
Jag har även reset'at SMC, men det blev ingen skillnad.

Vad blir nästa steg då? Kan det vara mjukvaru-relaterat? Ominstallera helt kanske?

Min gissning är att det är någon app som försöker göra klart något och därför tar varje chans den kan till att fortsätta med det. Har du sett över dina nätverksinställningar? Wake-on-lan kan ha den förmågan nämligen.

Ursprungligen av grenhall:

Min gissning är att det är någon app som försöker göra klart något och därför tar varje chans den kan till att fortsätta med det. Har du sett över dina nätverksinställningar? Wake-on-lan kan ha den förmågan nämligen.

Ja det kan det kanske vara, MEN, varför laddar den ur när laddkabeln sitter i? Det är väl ganska fel menar jag

Ursprungligen av yabbah:

Ja det kan det kanske vara, MEN, varför laddar den ur när laddkabeln sitter i? Det är väl ganska fel menar jag

Ja det är helt sjukt. Har du garanti kvar så lämna in den.

Jag köpte en macbook pro för 2 veckor sedan, den betedde sig på samma sätt. Fick den utbytt (av annan anledning) i torsdags, samma fel på den nya. Så har ändå svårt att tro att det ska vara hårdvarufel på två oberoende av varandra macbooks.

I inlägg #10 står att batteriet är fulladdat. Hur är det? Urladdat eller fulladdat?

Ursprungligen av pmarriott:

I inlägg #10 står att batteriet är fulladdat. Hur är det? Urladdat eller fulladdat?

Det som gäller är, laddkabeln sitter i och lampan lyser på morgonen grönt. Lampan på fronten blinkar inte längre (som indikerar viloläge). När jag lyfter locket så är det en gråad skärm med stapeln som räknar upp, precis som när man fått slut på batteri, men så fort datorn laddat upp igen, så står det i menyraden att batteriet är 100% laddat.

Hela situationen gör mig helt förvirrad.

Ursprungligen av yabbah:

Det som gäller är, laddkabeln sitter i och lampan lyser på morgonen grönt. Lampan på fronten blinkar inte längre (som indikerar viloläge). När jag lyfter locket så är det en gråad skärm med stapeln som räknar upp, precis som när man fått slut på batteri, men så fort datorn laddat upp igen, så står det i menyraden att batteriet är 100% laddat.

Hela situationen gör mig helt förvirrad.

Men då är inte batteriet urladdat. Det som händer när batteriet laddar ur är att datorn går i viloläge (typ hibernate). Ditt problem är att datorn går i viloläge utan att batteriet tar slut. Kan det vara så att datorn inte går i vila som den ska, och du har laddaren på en timer (i vägguttaget, typ) så att den laddar ur under natten, sen får laddaren ström igen och batteriet laddas upp?

Ursprungligen av pmarriott:

Men då är inte batteriet urladdat. Det som händer när batteriet laddar ur är att datorn går i viloläge (typ hibernate). Ditt problem är att datorn går i viloläge utan att batteriet tar slut. Kan det vara så att datorn inte går i vila som den ska, och du har laddaren på en timer (i vägguttaget, typ) så att den laddar ur under natten, sen får laddaren ström igen och batteriet laddas upp?

Den går korrekt i viloläge, flyttar inte datorn förrän lampan börjar dimma upp och ner på fronten (indikterar viloläge), min gamla Mac satt i exakt samma uttag, ingen timer eller dylikt. Jag har även de senaste gångerna kontrollerat så lampan går tillbaka till att dimma ner/upp efter att laddkabeln satts i, vilket den gör.

Bara för att skilja på begreppen, vila är när man fäller ner locket och lampan pulserar. Datorn vaknar på någon sekund. Viloläge är när datorn sparar ner sessionen på hårddisken och sedan stänger av sig helt. Det är när den vaknar ur viloläge som den grå stapeln kommer och det tar evigheter för den att komma igång.

Ursprungligen av pmarriott:

Bara för att skilja på begreppen, vila är när man fäller ner locket och lampan pulserar. Datorn vaknar på någon sekund. Viloläge är när datorn sparar ner sessionen på hårddisken och sedan stänger av sig helt. Det är när den vaknar ur viloläge som den grå stapeln kommer och det tar evigheter för den att komma igång.

okej, i så fall är det att jag fäller ned locket och den går i vila. Och sen av någon anledning går den då vidare ner i viloläge av sig själv senare. Finns det en sådan inställning som av någon anledning inte fanns på min gamla macbook pro ?!

Problemet är nu löst, ringde Apple-supporten, installerade om os x, ovanpå det andra. Så tappade inga program eller annat. Nu fungerar det fin fint. Och datorn går inte längre upp i vila när man stoppar in laddakbeln. Någon sa att det skulle vara så, men enligt apple är det felaktigt.

Tack allihop för era tips.

Problemet har återkommit, efter installation av EFI-update 2.0 (den som fixar grafikprestandan om jag minns rätt). Har testat en annan hårddisk och gjort en formatera/installera. Enbart installerat apples uppdateringar och felet är detsamma. Samma fel var det min förra mid-2012 som sagt, så mest troligt inget hårdvarufel på¨min MBP.

Någon som har en MBP min-2012 som kan bekräfta eller dementera detta fenomen? OM datorn är i viloläge (skärm nedfälld), och man tar ur eller sätter i laddkabeln så startar datorn upp 10-20 sekunder för att sedan se ut som att den går ner i vila igen.
Låter jag bara datorn vara då, så får jag bakgrundsbilden nedgråad när jag startar sen, precis som när det blir slut på ström när datorn är frånkopplad från ström-adaptern.

Bifogar en bild på uppdateringen som ställer till mina problem. Låter jag bli att installera den fungerar allt normalt. Var ingen EFI-uppdatering som jag skrev tidigare.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-02-28 15:09

Samma problem här

Ursprungligen av yabbah:

Problemet har återkommit, efter installation av EFI-update 2.0 (den som fixar grafikprestandan om jag minns rätt). Har testat en annan hårddisk och gjort en formatera/installera. Enbart installerat apples uppdateringar och felet är detsamma. Samma fel var det min förra mid-2012 som sagt, så mest troligt inget hårdvarufel på¨min MBP.

Någon som har en MBP min-2012 som kan bekräfta eller dementera detta fenomen? OM datorn är i viloläge (skärm nedfälld), och man tar ur eller sätter i laddkabeln så startar datorn upp 10-20 sekunder för att sedan se ut som att den går ner i vila igen.
Låter jag bara datorn vara då, så får jag bakgrundsbilden nedgråad när jag startar sen, precis som när det blir slut på ström när datorn är frånkopplad från ström-adaptern.

Jag har samma problem och efter ominstallation (från 10.8 till 10.7 och sedan till 10.8 igen) samt uppdatering återuppstod problemet. "Skönt" att höra att någon mer fått problem efter denna uppdatering, som jag upplever orsakade just detta.
Vad gör man nu?

Bevaka tråden