Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

glömt firmware password macbook pro late 2011

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Det är så att jag har glömt bort mitt firmware password på min macbook pro late 2011 efter mycket googlande så verkar det som att man måste lämna in den till appstore vilket jag inte har några problem med att göra.

Men är det ingen som vet om man kan fixa det själv hemma tämligen enkelt?
Jag är inne som admin på macbooken om det hjälper?

Om inte, någon som vet vad apple tar för att fixa detta?

Går det att installera ett nytt OS X för mig nu? Tänkte om det skulle komma en uppdatering utav OS X.
Eller måste jag ha firmware?

  • Medlem
  • 2012-12-19 22:04

Apple kan inte fixa det. Du får byta logikkortet. Kostnad: 7 - 9 000:-.

ööö OKEJ!

Men kan jag fortfarande uppdatera min dator m.m?

FAN DÅ ATT JAG HAR LYCKATS GLÖMMA SKITEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Medlem
  • 2012-12-19 22:10

Om du söker lite på forumet (använd google) så finns det flera trådar om detta problem. Och om jag inte minns helt fel är det tyvärr kört.

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/286098-macbook-air-vagrar-starta-efter-lagg.html

Ursprungligen av Dalle:

Om du söker lite på forumet (använd google) så finns det flera trådar om detta problem. Och om jag inte minns helt fel är det tyvärr kört.

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/286098-macbook-air-vagrar-starta-efter-lagg.html

Okej, men om det kommer ut en ny version utav Mac OS kan jag då installera den?

Isf så gör det inget, har redan en SSD disk i datorn så att säga.

Edit:
Man installerar oftast OS via applestore numera, och det jag tänkte på var att uppdatera från min befintliga version utav Mac os?

  • Medlem
  • 2012-12-19 23:01

Har ingen aning tyvärr. Men tänker mig att den borde sätta stopp eftersom OS X-installationen startar om hela datorn eller hur man ska säga...
Förhoppningsvis kan någon här ge dig bättre svar.

Det går att komma runt EFI-skyddet utan lösenord. Antingen går du till en auktoriserad handlare eller så kan du göra det själv om du törs.

Om du går till en Apple Store kan de fixa det direkt mha en fil på en USB-sticka.

Senast redigerat 2012-12-20 00:09
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har en late 2012, så de fungerar inte på min

Ursprungligen av CalBy:

Jag har en late 2012, så de fungerar inte på min

Late 2011 läste jag.
Det är väl bara att ringa Apple så löser sig saken?

Ursprungligen av CalBy:

Jag har en late 2012, så de fungerar inte på min

då får du nog ändra ditt första inlägg då det står late 2011 där..

Jag kom på att det kanske var US tangentbord där man skulle skriva in lösen, så skrev in det enligt US och då kom jag in vilket löste mitt problem.

Men innan så pratade jag med AppleCare och dom kunde inget göra utom hänvisade till AppleStore eller Digital Inn.
Snackade med Digital Inn och enligt dom så tar dom endast ut en kod som dom sedan ringer till Apple och rapporterar så får dom tillbaka en kod och skriver in den så är lösenordet nollställt.
Detta kostar på Digital Inn 895kr inkl. moms.

Tänkte bara skriva så att andra vet, datorer efter early 2011 kan man ej knäcka själv iaf inte när det gäller Macbook pro.

Det ska fungera på senare modeller också ("...och senare" som det står i den brutala autoformaterade länken innan jag ändrade).

Själv skulle jag nog ta den till en Apple Store (trots att den ligger i Täby) eller motsvarande.

1
Bevaka tråden