Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Aiport Extreme till Express

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-19 17:34

Börjar med att säga Hej som ny här på forumet (som medlem, besök har det varit många:))

Har precis flyttat in i en lägenhet med bredbandsuttaget på en korkad plats i hallen. Har en Airport Extreme och vet att man kan parkoppla den med Express för att t.ex. sprida täckningen. Men går det att göra tvärtom? D.v.s. plugga in en Express i hallen (bredbandsuttaget) och sedan ha en Extreme någon annanstans? Om möjligt, vad "förlorar" man möjligtvis på det?

Anledningen är att jag har ett på externa diskar kopplade till Extremen men det finns ingen plats för dem i hallen. Kan ju köpa en Extreme till men det känns onödigt om jag kan klara mig med att komplettera med en Express. Så kan jag nyttja ljudutgången på Expressen för hallen/köket.

Eller finns det något annat smart alternativ?

Senast redigerat 2012-12-19 18:17
  • Medlem
  • 2012-12-19 18:21

Vad har du för versioner på din Extreme samt Express? Din Express klarar alldeles utmärkt av att agera router som att din Extreme inte ens behövs. Ställ bara in den i Airport-inställningarna att den ska "Skapa trådlöst nätverk", ange de inställningar du använde i din Extreme och kör vidare...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-19 18:40

@Frejon: Tänkte du köra trådlöst mellan dem? Du tappar en del i hastighet då. Bättre att köra kabel. Och kan du ändå dra kabel, dra kabeln från uttaget i hallen till en lämplig plats mitt i huset och sätt din Extreme där. Expressen kan du ha för ljud/skrivare på annan plats.
Kan du inte dra kabel är HomePlug ett alternativ.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-19 19:51

@kenjon: Tanken var ju att köra trådlöst mellan dem, men det kanske inte i värt hastighetsförlusten? Det är jus p.g.a. den inte alls lyckade placeringen av uttaget i hallen som gör det svårt, att dra kabel är inte enkelt därifrån.

Är det mindre hastighetsförlust på att köra Homeplug? Kan ju vara ett bra alternativ i så fall då det sitter ett uttag bredvid bredbandsuttaget och ett på bra stället i rummet där jag vill ha Extremen. Har du något exempel på en bra Homeplug?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-19 21:18

HomePlug ger bättre hastighet än att förlänga via WiFi.
Jag har inget tips, vet bara att det finns minst två typer, jag tror det är 150 Mbps och 300 Mbps. Bättre ju snabbare du väljer. Kanske är känsligt för att de ska sitta på samma fas för att få snabbaste hastigheten.

  • Medlem
  • 2012-12-21 19:10

Det kan fungera utmärkt att ha en Express som huvudenhet och en Extreme som utökning av nätverket.

Om enheterna är ganska nya och inte för långt från varandra kopplar dom ihop på 5 Ghz och utökar utmärkt.

Om du har någon kompis med en Express eller Extreme så låna hem och testa.

1
Bevaka tråden