Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stort test av Apples nya Imac

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-12-19 13:05

Nya smeknamnet: wokgrytan?

Edit: Bilden med äpplet för att visa skillnaderna i speglingen är fullkomligt briljant!

Senast redigerat 2012-12-19 13:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 23:13
Ursprungligen av alix:

Nya smeknamnet: wokgrytan?

Edit: Bilden med äpplet för att visa skillnaderna i speglingen är fullkomligt briljant!

Håller med men mer intressant vore nog att ta samma bild med skärmarna på för att se reflektioner vid använde av skärmen.

Ursprungligen av alix:

Nya smeknamnet: wokgrytan?

Edit: Bilden med äpplet för att visa skillnaderna i speglingen är fullkomligt briljant!

Tycker ine det säger någonting på en stationär dator. Med rätt placering och belysning blir det inga speglingar på 2011 heller. Allt är en fråga om ergonomi.

  • Medlem
  • 2012-12-22 20:56
Ursprungligen av adress@mac:

Tycker ine det säger någonting på en stationär dator. Med rätt placering och belysning blir det inga speglingar på 2011 heller. Allt är en fråga om ergonomi.

Jag antar att du har en 2011?

Ursprungligen av alix:

Jag antar att du har en 2011?

2009 och 2011 - kanske nästa år 2013
Fortfarande är min synpunkt densamma. Det går nog att få "speglingar" i den nya också - varför man nu skulle ha ngt intresse av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 23:46
Ursprungligen av adress@mac:

2009 och 2011 - kanske nästa år 2013
Fortfarande är min synpunkt densamma. Det går nog att få "speglingar" i den nya också - varför man nu skulle ha ngt intresse av det.

Fast de gamla iMacarna och MacBookarna med blank skärm har varit rätt kassa ur reflektionsgradsynvinkel. Men testet hade varit med korrekt om skärmarna stod på och äpplet var en ljuskälla.

Senast redigerat 2012-12-23 10:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Fast de gamla iMacarna och MacBookarna med blank skärm har varit rätt kassa ur reflektionsgradsynvinkel. Men testet hade varit med korrekt om skärmarna stod på äpplet var en ljuskälla.

Håller med om det.:">

Häftigt att ni skapat en egen "badge"

Det här resonemanget om FD verkar vara suspekt och närmast lite halvreligiöst. Diskar är ju ändå fysiska objekt. Därför torde det vara fysiskt omöjligt att få ssd-snabbhet på 1TB om ssd-disken bara rymmer 128gb. Hastigheten borde sjunka när ssd-disken är full.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2012-12-19 17:18

Ja, om du använder alla filer på SSD så kommer inte "resten" av filerna accessas snabbt. Tanken är väl att de filer som inte används eller används sällan automatiskt flyttas till den mekaniska disken (när SSD:n är full). Frågan är ju vad det gör med livslängden på SSD disken.

Ursprungligen av chrme109:

Ja, om du använder alla filer på SSD så kommer inte "resten" av filerna accessas snabbt. Tanken är väl att de filer som inte används eller används sällan automatiskt flyttas till den mekaniska disken (när SSD:n är full). Frågan är ju vad det gör med livslängden på SSD disken.

Jo. Jag föredrar att köra ssd externt över thunderbolt 256 gb. När dessa diskar hamnar på under 3000 (förhoppningsvis snart) ser jag ingen anledning att ha FD. Så jäkla jobbigt är det väl inte att spara de filer som behöver speed på ssd-disken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-19 17:51

Trevlig läsning

Vore intressant att se ett jämnt spelfält där en 2011 i7 med 16gb och en ssd möter motsvarande 2012. Eller en 2012 och 2011 med vanlig disk och samma ram. Nu blir det inte så intressant med jämförelsedelen i testet

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-19 19:54

är kanske lite för petig, men Imac skrivs faktiskt iMac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:07
Ursprungligen av Appleboy:

är kanske lite för petig, men Imac skrivs faktiskt iMac!

Faktiskt inte om man följer svenska skrivregler.

Barefeats har fler prestandatester:
Benchmarking the 2012 iMac
Pro Apps on the 27" iMac 2012
Pro Apps on the 27" iMac 2012

Ursprungligen av Erik.dv:

Faktiskt inte om man följer svenska skrivregler.

Här håller jag faktiskt inte med Erik.dv.

Svenska skrivregler omfattar inte tvunget varumärken.

När Apple själv väljer 'iMac' både i rubrik och löpande text på deras svenska sida, samt att det är en mycket vedertaget sätt att skriva ut Apple-produkternas namn på, tycker jag det är långsökt att man låter nån svensk grammatikregel övertrumfa detta.

Vad är grunden till valet att skriva Imac, från 99macs sida? Det är ju också både fulare och mer svårläst än iMac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-20 00:48
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Här håller jag faktiskt inte med Erik.dv.

Svenska skrivregler omfattar inte tvunget varumärken.

När Apple själv väljer 'iMac' både i rubrik och löpande text på deras svenska sida, samt att det är en mycket vedertaget sätt att skriva ut Apple-produkternas namn på, tycker jag det är långsökt att man låter nån svensk grammatikregel övertrumfa detta.

Vad är grunden till valet att skriva Imac, från 99macs sida? Det är ju också både fulare och mer svårläst än iMac.

Exakt så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 07:48
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Här håller jag faktiskt inte med Erik.dv.

Svenska skrivregler omfattar inte tvunget varumärken.

När Apple själv väljer 'iMac' både i rubrik och löpande text på deras svenska sida, samt att det är en mycket vedertaget sätt att skriva ut Apple-produkternas namn på, tycker jag det är långsökt att man låter nån svensk grammatikregel övertrumfa detta.

Vad är grunden till valet att skriva Imac, från 99macs sida? Det är ju också både fulare och mer svårläst än iMac.

Det har diskuterats många gånger förr. Jag tycker iMac är "rätt" och Imac är "fel" men det finns trådar för detta redan.

Seriös dagspress (utom MacWorld) skriver Imac och inte iMac. Men som sagt en helt annan diskussion.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Här håller jag faktiskt inte med Erik.dv.

Svenska skrivregler omfattar inte tvunget varumärken.

När Apple själv väljer 'iMac' både i rubrik och löpande text på deras svenska sida, samt att det är en mycket vedertaget sätt att skriva ut Apple-produkternas namn på, tycker jag det är långsökt att man låter nån svensk grammatikregel övertrumfa detta.

Vad är grunden till valet att skriva Imac, från 99macs sida? Det är ju också både fulare och mer svårläst än iMac.

Vi har valt att följa de svenska skrivreglerna. Finns inget krångligare bakom än så.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Vi har valt att följa de svenska skrivreglerna. Finns inget krångligare bakom än så.

OK. Vilken skrivregel syftar du/ni på? Egennamn?

Är det inte rimligt att hålla sig till Apples eget sätt att skriva—speciellt om det redan är rätt inarbetat?

Jag är helt övertygad om att Apple har ett internt 'corporate guidelines' dokument som beskriver hur man skall skriva ut de olika produkternas namn, och det är det sättet de själva skriver i sin kommunikation.

Jag blir lite förvånad att ni på det här forumet frångår Appels säregna, men tydliga och distinkta sätt att skriva ut produkterna.

Att svensk dagspress tokar till det är väl i det närmaste väntat, men här hade man trott att det skulle fungera bättre!?

Jaja... hörde ju att det redan varit på tal annorstädes, så låt oss inte förlänga plågan här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:14

Prestandan på top-of-the-line iMacen med ett 680MX-kort börjar bli bra. Dock jämför man med en MacPro som börjar närma sig 3 år gammal nu så ja... Men ändå klart ett hyfsat kraftpaket i litet format. Och jämfört med 2011:as iMac är de en markant skillnad.

Senast redigerat 2012-12-19 20:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Prestandan på top-of-the-line iMacen med ett 680MX-kort börjar bli bra. Dock jämför man med en MacPro som börjar närma sig 3 år gammal nu så ja... Men ändå klart ett hyfsat kraftpaket i litet format. Och jämfört med 2011:as iMac är de en markant skillnad.

Här håller jag med. Och sedan Thunderbolt kom, så har lider man ju heller inte av lagringsproblem. 27" iMac är mycket dator för pengarna idag. Speciellt eftersom man får rejält med skärm på köpet.

Någon som läst eller hört något om kvaliteten på nya skärmen? Är det samma 27:a som hängt med ett tag nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 07:49
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Här håller jag med. Och sedan Thunderbolt kom, så har lider man ju heller inte av lagringsproblem. 27" iMac är mycket dator för pengarna idag. Speciellt eftersom man får rejält med skärm på köpet.

Någon som läst eller hört något om kvaliteten på nya skärmen? Är det samma 27:a som hängt med ett tag nu?

Det är exakt samma panel i grunden som jag förstår det. Dock har man fått bort luftspalten mellan glas och skärm vilket påverkar dess kvalité + minska reflektioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:25

Att en Core i7 slår en Core i5 borde inte vara så förvånande. Desktop Core i7 är de enda som har Hyperthreading. Förvisso har ni primärt gjort kliniska tester. Riktiga appar beter sig ibland väldigt olika (ex skalar många dåligt på flera kärnor). Jag vet eller inte hur effektivt Cinebench är för att testa GPU-prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 23:08

Hur fick ni förresten 3.2 GHz 27" utan GeForce 675MX-kortet?

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur fick ni förresten 3.2 GHz 27" utan GeForce 675MX-kortet?

Här har nog skrivfelsnisse varit framme helt klart. Rättar till, tack!

Skrivregler som säger att namn skrivs som namn och inte som LOGOR, iMac är en logo och skrivs inte ut så i löpande text. Undantag SKF, SVT, ABB osv där man uttalar namnet som det som enskilda bokstäver.
/m

Ursprungligen av martinator:

Skrivregler som säger att namn skrivs som namn och inte som LOGOR, iMac är en logo och skrivs inte ut så i löpande text. Undantag SKF, SVT, ABB osv där man uttalar namnet som det som enskilda bokstäver.
/m

Det är nog bäst att vi inte kapar tråden här och drar iväg på ett snedspår... men jag vill ändå säga följande, i detta sista inlägg i frågan (i alla fall just här):

iMac, i avseendet som diskuteras här, är ingen logga, utan namnet på en produktserie. Det är självklart korrekt att god svensk skrivsed påbjuder att namn och egennamn skrivs med stor bokstav, såväl i början av en mening som i löpande text.

Men detta är ju bara själva inramningen. Engelskan skriver också namn med stor bokstav och tyskan skriver både namn och alla substantiv med stor bokstav.

Trots detta väljer Apple konsekvent formen 'iMac', även om det är i löpande text. Dokument som min arbetsgivare i Schweiz gjort tillgängliga redogör för hur vårt företagsnamn skall skrivas korrekt: i logotypen är det endast gemener, och detta respekteras i löpande text. Undantaget är vid början av ny mening, då stor bokstav skall användas.

Att säga att svenska språket i sig påtvingar formen 'Imac', känns mycket långsökt. Och när det gäller att kalla det ena eller andra för "korrekt", så tycker jag att det är det Apple-respekterande 'iMac' som är alternativet med de tajtaste toleranserna.

2 inlägg raderade.

Skriver samma sak här så ingen missar det.
(http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/300999-artikel-jobs-ville-dopa-safari-till-freedom.html#post2127694)

Feedback tas i Feedback-forumet.

Inlägg om skrivregler i artikeltrådar kommer hädanefter raderas.

Mvh

1
Bevaka tråden