Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny Macbook Pro..

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-12-18 23:21

God Jul / men nu tänker jag uppgradera min äldre MB pro 2,4 Ghz intel core 2 duo 15 tum. Funderar på 15 tum antingen
på den utan Retina men stoppar in ett SSD 256 GB på CD porten samt använder CD läsaren separat i nytt skal ?
eller går för Retina med mindre HD köper CD drive separat / priserna lär skilja en del.

jobbar med mycket bildbehandling. Men är Retina ett Måste ??

Blir dj..ligt splittrad (får div olika svar från div fotografer i fält)

Något tips ?

Ursprungligen av Trisen:

God Jul / men nu tänker jag uppgradera min äldre MB pro 2,4 Ghz intel core 2 duo 15 tum. Funderar på 15 tum antingen
på den utan Retina men stoppar in ett SSD 256 GB på CD porten samt använder CD läsaren separat i nytt skal ?
eller går för Retina med mindre HD köper CD drive separat / priserna lär skilja en del.

jobbar med mycket bildbehandling. Men är Retina ett Måste ??

Blir dj..ligt splittrad (får div olika svar från div fotografer i fält)

Något tips ?

[ATTACH="CONFIG"]37101[/ATTACH]

Som ägare av båda modellerna dock med SSD i båda så skulle jag valt Retina varje dag i veckan.

Framför allt för bildbehandling så är Retina bättre på alla sätt och vis. Framför allt färgmässigt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 00:06

Mitt tips ät köp Retinan med 16GB minne och 256 GB HD plus en extern TB Thunderbolt HD. Om något år kan du uppgradera Retinans interna SSD till en på säg runt 768 GB för betydligt mindre än vad det kostar idag.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-12-19 15:27
Ursprungligen av Gordy:

Mitt tips ät köp Retinan med 16GB minne och 256 GB HD plus en extern TB Thunderbolt HD. Om något år kan du uppgradera Retinans interna SSD till en på säg runt 768 GB för betydligt mindre än vad det kostar idag.

Låter högst intr och Retina lär det bli .. / tackar för tipset

Ursprungligen av Trisen:

Låter högst intr och Retina lär det bli .. / tackar för tipset

Skönt med tips men trist att tipsen inte är sanna.

I MacBook Pro Retina används inte en normal 2,5'' SSD disk så att byta ut den eller att det skulle bli billigare med tiden är inte sant. Detta är diskar som i grund och botten är minneskretsar på ett kort.

Samma som sitter i MacBook Air. Dom diskarna är extremt svårhittade och dyra. Så det tipset behöver du inte gå på.

Däremot brukar det räcka gott och väl med 512GB SSD. Men det är dina behov som styr.

I vanliga MacBook Pro 15'' sitter det dock en helt ordinär SSD och den är utbytbar.

Tänk på att minnena i MacBook Pro Retina inte heller är utbytbara så välj en modell som passar dina behov.

Slutsats

MacBook Pro = Uppgraderbar
MacBook Pro Retina = Inte​ uppgraderbar

Ursprungligen av grenhall:

I MacBook Pro Retina används inte en normal 2,5'' SSD disk så att byta ut den eller att det skulle bli billigare med tiden är inte sant. Detta är diskar som i grund och botten är minneskretsar på ett kort.

Samma som sitter i MacBook Air. Dom diskarna är extremt svårhittade och dyra. Så det tipset behöver du inte gå på.

Exakt. Tittar man på priserna för att byta ut sin ssd i en Macbook Air 2010-2011 har väl inte priserna förändrats i princip något. 500 gb kostar fortfarande ca 600 USD + moms/tull.

Jag valde 256 gb till min retina 15 med tanken att uppgradera disken efter något år, vilket jag idag ångrar. Om du ens kommer komma billigare undan om ett år, kommer det vara försummat sett till totalkostnaden och mecket med att byta. Visst, du får en 256 sticka att använda som extern hårddisk, men å andra sidan får du en snabbare processor med 512 gb direkt från Apple (åtminstone gäller detta femtontummaren). Slutsats: tror du att du behöver 512 gb intern disk, köp det direkt.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-12-19 19:40
Ursprungligen av grenhall:

Däremot brukar det räcka gott och väl med 512GB SSD. Men det är dina behov som styr.

I vanliga MacBook Pro 15'' sitter det dock en helt ordinär SSD och den är utbytbar.

Tänk på att minnena i MacBook Pro Retina inte heller är utbytbara så välj en modell som passar dina behov.

Slutsats

MacBook Pro = Uppgraderbar
MacBook Pro Retina = Inte​ uppgraderbar

Har funderat på 512GB i tanke på hastigheten..

Kör film oxå på Finel cut pro så i länden behöver jag en sido maskin med snabba ryck..
Att Retinan inte är uppgraderbar vådar ju saken inte bättre / vi får se vad jag nu må göra

Tack en än gång..

Ursprungligen av Trisen:

Har funderat på 512GB i tanke på hastigheten..

Kör film oxå på Finel cut pro så i länden behöver jag en sido maskin med snabba ryck..
Att Retinan inte är uppgraderbar vådar ju saken inte bättre / vi får se vad jag nu må göra

Tack en än gång..

Kör du mycket film så är det bättre att du skaffar en Thunderbolt-extern som du kan encoda till istället för att använda hårddiskutrymme till det.

Men det är bara vad jag hade gjort.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:14
Ursprungligen av Trisen:

Har funderat på 512GB i tanke på hastigheten..

Kör film oxå på Finel cut pro så i länden behöver jag en sido maskin med snabba ryck..
Att Retinan inte är uppgraderbar vådar ju saken inte bättre / vi får se vad jag nu må göra

Retinan ÄR uppgraderbar när det gäller SSD. Finns snabbare och billigare varianter än de Apple skickar med.

Ursprungligen av Gordy:

Retinan ÄR uppgraderbar när det gäller SSD. Finns snabbare och billigare varianter än de Apple skickar med.

Nej.

Var hittar du en billigare 750GB SSD som dessutom är i chipset-format och inte 2,5''?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:50
Ursprungligen av grenhall:

Nej.

Vad menar du med nej?
OWC säljer snabbare och billigare Retina kompatibla SSD. OWC Aura Pro SSD for Retina MacBook Pro (Verdict: faster and cheaper | ZDNet

Inga 768 GB än men det kommer nog liksom 960GB varianter.

Ursprungligen av Gordy:

Mitt tips ät köp Retinan med 16GB minne och 256 GB HD plus en extern TB Thunderbolt HD. Om något år kan du uppgradera Retinans interna SSD till en på säg runt 768 GB för betydligt mindre än vad det kostar idag.

Ursprungligen av Gordy:

Vad menar du med nej?
OWC säljer snabbare och billigare Retina kompatibla SSD. OWC Aura Pro SSD for Retina MacBook Pro (Verdict: faster and cheaper | ZDNet

Inga 768 GB än men det kommer nog liksom 960GB varianter.

I rest my case.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 21:12
Ursprungligen av grenhall:

I rest my case.

Det kan du inte göra förrän om ett år. Du missade kanske att jag skrev "Om något år kan du uppgradera Retinans interna SSD till en på säg runt 768 GB för betydligt mindre än vad det kostar idag."

Billigare och snabbare 480GB SSD (egentligen 512GB) till Retina MPB finns det som sagt redan idag.

Senast redigerat 2012-12-19 21:48

Det är dessutom inte helt trivialt om man helt saknar tekniska kunskaper att byta en HDD som är i form av ett kretskort. Det är lätt hänt att man bryter av kontaktstycket om man inte är försiktig. Jag har reparerat flertalet MacBook Air där detta inträffat nämligen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-19 20:22
Ursprungligen av grenhall:

Skönt med tips men trist att tipsen inte är sanna.

I MacBook Pro Retina används inte en normal 2,5'' SSD disk så att byta ut den eller att det skulle bli billigare med tiden är inte sant. Detta är diskar som i grund och botten är minneskretsar på ett kort.

Samma som sitter i MacBook Air. Dom diskarna är extremt svårhittade och dyra. Så det tipset behöver du inte gå på.

Tipset är definitivt sant! SSD till Retina är inte svåra att hitta OWC säljer de nu billigare än Apple. jag kan nog garantera att om ett år så kan man köpa en 768 GB SSD till Retina MBP för under 5000 kronor och den kommer också vara snabbare än den Apple säljer nu vilket är lätt att lista ut eftersom OWCs diskar redan nu är snabbare än de Apple säljer.
Viktigt om man ska uppgradera MacBook Air och Retinan har inte riktigt samma format på SSD. Så beställ rätt.

Jag körde något liknande men med 13" retina (128 GB disk) och valde en 500 GB USB3 disk för att lagra mitt fotobibliotek på

Så jag hoppas också att det ska gå att uppgradera med en större SSD billigt om något åt:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-19 16:54

Om din nuvarande maskin inte är helt slut, skulle jag nästan rekommendera att du väntar på nästa uppgradering av MBP med retinaskärm, då dagens maskiner har svåriheter att driva den höga upplösningen. Apple har sagt att de ska släppa en lösning som gör att webbsidor inte laggar vid scrollning, men det återstår att se.

1
Bevaka tråden