Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad hårddisk - går den att rädda?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på forumet!

Jag har en MacBook från andra halvan av 2008. Den har fungerat fint fram till för några månader sedan då regnbågssymbolen började dyka upp och datorn behövde tänka besvärande ofta. När symbolen dök upp frös allt utom muspekaren några minuter i stöten.

Då sparade jag alla filer av värde på en extern hårddisk, formaterade den interna hårddisken och installerade om OS X. Flyttade sedan tillbaka alla filer manuellt.

Datorn har sedan dess fungerat utan problem. Ja, det vill säga ända tills den ballade ur helt. Häromdagen när jag försökte boota dök äppelsymbolen upp mot ljusblå bakgrund. Under den snurrade en vit symbol som visar att någonting laddar. Under snurran syntes en mätare som laddade från vänster till höger. Den hann fyllas till ungefär en tiondel, började om, fylldes återigen till en tiondel och därefter stängdes datorn av.

Det här händer nu varje gång jag försöker boota på vanligt vis. Jag har provat att göra kontroll och reparation i Skivverktyg från Mac OS X-installeraren. (Där syns hårddisken, men namnet står i ljusgrått och inte i svart som övriga diskar.) Då har jag fått felmeddelande:

Ogiltig nodstruktur
Enhetskontrollen misslyckades
Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.

Försöker jag göra en avbild till en extern hårddisk får jag felmeddelande:

Kunde inte skapa "harddisk.dmg". (Input/output error)

Är det någon som vet vad det kan bero på? Rör det sig om mjukvaru- eller hårdvarufel? Finns det något sätt att återställa hårddisken eller åtminstone rädda innehållet (eller delar av det)?

Alla tips uppskattas!

  • Medlem
  • 2012-12-18 07:39

Hårddiskar är och kommer att förbli förbrukningsvaror. Har hårddisken fungerat felfritt från 2008 kan du vara glad att den höll i fyra år.
Har du kvar din backup? Köp i så fall en ny hårddisk och skruva in den, på MB från 2008 är det en enkel process. Lägg sedan in din backup och kör vidare...
Om det går att rädda datan på din kraschade disk? Prova att lämna in den till ett företag som räddar hårddiskar, betala 10 000:- och hoppas på det bästa.

Tips: Börja kör med Time Machine, ett barnsligt enkelt sätt att undvika dessa typer av problem med förlorade data.

Tack för svar Dalle!

Har ju tyvärr ingen backup längre, gamla backupen gjorde jag på en lånad externdisk som numera är omformaterad. Ska definitivt införskaffa en egen disk och börja köra Time Machine i fortsättningen!

Har någon erfarenhet av filåterställningsprogram, t.ex. Disk Warrior? Hur fungerar det om hårddisken är paj? Jag kan ju inte installera mjukvaran någonstans på min egen dator. Jag har tillgång till en MacBook från 2010. Kan man länka ihop dem på något vis och använda Disk Warrior på den pajade hårddisken via den nyare datorn? Den nya har ingen FireWire-utgång...

Återigen, alla tips uppskattas!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-18 22:19

Disk Warrior är väl det bästa till normalt pris. Men om det funkar i ditt fall kan vi nog inte svara på. Värt att testa? Ja, kanske. Det har räddat mitt filmbibliotek en gång

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-18 22:31

Disk Warrior har även räddat mig innan jag begrep att enbart en backup inte var nog. (Källan och backupen kraschade simultant.)

Tips
Köp en dubbeldisk och kör i RAID1-läge (spegling). Då har du dessutom samma backupp på två separata diskar Om den ena går sönder fungerar (förhoppningsvis) den andra. Inte mycket dyrare men MYCKET säkrare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-19 09:39
Ursprungligen av Artrithr:

Tips
Köp en dubbeldisk och kör i RAID1-läge (spegling). Då har du dessutom samma backupp på två separata diskar Om den ena går sönder fungerar (förhoppningsvis) den andra. Inte mycket dyrare men MYCKET säkrare.

RAID är inte backup. RAID har man primärt för driftsäkerhet, inte för datasäkerhet.

Det bästa är förstås att köra både RAID och en separat backup-lösning. Men om man måste välja en, välj separat backup.

Ursprungligen av Vassius:

RAID är inte backup. RAID har man primärt för driftsäkerhet, inte för datasäkerhet.

Det bästa är förstås att köra både RAID och en separat backup-lösning. Men om man måste välja en, välj separat backup.

En extern backupdisk var givetvis vad som avsågs.

Varför skulle inte RAID1 vara bra för datalagring?

Senast redigerat 2012-12-20 13:49
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-20 13:51
Ursprungligen av Artrithr:

En extern backupdisk var vad som menades, naturligtvis.
Varför skulle inte RAID1 vara bra för datalagring?

Jaha, då var det ju en annan sak.

Många verkar tro att RAID är ett alternativ till en separat backuplösning, det var det uppfattningen min kommentar var riktad mot. RAID1 är ett alldeles utmärkt skydd mot ett enskilt diskhaveri, men det skyddar inte mot t.ex. datakorruption eller oavsiktlig radering av filer. Men det går absolut att köra RAID1 i sitt backupsystem. Är man rädd om sina data är det bra med både hängslen och livrem.

  • Medlem
  • 2012-12-19 12:09

Framförallt blir det trångt med två hårddiskar i en MacBook. Det går, ja. Men nu snackar vi överkurs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 12:38

Prova om du kan starta den i "Hårdiskläge", håll ner T-tangenten under uppstart.

Kommer det en Firewire symbol kan du ansluta datorn som en extern hårdisk till en annan, kopiera och rädda det mesta av materialet.

  • Medlem
  • 2012-12-19 12:45
Ursprungligen av ne100:

Prova om du kan starta den i "Hårdiskläge", håll ner T-tangenten under uppstart.

Kommer det en Firewire symbol kan du ansluta datorn som en extern hårdisk till en annan, kopiera och rädda det mesta av materialet.

TS har inte tillgång till en dator med FW.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 15:40

Skaffa HD-chassie för USB och stoppa i disken i det och sen kopplar du detta i den andra datorn du har tillgång till, så kopierar du över allt från disken.
Det funkar förhoppningsvis, om inte annat så är Disk Warrior en möjlighet och funkar inte det så är det företag som IBAS som gäller... men då kostar det också, de ggr jag använt dem har fakturan landat på dryga 30.000:-.

Tack för alla tips och svar!

När man har fått upp en FireWire-symbol, kan man inte länka ihop med en annan dator på något annat vis, t.ex. USB?

Det här med HD-chassi och USB låter ju också bra. Trineo - vet du var sådana chassi finns och ungefär vad de kostar?

Ursprungligen av Netfelix:

Tack för alla tips och svar!

När man har fått upp en FireWire-symbol, kan man inte länka ihop med en annan dator på något annat vis, t.ex. USB?

Det här med HD-chassi och USB låter ju också bra. Trineo - vet du var sådana chassi finns och ungefär vad de kostar?

Externa lagringschassin - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Tack barbapappa_86 och alla andra för hjälpen!

Problemet är nu löst - jag installerade OS X på en extern hårddisk och bootade från den. Väl inne i OS X kunde jag komma åt alla filer på den pajade hårddisken och köra Time Machine osv.

Läste mig till att det tydligen går att installera hela OS X på ett USB-minne. Kan ju vara ett bra tips till alla som vill komma åt sin interna hårddisk utan att boota från den, på ett billigt och enkelt sätt.
http://www.maciverse.com/install-boot-os-x-leopard-from-a-usb-flash-drive.html

1
Bevaka tråden