Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många e-postadresser har du o vad har du dem till?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha skaffat/skapat ännu en adress började jag fundera lite över hur vanligt det är att vi har flera för olika syfte.
Jag börjar:

2 konton på yahoo. Det ena för vardagskommunikation o det andra mest för nyhetsbrev o andra prenumenerationer

1 .mac

1 Hotmail - osäker på om den funkar längre. Hotmail skrotades väl nyligen...

1 Gmail - detta är nytt, skapat idag så att jag kan prenumerera på youtube (slipper söka manuellt vartenda gång)

1 jobbmail.
1 iCloud - används för privat korrespondens
1 Gmail - används för notifikationer från twitter, facebook etc samt för allt där ett google-konto är behövligt
1 Yahoo - Enda syftet är att ha ett Flickr-konto
1 Hushmail - används för känslig korrespondens

För många...

Ursprungligen av BlackSmp:

För många...

This!

1 iCloud - Används inte.
1 Gmail - Används som min primära mail.
1 Hotmail - Gammalt konto som jag kollar väldigt sällan. Ersattes av min Gmail.
1 Outlook - Lyckades roffa åt mig en klockren adress precis när sidan kom upp. Tänkte ersätta min Gmail, men lättare sagt än gjort.

Hm Flickr har jag visst också o Blogger men jag använder dem sällan. För övrigt har jag samma namn på alla adresser utom den ena Yahoo. Självklart inte samma lösen, det vore ju korkat

Kom på att jag har en till. Fick skapa en egen domän på Bahnhof för länge sedan, tyvärr var jag inte särskilt smart i namnvalet så det blev inte vad jag ville ha riktigt o sedan har jag inte bryttmig om att byta.

Så totalt har jag 6st :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-18 12:35

1 gmail för allt. 40+ filter routar om det mesta.
1 gammal hotmail som vägrar dö.
plus ett par egna adresser på köpt domän, som alla går till gmailen.
2-3skräp mejl på andra leverantörer för felsökning och diverse behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-18 12:58

Jag har 8 st. Bra och dåligt. Mest bra. Jag tänker att jag sorterar olika delar av mitt liv i olika fack. Arbete. Privat. Jag är också fotbollstränare för två lag och då har jag olika adresser för lagen. Sen har jag några gratisadresser för att registrera konton typ instagram osv. Eller 99

En mail för riktig kommunikation och en för att registrera konton på diverse forum och annat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-12-18 13:17

1. Gmail. För kontakt med myndigheter/företag etc.
2. .Mac för allt annat.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-12-18 17:41

1 jobb som försvinner när jag slutar den 8:e januari
1 iCloud som är min privatmail
1 GMail som jag använder när jag vill registrera mig någonstans men inte vill få en massa spam
1 på företaget min fru och jag just startat

Jag ser att några använder Gmail till registreringar. Det är så jag använder en av mina yahoo-adresser också o e-som yahoo numer erbjuder en oändlig mailbox så behöver jag inte oroa mig över att den ska bli full av sånt jag inte läst. Y's spamfilter är riktigt bra också

En privat och en på företaget.
Sen har jag en 40-tal reggade hos Google och Microsoft bara för att ingen ska kunna ha nån som liknar mitt namn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-18 20:43

2 jobb
1 Google Apps
1 Gmail

Gmailen kommer förmodligen avvecklas nu när de dödar ActiveSync, blir att gå över till MS motsvarighet till Google Apps och skaffa en domän till.

Ursprungligen av zappee:

2 jobb
1 Google Apps
1 Gmail

Gmailen kommer förmodligen avvecklas nu när de dödar ActiveSync, blir att gå över till MS motsvarighet till Google Apps och skaffa en domän till.

Det dödas väl inte för befintliga användare vad jag sett?
Skulle gärna se ett bra alternativ dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:40
Ursprungligen av keptang:

Det dödas väl inte för befintliga användare vad jag sett?
Skulle gärna se ett bra alternativ dock.

Nja, den dödas inte för befintliga kopplingar. Vilket betyder att om du behöver lägga upp ditt konto på nytt i en ny Iphone eller så så kommer det ej fungera.

MS ser ut som det bästa alternativet.

Ursprungligen av zappee:

Nja, den dödas inte för befintliga kopplingar. Vilket betyder att om du behöver lägga upp ditt konto på nytt i en ny Iphone eller så så kommer det ej fungera.

MS ser ut som det bästa alternativet.

Det är så illa alltså, ja då är det dags att hitta ett alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:45
Ursprungligen av keptang:

Det är så illa alltså, ja då är det dags att hitta ett alternativ.

Japp, de fasar ut server-side ActiveSync helt för privatkunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 08:13

Har fyra privata, men det är en adress kopplat till egen domän som jag använder mest. Sen två gmail och en iCloud. På jobbet har jag en jobbmail och där är det i princip bara jobbrelaterade saker. Allt privat vill jag ha på min egen privata mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 09:25

Nu skall vi se...

1 Privat primär på egen domän och egen server.
För privata konversationer med folk jag har direkt koppling till.
1 privat halvslask på privat domän kopplad till gmail.
För privat korrespondens med folk jag har lös koppling till.
1 privat slask på gmail.
För mailinglistor och registreringsbehov.
1 privat rejält med slask på yahoo.
För sådana ställen där jag aldrig ens vill se något överhuvudtaget, för lite tveksamma tjänster som jag bara är nyfiken på.
1 jobbmail.
Enbart jobbrelaterat.

Sen har jag lite andra adresser för specifika ändamål på mina privata domäner... som en gemensam för frun och mig eller mina söners adresser som går till oss båda och sånt, men det är ju mest för att det är enkelt och gratis när man har domänen och kontrollerar servern själv.

1 privat .me
2 en spam/reg adress - gmail
3 en jobbadress

Räcker gott och väl.

insåg tidigare idag att det var onödigt för mig att skapa en Gmail-adress för att kunna prenumerera på Youtube. Gick precis lika bra att logga in med den adressen jag registrerat Blogger med...

1 iCloud/.mac/me - privat bruk
1 Gmail - kopplad till andra domännamn, allt ifrån engagemang i föreningar till eget företag. Rör sig totalt om fyra skulle jag tro.
1 jobbmail - för jobbet givetvis

Har ett system där jag registrerar ett alias för varje tjänst där jag är registrerad. Om tjänsteleverantören börjar spamma mig, eller säljer min e-postadress till tredjepart kan jag enkelt radera aliaset och slippa skräpposten. Har i dagsläget 380 stycken sådana adresser som alla pekar till min privata e-postadress. Utöver min privata e-postadress (och de 380 aliasen) har jag en e-postadress för mitt företag och en e-postadress för jobbet. Utöver dessa har jag en del gamla adresser eller t.ex. universitetsmailen. Detta adresser vidarebefordrar jag till min privata e-postadress.

Rent tekniskt använder jag Manufrog för e-postaliasen och Google Apps för mailinkorgarna.

Wow detta kan ju vara intressant.

3 iCloud/me.com + 1 till sonen
22 olika domäner med mail på Google Apps, olika antal mailadresser på dom olika domänerna. Används till mail privat osv.
1 Företag, Exchange med kalender/kontaktsynk
1 gmail för YouTube och lite annat
1 hotmail, som aldrig används.
1 Yahoo, används till Flickr och Pipes
1 Facebook-mail används ju till meddelande

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-22 19:51

1st Privat.
2st Gmail. Ena fungerar som reg-mail för diverse forum etc och den andra fungerar som VNC login (när jag hjälper andra)
1st Hotmail för Adium/live nätverket.

Gmail är dom nyaste (2011). Privata mailen har hängt med sen 2004, hotmailen sen hotmails begynnelse och gmail vill jag inte ha med att göra men vnc lösningen är så smidig så jag får leva med det! Så fort jag kopplat hur man undviker gmail för vnc'n så försvinner båda kontona!

Tre. En som hör till högskolan och som jag använder till allt studierelaterat, en iCloud-adress som är min primära adress, samt en Gmail-adress som är helt sönderspammad och som bara används för skräpregistreringar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-31 19:40

1 st Gmail
1 st Outlook
1 st Yahoo till Flickr-kontot
1 st Högskolemail

1
Bevaka tråden