Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad förstör mina filmer?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-16 19:29

Har på sistone haft problem med när jag ska se nerladdade avi/mp4-filer. De häng sig, pixlar sig, låser sig och ser allmänt trasiga ut. Använder Plex men har även provat VLC med samma resultat. Har kontrollerat både den trådlösa disken (har en hårddisk ansluten till TC där hämtningarna hamnar) och disken på min MacBook Pro, som jag för övrigt bytte bara för några månader sen. Har gjort diskontroller och reparationer men problemen kvarstår. Kan torrent-klienten förstöra filerna? Blir tokig och vet inte riktigt var jag ska felsöka då jag testat att spela upp både från den externa och den interna lagringen.

Nån som känner igen problemet?

Antar att det är open source-filmer det gäller, t.ex. Sintel.

Tänk på våra forumregler.

Mvh

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-16 20:13

Nej, din torrent klient kan inte förstöra filerna då delarna som laddas ner jämförs mot kontrollsummor.
Det hänger antagligen på dina avkodare (codecs).

Om du sparar mot lokal disk, och spelar upp från samme, kvarstår problemen då?
Provat med andra codecs? Tex MPlayer OSX Extended

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-16 22:19

Har testat att spara ner samma fil direkt på datorns hårddisk och spela upp därifrån - samma resultat. Får kolla upp codecsen, kan inte erinra mig om några uppdateringar utan det här har kommit helt plötsligt.

Ursprungligen av reboot81:

Nej, din torrent klient kan inte förstöra filerna då delarna som laddas ner jämförs mot kontrollsummor.
Det hänger antagligen på dina avkodare (codecs).

Om du sparar mot lokal disk, och spelar upp från samme, kvarstår problemen då?
Provat med andra codecs? Tex MPlayer OSX Extended

  • Medlem
  • 2012-12-16 21:17

En jag hjälpte hade problem med VLC 64 bit-versionen men det gick fint i VLC 32/64 bit-versionen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-16 21:26

Samma filer som ser skit ut med VLC spelar XBMC upp utan störningar så i mitt fall är VLC boven i dramat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-17 10:48

Bockade ur "H.264 Hardware Decoding" och då verkar det (än så länge) fungera felfritt. Ibland är det bara att blunda och trycka på några knappar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-17 23:46

...och där var problemen tillbaka igen. Testade att installera ovan rekommenderade codecs, fortfarande samma problem. Har Perian och Flip4Mac installerat också.

Några andra idéer?

  • Medlem
  • 2012-12-18 00:02

Hade du testat XBMC eller annan VLC-version?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-18 11:12
Ursprungligen av alix:

Hade du testat XBMC eller annan VLC-version?

Gillar inte gränssnittet på XBMC, därför jag kör Plex. Och det har ju fungerat klanderfritt där förut. Testat VLC, samma sak. Frågan är om man ska nedgradera och försöka? Blir tokig på det här.

  • Medlem
  • 2012-12-18 11:24

Att stå ut med XBMC:s gränssnitt måste väl vara bättre än att bli tokig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-18 12:48
Ursprungligen av alix:

Att stå ut med XBMC:s gränssnitt måste väl vara bättre än att bli tokig?

Det skulle man kunna tro. Men eftersom det fungerat flera år så anser jag att det bör finnas en lösning för det och det är den jag eftersöker.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-03 20:52

Har fortfarande problem med detta. Har testat att rippa egna DVD:s och resultatet blir oftast samma. Filmerna pixlar sig, stannar osv. Nu testade jag att spela den i VLC och då säger VLC att filen är trasig. Gjort diskkontroller både på Macbooken och på den externa hårddisken och de är båda felfria. Vad är det som kan orsaka detta? Blir galen på det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-04 22:30

Vilket program använder du för rippningen? Lika på alla filmer?

Edit: såg att du skrev oftast... ingen röd tråd där?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-21 08:45

OK, problemet verkar vara lokaliserat till .mp4-filer. Testar jag samma fil i .avi-format verkar det fungera bra. Är det några codecs för .mp4 som kan spöka eller?

  • Medlem
  • 2013-01-21 10:44

För min del kan jag ha problem med en mp4 (H.264 + AAC) i QuickTime 7 Pro och QT X, medan den spelas upp bra i VLC. I QT 7 och QT X hackade den. Hade precis det problemet idag med en mp4 jag laddade ned från SVT Play. Har haft liknande problem med mp4 tidigare.

1
Bevaka tråden