Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av router Dlink till Apple

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill byta min DIR-655 mot Time Capsul (model nr: A1409 2012-10)

Nu har jag en Adsl Dlink DSL-320b till en Router Dlink DIR-655 och vidare till 2st switchar och en accesspunkt.
Innan har accesspunkten och routern haft samma nätverksnamn vilket jag hoppas kunna ha sedan också, så t ex telefonen väljer det starkaste Wi Fi beroende på om jag befinner mig uppe eller nere.

När jag nu tagit bort min DIR-655 och försöker sätta in Time Capsulen istället så funkar det inte som jag vill.
Jag har statisk ip från min leverantör som jag skrivit in i routern tidigare, men när jag försöker göra likadant i AirPort-verktyget till time capsulen så funkar det inte

Jag har följande från min leverantör som är Bornet (Borås el)

Ip-nummer: 148.160.130.--- (skriver inte med det sista här)
Subnet mask: 255.255.255.000
Default Gateway: 148.160.130.1
DNS: 148.160.16.66
Var skriver jag in detta sen?
Det står ju inte samma i airport-verktyget även om jag väljer statisk så blir det fel.

Är det någon som förstår hur jag menar och hur jag i så fall ska göra?
Då jag har Bornet som är en relativt liten leverantör av bredband, finns den naturligtvis inte med som ett alternativ när jag gör wizard på modemet. jag valde då istället dynamisk från tele2 och det har funkat på den router jag har nu. är det möjligtvis så att jag måste ändra något i modemet?
Nu får jag en ipadress på min mac som är 192.168.0.100 men när jag provar med time capsulen så får jag typ 10.0.1.10 eller något liknande.

Kolla här:

Connect to the Internet using Ethernet
If you use a DSL or cable modem to connect to the Internet, or you connect to the Internet using a local area network (LAN), you can connect your base station or Time Capsule to the modem or the network and share the Internet connection with computers and clients on your wireless network.
You need to set how your base station or Time Capsule receives an Internet address from your Internet service provider (ISP) or network.

  • Open AirPort Utility, located in the Utilities folder in the Applications folder, select the device you want to set up, and then click Edit.

  • Enter the base station password, and then click Internet.

  • Set up how your base station receives an IP address from the Connect Using pop-up menu:

    • Choose Using DHCP if your ISP sends you an IP address automatically.

    • Choose Static if your ISP gave you an IP address with your account. Enter the information you received from your ISP, such as your IP address, subnet mask, router address, and other information if appropriate.

    • Choose PPPoE if your ISP gave you an account name, password, and other information for your PPPoE account. Enter the information in the appropriate fields.

  • Click Update to reset the device with these new settings.

Apple har 10.x.x.xx i sina ip-adresser från TC och Airport Extreme

Är router adress samma som min leverantör skriver default gateway? Jag har testat detta men utan resultat. Tc lyser grönt men internet lyser gult och står nerkopplad.

Du kan byta det interna nätet från 10.x.x.x till 192.168.x.x om du så vill… Använd Apples eget verktyg, AirPort Utility (både i version 5.x och 6.x) för byte.

Citat:

Ip-nummer: 148.160.130.--- (skriver inte med det sista här)
Subnet mask: 255.255.255.000
Default Gateway: 148.160.130.1
DNS: 148.160.16.66

IP-nummer är detsamma som Router Address.

Eftersom din router ska spegla din fasta ip-adress.

Du kan ändra till 192.168

Kolla i denna tråden hur man gör det:

http://www.mac-forums.com/forums/switcher-hangout/152509-time-capsule-ip-address-configuration.html

Har nu löst sig... anledningen var att jag inte förnyade DHCP-tilldelningen på datorn... efter jag gjorde det funkade det kanon, så nu har datorn 10.XX.XX.XX
Tack

1
Bevaka tråden