Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 09:59

Sitter just nu med en RAID0 lösning bra prestanda (filmredigering) men lika pålitligt som 12 rätt på tipset fast tvärt om, man blir inte glad när det händer.

Det är ett kabinett Sonnet esata med 4 slottar, 3 som RAID0 3x3TB, och en 3TB för manuell arkivering som byts ut när den blir full.
Det är en lösning, men långt ifrån bra, det blir ett himla massa pusslande om RAID0:an går sönder.
Hittills har verksamheten varit sån att det funnits tid att pussla men nu behöver vi få betydligt kortare återskapandetid om något händer. Några dagar går bra.

Vi har en Mac Pro 2006 som server som tar Time Machine backup: på system, dokument, småfiler men video 9TB behöver en kompletterande lösning.

PRODUKTIONs RAID
Tanken är att bygga om RAID0 3 slottar till RAID5 alla 4 slottar (vet att det inte går att konvertera till RAID5). För att få viss säkerhet.

BACKUPP ARKIVERING
Servern får fixa det men hur?

Programvara
Carbon Copy cloner, har jag använt och har lite koll på, men det kanske finns bättre lösningar för filmredigering.

Hårdvara
Fundera kring någon 4-5 diskars kabinett, RAID5 och en slott någon form av manuell arkivering när det blir fullt.
Helst skulle jag vilja ha en lösning som gör att när det blir fult så tar jag en av de fulla hårdiskarna, arkiverar den och byter till en ny tom.

Titta lite på bandstationer, hur funkar det, rimliga priser?

Vad har du för krav på hastighet, säkerhet, lagringsmöjlighet (antal TB)?

Om du "bara" behöver en lagring för din backup så borde en NAS vara en bra och billig lösning? Samt att du kör rsync mot denne för att konstant ha en god och aktuell backup som kompletterande lösning, vilket du sökte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 17:34

Det är en ren backup, som jag har tänkt ska gå på natten. Alltså hastighet är inte så viktig, förhoppningsvis behöver jag aldrig använda den.

Har titta lite på Drobo 5-diskar och Synlogy 5-diskar och det verkar vara en vettig lösning.

En produktions enhet 4-diskars RAID5 9TB, och en 5-diskars RAID5 backup på 12 TB bör räcka.
När 9TB produktion börjar bli full är det läge att arkivera 3 TB på en enskild hårdisk.

Eller något sånt här:
Proware Dataplum DP-503AA | Billig

Jag personligen är mer bekant med QNAP än just Drobo och de andra, men det är nästan NAS som NAS. De fungerar utmärkt att köra rsync mot dom via nätverk. Samt dessa NAS har goda möjligheter att expandera för framtiden. De har dessutom eSATA om du senare vill koppla på just ett paket externa hårddiskar.

Senast redigerat 2012-12-18 09:14

Låter som att du kommer att hitta bra lösningar ganska enkelt. Du har säkert läst tråden "Vilken NAS" här på 99. Det finns mycket matnyttigt där om olika problem/lösningar samt olika NAS:ar.

När du hittat en lokal lösning med diskar etc.
Börja då kolla som en EXTRA säkerhetsåtgärd, extern Backup.

Att dina data kopieras till ngn annan plats. Det finns många tjänster på nätet för detta.
Du kan också ha till en annan byggnad, om ni har en större arbetsplats.

beroende på utförande kan man få ett bra skyd mot de där extra jävliga sakerna;

Översvämning; lokala backupen är också dränkt
Stöld, de har tagit allt, även externa diskar
brand, allt brinner ju...

Själv är jag en privatperson med mycket foton - för mig passar tjänsten Backblaze bra på nätet för ca 30:-/mån.
Du har säkert större behov och bör då välja en annan tjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-18 19:01

Men det verkar som om det är utan begränsning, 50 dollars om året, 10 TB.
Ca. 10 TB blir ju mycket, undrar bara hur vår lina ut 100 MB kommer att reagera och under hur lång tid.

Verkar klart intressant

Ursprungligen av ne100:

Men det verkar som om det är utan begränsning, 50 dollars om året, 10 TB.
Ca. 10 TB blir ju mycket, undrar bara hur vår lina ut 100 MB kommer att reagera och under hur lång tid.

Verkar klart intressant

Jag personligen har inte provat dessa molntjänster, men Goflorp kanske har samma erfarenhet som mina vänner, dvs det går väldigt långsamt att skicka upp då mottagaren för dessa backup-lösningar är ofta sätter strypningar. Däremot verkar det gå bra och enkelt att köra rsync mot dom när allt väl ligger där.

Det finns en tråd där man diskuterar "värdet av offsite-backup" där det bl annat diskuteras att CrashPlan är grymt.

man kan använda programmet för att sätta upp en ring av datorer (minimum två) för att husera VARANDRAS backup.
Kopplar man sig mot Crashplans servrar kostar det pengar, kör man mellan sin kompisar i en ring - gratis.
DET skulle ju kunna vara en lösning?
Är man ett företag med flera kontor skulle man ju kunna låta kontoren sinsemellan sköta backup?

Det finns många sätt lösa Stöld, brand, Översvämning

1
Bevaka tråden