Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Megafix i konkurs

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macbranschen drabbades av ytterligare en konkurs i måndags när Megafix Support & Service lämnade in en egen ansökan till Stockholms Tingsrätt.

Megafix har haft ett fokus på service & support för traditionella macbranscher som idag har det tufft vilket naturligtvis påverkat resultatet.

99mac talar med konkursförvaltare Göran Manndorff på advokatfirman Fylgia som kort berättar att Megafix försökt rädda verksamheten genom att minska ner personalen ifrån cirka 9 anställda till ca 1.5 heltidstjänst, men det räckte alltså inte.

Med lite tur kan grabbarna på Megafix köra igång igen, vi hoppas få svar på detta inom kort. Just nu pågår nämligen inventering osv i lokalerna på Kattgränd i Stockholm.

Megafix drog igång redan 1993 och var en Auktoriserad Appleåterförsäljare.

Läs mer om bolaget på deras hemsida:
http://www.megafix.se/

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-16 12:16

Samtidigt som man känner av att Mac blir mer och mer populärt och fler och fler privatpersoner switchar... så går företagen i konkurs.. vad beror detta på? Dålig konjuktur inom reklambranschen, eller är det så att de stora instituten slänger ut sina mac:ar?

/P

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-16 12:59

När jag aktivt höll på med system/support på Macen i början av 90-talet kostade min Macintosh IIci 4/80 ca 40 000(utan skärm o tangetbord) plus moms. Maknadsandelen för macar låg på ca 16 -19 % i Sverige och på Apples Kick-Off 1989 sa man att man skulle passera 1 miljard i omsättning följande år.
Det var inga problem att ta ut 3 x700kr per timme för support. (Marginalen för ÅF var 30%). Du kunde stå och tjabba en förmiddag för att sälja en CI.

Hur många av oss skulle kunna att tänka sig att ringa till support och betala för den hjälpen. Nu kan ställa en fråga på något av de olika forum som finns numera. Vi blir tom lite stötta när vi inte får gratissvaret fort nog.
Vad markandsandelen är i Sverige nu,vågar jag inte tänka på.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Samtidigt som man känner av att Mac blir mer och mer populärt och fler och fler privatpersoner switchar... så går företagen i konkurs.. vad beror detta på? Dålig konjuktur inom reklambranschen, eller är det så att de stora instituten slänger ut sina mac:ar?

/P

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 14:12

Kunden har inget problem att betala om han/hon får kvalitet för pengarna. (därmed inget sagt om Megafix, detta är mer en generell tanke.) Många Mac kunder går till mer traditionella PC konsultbolag. Dessa har mycket tydligare produktprofilering i form av helpdesk standard arbetsplatser, certifierad personal, etc. Dvs tydlig kvalitets märkning. Här ligger Mac sidan efter, många macföretag har svårt att visa hur duktiga dom är, vilken kvalitet dom besitter.

Det är bara de riktigt små företagen som slutar köpa hjälp. medelstora och stora företag behöver alltid "bröd & smör" tjänster. Dessutom har datakunskapen ökat de senare åren. Det är väldigt sällan man behöver hjälpa folk starta om datorn numera. Det gjorde man inte alltid själv för ett par år sedan. Den typen av tjänster kan man inte längre förvänta sig tjäna pengar på.

Dessutom har jag en känsla av att Mac företagen är dåliga på nykundsbearbetning, man byter kunder med varandra i en liten plaskdam...

Jag upplever att mac håller på att sakta och lite i det tysta öka. Men inte i den traditionella mac miljön...

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Det var inga problem att ta ut 3 x700kr per timme för support. (Marginalen för ÅF var 30%). Du kunde stå och tjabba en förmiddag för att sälja en CI.

Är inte det baksidan med prispress? Utrymmet för service och support och för många lokala återförsäljare försvinner. Macarna är mycket billigare än förr, men ändå gnäller vi över att de inte är lika billiga som de smäckigaste PC-häckarna.

Med tanke på hur mycket arbetstid vi lägger på att använda datorerna så är ett par tusenlappar mer inget att bråka om, inte för ett företag i alla fall. Ändå är det ofta den där slanten som avgör till PC'ns fördel.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 19:00

Dessutom konkurerar Mac ÅF med PC konsultbolag som inte säljer hårdvara. Att balansera hårdvaruförsäljning och högkvalitativ konsultverksamhet är svårt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-17 19:25

Eller så är helt enkelt macen bara för bra, så att man inte behöver någon support!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 18:57

Jag hoppade för ett år sedan av mitt fasta jobb för att bli mackonsult (även om jag föredrar att kalla mig macfixare) på heltid. Mitt mål var att jobba mycket mindre och tjäna lite mindre. Men jag jobbar absolut inte mindre och tjänar säkerligen mer. Samtidigt har jag mycket roligare. Men jag tror att många konsultfirmor är för stora och opersonliga. Jag kör själv. Kunderna vet att jag inte kan allt men att jag bryr mig om att hjälpa dom och kan lita på att jag inte lurar på dom saker dom inte behöver. Ibland har det känts som att jag skulle kunna expandera med minst en anställd. Men då blir jag bara en i mängden och varje kund blir inte lika viktig. Samtidigt håller jag mina kostnader på ett minimum. Det gör att både jag och mina kunder jag inte känner pressen att dra in en massa pengar.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan, kan man inte som vanlig "Svensson" köpa en mac lite överallt kommer det inte ut några på marknaden, efterfrågan på support blir nästan obefintlig.

Om det bara fanns en Volvoförsäljare i Stockholms län skulle det troligtvis inte behövas mer än en verkstad, startade det upp fler skulle dom få slå igen pga dåligt kundunderlag.

F

PS
nämn 5 datafirmor i Sveriges huvudstad där "Svensson" lätt kan glid in och köpa en mac
DS

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
PS
nämn 5 datafirmor i Sveriges huvudstad där "Svensson" lätt kan glid in och köpa en mac
DS

inLife, Sveavägen
Reda Gruppen, Flemminggatan
Datadistribution, Medborgarplatsen
Estrad, Folkungagatan
Sekvencia, Klarabergsgatan

Sedan finns förstås NK Ljud & Bild, Siba och OnOff och säkert många till...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
inLife, Sveavägen
Reda Gruppen, Flemminggatan
Datadistribution, Medborgarplatsen
Estrad, Folkungagatan
Sekvencia, Klarabergsgatan

Sedan finns förstås NK Ljud & Bild, Siba och OnOff och säkert många till...

Var inne på ON OFF och Siba i Bromma, inga mac där inte, Ok det finns ställen att köpa en mac på, men hur välkända är dessa bland allmänheten, även om man med lite huvudbry skulle hitta ännu fler än de uppräknade, hur många ställen kan man köpa en PC på i Stockholm!!

Syns man inte finns man inte:)

F

1
Bevaka tråden