Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övervakning av användning av hårdvaran

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-12-17 12:53

Hej! På jobbet nu (filmproduktion) så ska vi snart köpa in nya datorer, då vi dock har olika uppgifter som ska göras på allas datorer känner vi att vi inte behöver lägga lika mycket pengar på datorn för visuella effekter som på den som gör design i Illustrator, så jag gav mig ut på jakt efter ett program som kan övervaka användningen av datorn, dvs man snabbt kan se hur mycket ram som används, hur mycket processorn har arbetat m.m.
Jag hittade dock inget så därför tänkte jag se ifall någon här har någon aning ifall det finns något program som detta?

Jag själv har använt program där man kan se i realtime hur mycket prestanda som används, dock så är de andra på jobbet inte lika uppmärksamma och kan komma ihåg att titta på det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-12-17 13:07

Nej (om jag förstod rätt), vi alla har våra egna datorer

Du kan monitorera datorer med SNMP.

Annars kan man väl använda activity monitor som finns inbyggt för att hålla koll?

SNMP och OS X är inte en helt optimal kombination. Implementationen av SNMP i OS X som den är som standard är rent usel, det krävs en hel del jobb för att få ut nåt vettigt utöver att kolla diskyta, om maskinen är uppe, osv.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-12-17 13:29

Det jag önskar är att kunna dra upp statistik på hur allt i datorn har används på t.ex en vecka, så jag snabbt och lätt kan se hur mycket ramet har använts, lika så processorn och alla andra del. Activity Monitor gjorde inte saken men ska söka lite mer på SNMP och se om jag hittar något där.

SNMP kan endast skicka mätdata till en mottagare, så du behöver ha en central server som tar emot alla mätdata och lagrar dem.

Den bästa programvaran för ändamålet är Lithium, som kan köras på OS X men definitivt inte är gratis om man har många maskiner:

Lithium 5.0 | Stunning Monitoring Software | Lithium 5.0

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-12-17 14:02

Jo det var inte det billigaste... Kan se ifall jag hittar något liknande, annars får jag köra 30dagars trialen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 14:21

Istället för att tillgodose ditt behov av ett resursövervakningsprogram så skulle jag vilja föreslå en annan approach.

De som arbetar med väldigt krävande applikationer som typ Illustrator får en konfiguration av dator och sen får resten en annan. Att ha för stor spridning på modeller kommer bara skapa andra problem. Sen att titta på hur det används idag skapar också bara en bild av dåtid, tänk på att datorerna bör klara av de nästkommande 3åren.

Och RAM är ju ändå billigt (så länge det inte köps från Apple), så varför försöka optimera? Bara att klämma in åtminstone 16GB på alla burkar som inte jobbar med film (som väl bör ha 32 eller mer om ni jobbar i det minneshungriga FCPX).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 15:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Och RAM är ju ändå billigt (så länge det inte köps från Apple), så varför försöka optimera? Bara att klämma in åtminstone 16GB på alla burkar som inte jobbar med film (som väl bör ha 32 eller mer om ni jobbar i det minneshungriga FCPX).

Fast det där är ju over kill så det sjunger om det, 4GB klarar man sig bra på i en vanlig arbetsstation och 8GB är trevligt... att sätta i 16GB i en kontorsdator är som att köra ferrari i rusningstrafik.

Om datorn är tänkt att hålla några år framöver skulle jag nog inte gå under 8GB... Att jobba "lätt" med exvis några PPT-presentationer och lite annat smått och gott får snart 4GB att ta slut på en 10.8-bestyckad burk.

4 GB är för mormor och snåla kommunala IT-avdelningar. 8 GB är precis lagom för ordinärt kontorsarbete. 16 GB ligger inte långt runt hörnet för mig.

iStat server på klienterna tillsammans med iStat på iphone kanske kan vara något. Så här kan jag se minnesanvändningen på min mac mini från min iphone.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-12-19 12:47
Ursprungligen av Macaddict:

[ATTACH="CONFIG"]37073[/ATTACH]iStat server på klienterna tillsammans med iStat på iphone kanske kan vara något. Så här kan jag se minnesanvändningen på min mac mini från min iphone.

Perfekt! Såg nu att i senaste iStats så kunde man se över 1 timme, 1 dag och 1 vecka Duger så bra det

1
Bevaka tråden