Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jubel och klang när Apple Store Malmö öppnade

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Been there, done that, got the t-shirt. Kul att träffa er!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2012-12-15 14:22

Alla går vilse på Emporia, det hör liksom till 😄 Deras karta är inte till någon stor hjälp heller tyvärr.

Ursprungligen av Jedih:

Alla går vilse på Emporia, det hör liksom till  Deras karta är inte till någon stor hjälp heller tyvärr.

Kartan är episkt usel. Hoppas de fixar till det där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-15 14:42

Det var en rolig premiärdag, fantastiskt fin butik och den har ett upplägg som är precis som det ska vara

Några större inköp blev det inte för mig utan jag fick nöja mig med en Lightning-kabel. Dock fick jag ju då möjligheten att pröva EasyPay, vilket var en oerhört smidig upplevelse!

Kul också att träffa Ida och en aningen trött Joacim, ett nöje. Hoppas er resa tillbaka till norrut gick bra

Vi sitter på tåget nu och äter en tidig middag / sen lunch. SJ Style. Ida har klippt video sedan 13-tiden och vi hoppas få upp materialet idag om 3G-nätet vill samarbeta.

Grymt kul att träffa Capeman och Zinned. Vi vill så gärna träffa fler medlemmar så snart vi har chansen. Läge för lite 99mac-pubar nästa år?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-15 21:04
Ursprungligen av Joacim Melin:

Vi vill så gärna träffa fler medlemmar så snart vi har chansen. Läge för lite 99mac-pubar nästa år?

Låter som en bra plan... här är en som räcker upp handen på en gång

Till er som var där,var det samma äckliga sektstämning som när butiken i Täby öppnades?? Såg en film därifrån och det fick mig att tänka på Livets Ord med Pastor Ekman i spetsen

  • Medlem
  • 2012-12-15 16:43
Ursprungligen av Nicko35:

Till er som var där,var det samma äckliga sektstämning som när butiken i Täby öppnades?? Såg en film därifrån och det fick mig att tänka på Livets Ord med Pastor Ekman i spetsen

Det är väl lite som med kristendomen, det lugnar ned sig allt mer ju längre tid som får gå sedan föremålet för dyrkan dog. Jobs har ju bara varit död drygt ett år. Med mysige Cook, se denna artikel, blir det nog gemytligare och mer nedtonat med tiden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 19:33
Ursprungligen av Nicko35:

Till er som var där,var det samma äckliga sektstämning som när butiken i Täby öppnades?? Såg en film därifrån och det fick mig att tänka på Livets Ord med Pastor Ekman i spetsen

Att det applåderas och ropas vid invigning av nya butiker är inget unikt för Apple. Det ser likadant ut hos många företag som inviger nya butiker.

  • Medlem
  • 2012-12-15 19:37
Ursprungligen av joakimo:

Att det applåderas och ropas vid invigning av nya butiker är inget unikt för Apple. Det ser likadant ut hos många företag som inviger nya butiker.

Tja, Biltema öppnade nyligen i Skellefteå, det var säkert likadant där.

Ursprungligen av joakimo:

Att det applåderas och ropas vid invigning av nya butiker är inget unikt för Apple. Det ser likadant ut hos många företag som inviger nya butiker.

En tradition främst i USA och på andra ställen med USA ägda företag. Kollar man på marketing företag - samma sak - om inte värre .

Ursprungligen av adress@mac:

En tradition främst i USA och på andra ställen med USA ägda företag. Kollar man på marketing företag - samma sak - om inte värre .

Var på en konferensresa i Italien med min arbetsgivare och vi hamnade på samma restaurang som Cisco. De hade precis skrivit något avtal med ett Italienskt bolag och där var det applåder och hejarop efter nästan varje mening. Skitkul stämning i hela restaurangen blev det. Det hade varit trevligt om vi i Sverige inte hade varit så förbannat stela hela tiden...

Ursprungligen av suddgummi:

Var på en konferensresa i Italien med min arbetsgivare och vi hamnade på samma restaurang som Cisco. De hade precis skrivit något avtal med ett Italienskt bolag och där var det applåder och hejarop efter nästan varje mening. Skitkul stämning i hela restaurangen blev det. Det hade varit trevligt om vi i Sverige inte hade varit så förbannat stela hela tiden...

Kanske är diskriminering om vi gör så i Sverige.......;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-16 22:25
Ursprungligen av adress@mac:

Kanske är diskriminering om vi gör så i Sverige.......;)

Antagligen...jag tror vi hade fått censurera borta det i så fall så att ingen annan blir kränkt

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-15 18:13

Ja, nä, Emporia är trångt, o-mysigt, och totalt värdelöst designat. Man känner sig som man går i en jäkla bunker hela tiden och det är omöjligt att veta var man är eller är på väg. Jag var synnerligen besviken. Bygger man så stort så kan man väl åtminstone försöka göra det lite spännande?

Frågan är väl bara vilket köpcenter som dör först. Entré ligger väl sämst till för stunden, det lär nog bli bostäder vad det lider.
"Nya" Triangeln (triangelen) storsatsar, men är ju inte direkt stort ändå. Likaså storsatsar Mobilia. Sen har vi Burlöv center, Kronprinsen och Caroli. Leonard eller vad det hette har lagt ner, Center Syd är i stort sett dött.
Hur många köpcenter kan man egentligen behöva i en pyttestad som Malmö?

Emporia är nog lika mycket riktat mot Köpenhamn som Malmö, så satsningen i sig är nog inte oklok. Däremot finns det ett och annat att säga om design och utformningen av själva byggnaden...

  • Medlem
  • 2012-12-15 18:32
Ursprungligen av bollman:

Ja, nä, Emporia är trångt, o-mysigt, och totalt värdelöst designat. Man känner sig som man går i en jäkla bunker hela tiden och det är omöjligt att veta var man är eller är på väg. Jag var synnerligen besviken. Bygger man så stort så kan man väl åtminstone försöka göra det lite spännande?

Frågan är väl bara vilket köpcenter som dör först. Entré ligger väl sämst till för stunden, det lär nog bli bostäder vad det lider.
"Nya" Triangeln (triangelen) storsatsar, men är ju inte direkt stort ändå. Likaså storsatsar Mobilia. Sen har vi Burlöv center, Kronprinsen och Caroli. Leonard eller vad det hette har lagt ner, Center Syd är i stort sett dött.
Hur många köpcenter kan man egentligen behöva i en pyttestad som Malmö?

Entre satsar 300 miljoner på att konkurrera med Emporia.
Bygger om för 300 miljoner - Malmö - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-15 21:15
Ursprungligen av bollman:

Ja, nä, Emporia är trångt, o-mysigt, och totalt värdelöst designat. Man känner sig som man går i en jäkla bunker hela tiden och det är omöjligt att veta var man är eller är på väg. Jag var synnerligen besviken. Bygger man så stort så kan man väl åtminstone försöka göra det lite spännande?

Min åsikt är den direkta motsatsen. Jag tycker det är oerhört inbjudande, fint och mysigt samt att designen når fina höjder. Att hitta är kanske inte så lätt i början men så är det på många ställen och det sätter ju sig med tiden.

Ursprungligen av bollman:

Frågan är väl bara vilket köpcenter som dör först. Entré ligger väl sämst till för stunden, det lär nog bli bostäder vad det lider.
"Nya" Triangeln (triangelen) storsatsar, men är ju inte direkt stort ändå. Likaså storsatsar Mobilia. Sen har vi Burlöv center, Kronprinsen och Caroli. Leonard eller vad det hette har lagt ner, Center Syd är i stort sett dött.
Hur många köpcenter kan man egentligen behöva i en pyttestad som Malmö?

Entré är färdigt för graven, inget speciellt där samt att det ligger i en av de tråkigaste delarna av Malmö. Triangeln och Mobilia kommer alltid finnas kvar, de är institutioner i Malmö. Center Syd, varför blandar du in det? Det är ju för fasen halvvägs till norrland och inte i Malmö

Sedan är väl Malmö inte en pyttestad i Sverige, det finns ju bara två som är större. Dessutom har man ju Köpenhamn en halvtimme bort.

Ursprungligen av bollman:

Japp, 300 mille i sjön. Vem vill handla på sunk-Entré? Dessutom, Emporia, Entré och Triangeln tar betalt för parkering. Varför åka dit om man som vi bor i kranskommunerna? Och de som bor i Malmö tar väl inte bilen till Entré eller Triangeln?

Jag tar bilen till Emporia, gjorde det senast idag. Att det kostar att parkera gör inte mig något, man har ju möjligheten att stå i ett fint parkeringshus och det är ju bra ur många synvinklar. Dessutom är det spottstyvrar det kostar att parkera nu, idag var jag på Emporia i nästan fyra timmar och betalade 28 kr i parkering. Big deal. Not

Ursprungligen av StefanBjerstedt:

Jag var med idag och kan säga att det var en helt annan framtoning än vad det verkade vara i Täby. Har bara sett video därifrån. Man gjorde ett kanonjobb för att få rätt stämning och allt stämde verkligen idag. Bra jobbat Apple!

Sedan var du först i kön också samt fick nöjet att träffa Joacim och Ida

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-17 06:54
Ursprungligen av zinned:

Min åsikt är den direkta motsatsen. Jag tycker det är oerhört inbjudande, fint och mysigt samt att designen når fina höjder. Att hitta är kanske inte så lätt i början men så är det på många ställen och det sätter ju sig med tiden.

Mysigt? Umm. Blir det panik-läge på Emporia hoppas jag innerligt att jag inte är där. Folk kommer bli nertrampade. Visst, det är de lagstadgade 6 metrarna i korridorbredd, men som det var förra helgen räcker det inte, och man har placerat mattorget så matgästerna stoppar upp flödet i korridorerna, det var ju helstopp på våning 2. Dessutom, på grund av den något röriga layouten så var det tvärstopp när man kom in från parkeringshuset eftersom folk stannade och undrade åt vilket håll de skulle gå.

Ursprungligen av zinned:

Entré är färdigt för graven, inget speciellt där samt att det ligger i en av de tråkigaste delarna av Malmö. Triangeln och Mobilia kommer alltid finnas kvar, de är institutioner i Malmö. Center Syd, varför blandar du in det? Det är ju för fasen halvvägs till norrland och inte i Malmö

Sedan är väl Malmö inte en pyttestad i Sverige, det finns ju bara två som är större. Dessutom har man ju Köpenhamn en halvtimme bort.

Center Syd lanserades med stort buller och bång som hela sydsveriges köpcentrum eftersom det låg så nära Malmö och kontinenten.
Jag glömde ju bort St Bernstorp, Toftanäs och Svågertorp, inte köpcenter men stora köplador. Exakt hur mycket shopping kan man behöva?
Visst Malmö är stad nummer 3, men om Malmö har 4-5 shoppingcenter har verkligen Sthlm, 15-20st, rimligen större? Nä.

Ursprungligen av zinned:

Jag tar bilen till Emporia, gjorde det senast idag. Att det kostar att parkera gör inte mig något, man har ju möjligheten att stå i ett fint parkeringshus och det är ju bra ur många synvinklar. Dessutom är det spottstyvrar det kostar att parkera nu, idag var jag på Emporia i nästan fyra timmar och betalade 28 kr i parkering. Big deal. Not

28>0, Mobilia har också ett "fint parkeringshus" där det kostar 0. Men sen är det ju P Malmö som driver p-huset vid Emporia, de måste ju håva in stålar så de kan betala av på det snordyra p-huset de byggde vid Hyllie station...

Fast å andra sidan bryr jag mig mindre. Jag har varit på Emporia en gång nu och sett åbäket, räcker. Entré var jag senast på för 2 år sen, Triangeln ett år och Mobilia ett halvår. Det är samma shit i alla 3, och det finns samma butiker i centrum. Måste man shoppa kan man göra det i centrum istället. Jag röstar med fötterna helt enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-17 20:58
Ursprungligen av bollman:

Mysigt? Umm. Blir det panik-läge på Emporia hoppas jag innerligt att jag inte är där. Folk kommer bli nertrampade. Visst, det är de lagstadgade 6 metrarna i korridorbredd, men som det var förra helgen räcker det inte, och man har placerat mattorget så matgästerna stoppar upp flödet i korridorerna, det var ju helstopp på våning 2. Dessutom, på grund av den något röriga layouten så var det tvärstopp när man kom in från parkeringshuset eftersom folk stannade och undrade åt vilket håll de skulle gå.

Jaså, du har varit där en av gångerna som brandlarmet gick? Jag har inte det men vad jag har förstått så gick det ganska smärtfritt, så när som för dem som skulle ut med sina bilar. Dock kan man ju då fråga sig varför man rusar till sin bil när brandlarmet går istället för att göra vad man ska, dvs gå rakt ut ur butiken

Ursprungligen av bollman:

Center Syd lanserades med stort buller och bång som hela sydsveriges köpcentrum eftersom det låg så nära Malmö och kontinenten.
Jag glömde ju bort St Bernstorp, Toftanäs och Svågertorp, inte köpcenter men stora köplador. Exakt hur mycket shopping kan man behöva?
Visst Malmö är stad nummer 3, men om Malmö har 4-5 shoppingcenter har verkligen Sthlm, 15-20st, rimligen större? Nä.

Du jämför alltså, på allvar, med ett köpcentrum som ligger 2-3 mil från Malmö och som byggdes för hela 21 år sedan?

Sedan är ju de övriga ovan, precis som du säger, inga köpcentrum utan områden med stora köplador. Hur mycket shopping som kan behöva matas är ju svårt att svara på men upptagningsområdet är ju hela Skåne och då också närheten till Köpenhamn. Så det är nog inga problem.

Ursprungligen av bollman:

28>0, Mobilia har också ett "fint parkeringshus" där det kostar 0. Men sen är det ju P Malmö som driver p-huset vid Emporia, de måste ju håva in stålar så de kan betala av på det snordyra p-huset de byggde vid Hyllie station...

Fast å andra sidan bryr jag mig mindre. Jag har varit på Emporia en gång nu och sett åbäket, räcker. Entré var jag senast på för 2 år sen, Triangeln ett år och Mobilia ett halvår. Det är samma shit i alla 3, och det finns samma butiker i centrum. Måste man shoppa kan man göra det i centrum istället. Jag röstar med fötterna helt enkelt.

Samma butiker? Jojo Klart där finns butiker från samma kedjor på de olika köpcentrumet men samtidigt finns det, iaf på Emporia, butiker som inte finns på övriga ställen.
Tycker du verkligen att det är en big deal att betala, som jag gjorde, 28 kr för att stå i ett rent och varmt parkeringshus i 3,5 timme? Det gör inte jag

Ursprungligen av bollman:

Just kläd-köp är endast snäppet behagligare än tortyr. Jag verkligen hatar att kolla på, och prova kläder. Byxor är klart värst. Mängder med olika nörd-uttryck för modellerna och obegripliga mått. Endast när jag provar byxor får jag en känsla av hur medel-svensson känner sig när han skall köpa dator...

Efter att ha läst dina inlägg så, no offence men du låter verkligen som en grinig gammal gubbe som är motståndare till all form av förändring. Inget ska ändras utan allt ska vara som det alltid har varit, man handlar på Tempo och kollar på Hyland

Det står ju klart att shopping i allmänhet (hence prova kläder etc) och att besöka s k köpcentrum i synnerhet inte är något för dig. Det är ju så klart helt ok att tycka men det är bra för väldigt många personer.

Jag var med idag och kan säga att det var en helt annan framtoning än vad det verkade vara i Täby. Har bara sett video därifrån. Man gjorde ett kanonjobb för att få rätt stämning och allt stämde verkligen idag. Bra jobbat Apple!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-15 19:23
Ursprungligen av StefanBjerstedt:

Jag var med idag och kan säga att det var en helt annan framtoning än vad det verkade vara i Täby. Har bara sett video därifrån. Man gjorde ett kanonjobb för att få rätt stämning och allt stämde verkligen idag. Bra jobbat Apple!

De som var på plats i Täby tyckte inte det var så lökigt som de som såg invigningen på Youtube-videon. IRL är ju ofta stämningen något helt annat än ITS (InfrontTheScreen)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-15 19:19

Japp, 300 mille i sjön. Vem vill handla på sunk-Entré? Dessutom, Emporia, Entré och Triangeln tar betalt för parkering. Varför åka dit om man som vi bor i kranskommunerna? Och de som bor i Malmö tar väl inte bilen till Entré eller Triangeln?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-15 22:04

Det är nog meningen att man ska gå vilse i Emporia. Ju längre man stannar ju mer handlar man, eller...
Dock är det väldigt enkelt att hitta till Apples butik.

Inte helt oväntat är min åsikt den motsatta bollmans. Tycker Emporia är snyggt, men det tar ett par besök för att hitta allt.

Emporia har en, och endast en, egenskap som lockar. Apple Store. Jag hatar köpcentrum. Jag får panikångest av dem. Jag jobbar nära Nova i Lund och dit gör jag blixträder när jag behöver köpa något. Entré har jag aldrig satt min fot på och det finns inget där som lockar mig. Center Syd kunde de gott ha låtit brinna ner till grunden när det brann i en byggnad för några år sedan. Att åka till ett köpcentrum för dess egen skull är något jag inte alls förstår. Man åker dit för att köpa något som finns där, men bara om det inte finns på närmre håll. En tumregel är att ju snabbare man är in och ut, desto bättre är det. Min exfru kunde tillbringa en halvtimme i varje liten klädaffär. Jag brukade säga att ett besök i en klädaffär får ta 3 minuter, inklusive genomsökning av sortimentet, val av plagg, provning av desamma, köande och betalning. Var det så lång kö att 3-minutersregeln inte kan klaras så avstår man från att överhuvudtaget gå in i butiken.

Senast redigerat 2012-12-17 10:31
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-17 12:46

Inkl provning? Varför ska man prova? Ta det man vill ha och betala, sedan ut.

Ursprungligen av kenjon:

Inkl provning? Varför ska man prova? Ta det man vill ha och betala, sedan ut.

Nja, jag gillar att prova. Åtminstone byjor, kavajer och jackor. Jag är begåvad med ett generöst midjemått och två olika byxor av samma storlek kan vara väldigt olika att ha på sig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-17 16:46

Just kläd-köp är endast snäppet behagligare än tortyr. Jag verkligen hatar att kolla på, och prova kläder. Byxor är klart värst. Mängder med olika nörd-uttryck för modellerna och obegripliga mått. Endast när jag provar byxor får jag en känsla av hur medel-svensson känner sig när han skall köpa dator...

Bevaka tråden