Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktiva högtalare med stöd för Airplay?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla,

Detta kanske har tagits upp tidigare och i så fall ber jag om ursäkt. Hänvisa mig gärna till den tråden i så fall. Jag är intresserad av hyfsat små men riktigt bra aktiva högtalare med stöd för Airplay. De ska alltså ha en inbyggd förstärkare. Tänkte sätta upp dem på köksväggen så att jag kan strömma musik till dem när jag står i köket och lagar mat.

Någon som har några tips? De ska låta bra men inte kosta orimligt mycket. Är de vita är det ett stort plus för det är tjejens önskemål/krav för att jag ska få genomföra detta projekt. Ett annat krav är att de ska vara "snygga", vad det nu innebär. Hur det är med nätverksansluningen vet jag inte. Skulle trådlöst funka för detta ändamål eller är det bättre att dra en kabel till högtalarna? Inga problem med kabel då routern står på andra sidan en gipsvägg. Så det är en baggis att borra hål och dra kabel. Personligen föredrar jag kabel då det känns säkrare. Är lite skeptisk till trådlöst.

Tack på förhand!

//Lars

B&W Zeppelin (nya varianten) är det enda jag kan komma på, om du måste ha allt i ett. B&W Zeppelin Air iPod hgtalarsystem | Hi-Fi Klubben

Annars får det bli en Airport Express plus vanliga aktiva högtalare. Jag kör dessa i ett rum: ARGON 7340A v2 hgtalarsystem | Hi-Fi Klubben

Jag är ingen audiofil, men i mina öron låter de riktigt bra, och spelar även förvånansvärt djup bas. Nackdelen med dem är att de inte har någon optisk/digital ingång, då får man kliva upp ett par snäpp prismässigt. Lite synd att inte utnyttja Expressens optiska utgång dock.
Aktiva högtalare/studiomonitorer finns det hur många som helst, Genelecs billigare modeller brukar rekommenderas, även om jag aldrig hört dem.

Går i samma tankar, men jag skulle nog vilja bygga in högtalare i taket i köket och det verkar inte finnas så mycket med inbyggt AirPlay. Blir nog en AirPort Express och ett par högtalare. Ska bara hitta aktiva för inbyggnad först.. Några tips på det.

AirPlay är så sjukt smidigt så nu vill man ju ha högtalare i varje rum. Jag ska nog bygga någonting till uteplatsen också...

Tydligen ska ljudet vara riktigt bra synkat om man väjer att strömma till fler högtalare på en gång.. har inte provat detta själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-17 16:08

jag har inte ens fattat grejjen med airplay, då man fortfarande behöver koppla förstärkaren till nätverket med sladd. då kan man ju lika gärna köra på en airport express? trodde det var så att airplay var en inbyggd trådlös mottagare.

så vad är poängen? det måste ju finnas en som jag missar.

Om man har en aktiv högtalare med WiFi så behövs inte en endaste sladd. (om man kör på batteri)

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Om man har en aktiv högtalare med WiFi så behövs inte en endaste sladd. (om man kör på batteri)

Nähä?

AirPlay kan användas över WiFi. Apple - iTunes - AirPlay

Men i många fall behöver du ju ström till förstärkaren, så en kabel i väggen om du inte kan köra på batteri behövs ju.

Själv är jag lite sugen på dessa: iHome: Discover: AirPlay
Nån som testat?

Ursprungligen av suddgummi:

Själv är jag lite sugen på dessa: iHome: Discover: AirPlay
Nån som testat?

Har väntat på mer information om dem sen de blev uppvisade förra året.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 11:05
Ursprungligen av suddgummi:

Själv är jag lite sugen på dessa: iHome: Discover: AirPlay
Nån som testat?

Kommer att släppas den 31 aug. Jag vill ha en.

Ursprungligen av acke:

Kommer att släppas den 31 aug. Jag vill ha en.

Någon som har en aning om vad den kommer att kosta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-17 18:44

Den verkar inte finnas än....

Finns bara knapphändiga (p)reviews på den, skulle vilja se lite fler tester. Om någon hittar en vettig posta gärna i tråden.

Man tackar för svaren! Jesster73 föreslår ARGON 7340A v2 samt Airport Express och det ser ut att vara ett mycket trevligt alternativ. Och väldigt billigt. Och om det inte är världens bästa högtalare spelar ingen större roll. Musiken som ska spelas upp är ju komprimerad så det kan aldrig bli riktigt bra ändå. Men jag är, även om jag uppskattar bra ljud, inte heller någon superaudiofil.

Tänkte ha dem i köket för bakgrundslyssning när jag hackar lök så det är inte så väldans noga med ljudet. Så Argon duger säkert. Små och deskreta också. Vet inte om jag erkänt det, jag har nog inte vågat, men jag är PC-användare. Det blev fel från början och nu är det så dags att byta. Men om någon kan, på ett lättbegripligt sätt, förklara vad tusan Airport Express är?

Jag har stött på Airport Express här och där och det står på min att göra lista att ta reda på vad det är. Så om någon har tid att lite kort förklara vad detta är skulle det verkligen uppskattas. Om jag köper högtalarna nämnda ovan, hur kopplar jag in dem då med Airport Express?

Jag vill alltså kunna spela upp musiken från min iPad 2 och få ut den i högtalarna i köket som måste vara aktiva. Vi bor nämligen i ett funkishus och har följaktligen ett funkiskök och där får absolut inte plats någon förstärkare. Just nu spelar jag upp musik från iPaden till min förstärkare (Marantz SR7005) och det låter tillräckligt bra för bakgrundslyssning. Absolut. Skulle vara smidigt att ha musik i köket också. Men Airport Express, vad är det??

Tack på förhand!

//Lars

Kolla in Apples hemsida. Airport Express är suverän, kör den själv.
Du kan streama till den från din iPhone/iPad/dator.

Jag gissar att det är runt 3290 kr: WEBHALLEN.com - iHome IW1 - Airplay hgtalare
Förhoppningsvis faller det lite...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-08-27 05:44
Ursprungligen av suddgummi:

Jag gissar att det är runt 3290 kr: WEBHALLEN.com - iHome IW1 - Airplay hgtalare
Förhoppningsvis faller det lite...

Hysteriskt ful!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 10:51

Denna kanske?

ELAC AM-150

Fått utmärkta recensioner vad gäller ljudkvalitet och fungerar perfekt med Airport Express.

Ursprungligen av hkim:

Denna kanske?

ELAC AM-150

Fått utmärkta recensioner vad gäller ljudkvalitet och fungerar perfekt med Airport Express.

Fast de har inte stöd för AirPlay, som tråden handlar om. De är bara aktiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 11:13
Ursprungligen av suddgummi:

Fast de har inte stöd för AirPlay, som tråden handlar om. De är bara aktiva.

Om du kollar på länken så ser du att man får en Airport Express med på köpet hos Reference Audio (Tycks vara en kampanj som går hos flera återförsäljare). Då har den ju garanterat stöd för Airplay.

Dessutom, läs följande test och elac-am150-och-airport-express

Ursprungligen av hkim:

Om du kollar på länken så ser du att man får en Airport Express med på köpet hos Reference Audio (Tycks vara en kampanj som går hos flera återförsäljare). Då har den ju garanterat stöd för Airplay.

Dessutom, läs följande test och elac-am150-och-airport-express

Det var inte meningen att vara otrevlig, men jag tolkar TS fråga som ett par högtalare med inbyggt stöd för AirPlay eftersom de bor i funkishus med begränsad plats. Fördelen med inbyggt är ju att det blir mindre och du slipper ha tre upptagna eluttag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-27 11:51
Ursprungligen av suddgummi:

Det var inte meningen att vara otrevlig, men jag tolkar TS fråga som ett par högtalare med inbyggt stöd för AirPlay eftersom de bor i funkishus med begränsad plats. Fördelen med inbyggt är ju att det blir mindre och du slipper ha tre upptagna eluttag.

Ingen fara. Bara ett tips. Han får väl köra B&W eller Philips Fidelio SoundSphere istället.

Audioengine 5 har nåt så finurligt som strömuttag på baksidan för exempelvis en Airport Express.
Audioengine 5 Review | Digital Trends

Känner någon till några andra högtalare som har det? Gärna lite billigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-14 13:47

Annars släpper väl svenska NOCS sina NS2:or snart. Har inte hört något om dom och inte lyssnat på dom själv men kan ju vara alternativ om man är sugen helt klart. Kanske inte för hemmabio men för ett helt okej 2.0 system.

Kolla Nocs - High End Headphones - Airplay Speakers - Welcome för mer info.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-14 18:37

NOCS skulle jag aldrig köpt något av. Mycket skräp i deras headset-serier.

B&W har kommit med 2 nya airplayhögralare förrutom zeppelin air, A7 och A5.

Home Theatre, iPod & Hi-Fi Speakers - Bowers & Wilkins | B&W

Sett den här?
Twenty. Audio Amplifier for Airport Express | Griffin Technology

Lite motsats till trådens ämne men ändå med samma resultat och kanske lite billigare (och snyggare) med gamla högtalare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-16 22:14

Men de vill inte skicka till Sverige...

Ursprungligen av kenjon:

Men de vill inte skicka till Sverige...

Aha, ja kolla runt lite. Ingen verkar sälja den. Annars brukar väl Griffin säljas lite var stans?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-16 22:35

Det kommer nog, det är väl en ny produkt.

Bevaka tråden