Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 15" Retina inbränningar (LG)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2012-12-14 00:09

Nu har jag fått uppleva det hemska fenomenet med inbränningar eller snarare "image retention" på min annars fantastiska Retina 15". Det börjar bli ett känt fel på de MBP:s som byggs med skärm från LG. Kan verkligen tipsa er som äger denna dator att hålla extra koll på det. Det blir spökbilder efter ganska kort tid. Man ser det tydligt med solid grå bakgrund som svaga spår av tidigare öppna program etc. På jobbet har vi tre stycken, två med Samsung-paneler och en med LG (oturligt nog min). De med Samsung lider ej av image retention.

Pratade med Apple som gått med på att byta skärmen, hoppas nu bara inte att de sätter in en LG igen! Uppdaterar med info när jag bytt skärm (första veckan i jan). Kudos till Apple som byter skärmen. Har liknande problem med en dyr Panasonic plasma där Panasonic menar på att det är "normalt".

Någon mer som haft detta problem? Någon som bytt skärm?

Apple support-forum (400+ sidor!)
https://discussions.apple.com/message/18669644#18669644

Så här ser du vilken tillverkare av panel du har:

Citat:

So if you can run the following command in terminal it will tell you who the manufacturer is:
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Following is an interpretation of the string that is returned telling you who the manufacturer is.
LPXXXX = LG
LSNXXXX = Samsung

(Såg att det skrivits om detta i köptips-tråd men tycker att fenomenet kanske förtjänar en egen tråd, mod får ta bort om de inte håller med)

Vet inte hur Retina skärmen fungerar rent tekniskt. Att plasma skärmar har problem med inbränningar är väl inte direkt någon nyhet?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Vet inte hur Retina skärmen fungerar rent tekniskt. Att plasma skärmar har problem med inbränningar är väl inte direkt någon nyhet?

Det är en IPS-skärm, och sådana har alltid kvardröjande skuggbilder i varierande grad (men som regel märker man dem aldrig). Egentligen fel att kalla dem inbränningar eftersom de inte är permanenta, utan det är laddningar som dröjer sig kvar i flytkristallskiktet. Tydligen ska det vara kemiska orenheter som ligger bakom, vilket förklarar varför det varierar så mycket mellan olika exemplar.

Jag har för övrigt hört att Apple slutade använda LG:s 15-tums Retina-panel i november - någon som kan bekräfta? Talades om det på macrumors-forumet för ett tag sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 18:24
Ursprungligen av Samuel K:

Jag har för övrigt hört att Apple slutade använda LG:s 15-tums Retina-panel i november - någon som kan bekräfta? Talades om det på macrumors-forumet för ett tag sedan.

Det sista jag såg i den tråden var att det dök upp några inlägg från folk som köpt rMBP:ar med LG-skärmar, som tillverkats efter att ryktet om stoppet startade. Men det är ju möjligt att de håller på att fasa ut LG-skärmarna utan att för den skull tvärstoppa. Eller så är det bara ett rykte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 18:44

Och jaha, nu testade jag igen och såg för första gången IR på min egen rMBP...
Inte mycket, men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 22:42
Ursprungligen av slirak:

Och jaha, nu testade jag igen och såg för första gången IR på min egen rMBP...
Inte mycket, men ändå.

Tusan hakar, snacka om "poetic justice". Igår var första gången jag såg någon IR alls och då har jag kollat regelbundet. Det jag kunde se igår var en svag men distinkt spökbild efter adressfältet i Safari. Idag har det blivit klart värre, jag kan nu se konturerna av min egen text i den här tråden, där jag skrev att jag inte hade någon som helst IR... Detta efter bara några minuter på sidan. Det får bli en tripp till Digital Inn efter jul.

Ursprungligen av slirak:

Tusan hakar, snacka om "poetic justice". Igår var första gången jag såg någon IR alls och då har jag kollat regelbundet. Det jag kunde se igår var en svag men distinkt spökbild efter adressfältet i Safari. Idag har det blivit klart värre, jag kan nu se konturerna av min egen text i den här tråden, där jag skrev att jag inte hade någon som helst IR... Detta efter bara några minuter på sidan. Det får bli en tripp till Digital Inn efter jul.

Även för mig blev det ganska snabbt sämre efter att problemet först uppdagats. Bara att få skärmen utbytt, bör inte bli några protester från Apple..

  • Medlem
  • 2012-12-18 13:37
Ursprungligen av Samuel K:

Det är en IPS-skärm, och sådana har alltid kvardröjande skuggbilder i varierande grad (men som regel märker man dem aldrig). Egentligen fel att kalla dem inbränningar eftersom de inte är permanenta, utan det är laddningar som dröjer sig kvar i flytkristallskiktet. Tydligen ska det vara kemiska orenheter som ligger bakom, vilket förklarar varför det varierar så mycket mellan olika exemplar.

Jag har för övrigt hört att Apple slutade använda LG:s 15-tums Retina-panel i november - någon som kan bekräfta? Talades om det på macrumors-forumet för ett tag sedan.

Det där med att det skulle vara "ett naturligt problem" på IPS-skärmar har jag sett på flera håll, men det låter faktiskt i mina öron som sedvanligt Apple-mumbojumbo. Man har ju haft IPS-paneler på iMac m.m. - och det har ju inte direkt skapats några gigantiska trådar om IR-problem på dessa.

Som du hoppas jag på att man fasar ut LG-skärmarna, men det verkar vara tveksamt om man kikar på jättetråden i apples diskussionsforum. :/

  • Medlem
  • 2013-01-08 19:04
Ursprungligen av FrrH:

Det där med att det skulle vara "ett naturligt problem" på IPS-skärmar har jag sett på flera håll, men det låter faktiskt i mina öron som sedvanligt Apple-mumbojumbo. Man har ju haft IPS-paneler på iMac m.m. - och det har ju inte direkt skapats några gigantiska trådar om IR-problem på dessa.

Som du hoppas jag på att man fasar ut LG-skärmarna, men det verkar vara tveksamt om man kikar på jättetråden i apples diskussionsforum. :/

Jag kunde ju inte hålla mig - beställde en 15" Retina några dagar före jul (vecka 51). Kom idag - Samsungskärm, felfri. Pjew!

Ursprungligen av FrrH:

Det där med att det skulle vara "ett naturligt problem" på IPS-skärmar har jag sett på flera håll, men det låter faktiskt i mina öron som sedvanligt Apple-mumbojumbo. Man har ju haft IPS-paneler på iMac m.m. - och det har ju inte direkt skapats några gigantiska trådar om IR-problem på dessa.

Beror på hur långtidsminnet är. iMac 24" var utskälld dels för sin ojämna färgton och dels för bildpersistens. De hade även en produkt kallad iPad 2 där det inte pratades om annat än bildpersistens ett tag. I övrigt kan du prova att googla dels valfri Apple-produkt med IPS plus "image retention", eller valfri IPS-skärm från annan tillverkare på samma sätt. Det är t.ex. mycket Apple-mumbojumbo om några Dell UltraSharp 27-tummare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 07:56

Hm, låter trist. Har själv en LG-skärm på min MBPR 15" som jag köpte med Apple Care, vilket känns tryggt. Ni som inte köpt AC, ni har ett år på er från inköpsdatum, kan kanske vara värt att tänka på ifall felet med inbränningar (eller andra fel) dyker upp efter ett år.

Såg att du skulle få skärmen utbytt i januari, hoppas du får en Samsungskärm vid bytet. Behöver du skicka in datorn eller finns den någon auktoriserad Apple Premium Service Provider du kan gå till och få den utbytt?

  • Medlem
  • Solna
  • 2012-12-14 11:18
Ursprungligen av stile:

Hm, låter trist. Har själv en LG-skärm på min MBPR 15" som jag köpte med Apple Care, vilket känns tryggt. Ni som inte köpt AC, ni har ett år på er från inköpsdatum, kan kanske vara värt att tänka på ifall felet med inbränningar (eller andra fel) dyker upp efter ett år.

Såg att du skulle få skärmen utbytt i januari, hoppas du får en Samsungskärm vid bytet. Behöver du skicka in datorn eller finns den någon auktoriserad Apple Premium Service Provider du kan gå till och få den utbytt?

Jag funderar faktiskt för första gången att köpa Apple Care just för att retinan har rätt låsta komponenter. Känns som en dator som håller hög prestanda-nivå några år fram över.

Jag bokade en tid med Lan Master i Stockholm - dock tar det 3-5 arbetsdagar ändå då de måste beställa en ny panel efter de fastställt att min nuvarande har problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 22:14

Osis! Men schysst att du får den utbytt!

Alla LG-skärmar har inte problem och de som har det, har det i olika grad. Samsung-skärmarna saknar inte problem heller. Får man tro de stora forumen så är Samsung-skärmarna mer benägna att ha ojämna färger (t.ex. gulare på vänstersidan än högersidan) och mer benägna till döda pixlar. Många hävdar också att LG-skärmarna har mer korrekt färgåtergivning.

Man ska förstås inte lita alltför mycket på vad folk påstår på stora forum. Det verkar ofta finnas en överrepresentation av dels folk som hittar fel på allt, dels folk som vägrar se fel på det de själva har...

Jag har dock själv en LG-skärm helt utan "image retention" och jag har haft min RMBP sedan augusti. Då har jag ändå kört ett test som är avsett att provocera fram fenomenet, senast bara för någon vecka sedan. Jag har också kollat på ett par andra RMBP med LG-skärm, utan att se någon image retention.

Jag har också jämfört med ett par med Samsung-skärmar och de ser helt klart olika ut. Jag uppfattar LG-skärmarna som varmare men ljussvagare än Samsung. Huruvida de skillnaderna är objektivt sett till LG:s eller Samsungs fördel vet jag inte, jag har ingen kalibreringsutrustning och kör ingen seriös bildbehandling.

Men vad jag vill ha sagt är att om din utbytesskärm också är en LG, så är det inte nödvändigtvis ett problem.

En del forumtroll påstår att alla RMBP med LG-skärmar utan undantag utvecklar problem med image retention inom ett par veckor, men det vet jag ju av egen erfarenhet är fel. Jag skulle inte ha klagat om den hade varit aningen brightare, men den är tveklöst den bästa datorskärm jag använt. Detta i jämförelse med ett otal bärbara och stationära PC, tre unibody MBP, tre MBA och ett par alu-iMac:ar.

Mvh
/Jonas

PS
@wilhelmsson: RMBP:n har inte en plasmaskärm, utan en IPS-skärm. Samsungen kör en egen twist på IPS-teknologin, som de kallar SPLS, men det är i grunden samma sak. IPS/SPLS-skärmar drabbas inte av inbränning, men kan drabbas av "image retention", dvs en kvardröjande "spökbild", som dock alltid försvinner, ibland på under en sekund, ibland betydligt långsammare. En av poängerna med Samsungs SPLS-variant är att den ska vara mindre benägen att drabbas av image retention än vanliga IPS-skärmar, en annan att den ska vara brightare. Så det verkar ju rimligt att LG-skärmarna är mindre brighta och mer benägna till image retention än Samsung-skärmarna.

Ursprungligen av slirak:

PS
@wilhelmsson: RMBP:n har inte en plasmaskärm, utan en IPS-skärm. Samsungen kör en egen twist på IPS-teknologin, som de kallar SPLS, men det är i grunden samma sak. IPS/SPLS-skärmar drabbas inte av inbränning, men kan drabbas av "image retention", dvs en kvardröjande "spökbild", som dock alltid försvinner, ibland på under en sekund, ibland betydligt långsammare. En av poängerna med Samsungs SPLS-variant är att den ska vara mindre benägen att drabbas av image retention än vanliga IPS-skärmar, en annan att den ska vara brightare. Så det verkar ju rimligt att LG-skärmarna är mindre brighta och mer benägna till image retention än Samsung-skärmarna.

Jag vet att Retina INTE är plasma, du missförstod min text men bra förklarat i vilket fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 18:25
Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag vet att Retina INTE är plasma

Sorry, då missförstod jag dig!

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2012-12-15 10:58

Hur kan man kolla/se om den är bränd??

  • Medlem
  • Solna
  • 2012-12-15 11:18

@slirak:
Tack för infon, mycket intressant. Tyvärr blir min skärm sämre och sämre så måste byta den. Annars är den helt underbar men stör mig något fruktansvärt på IR.

@wilhelmsson:
Jag vet att plasma dras med IR och inbränningar men tekniken går framåt och på de nya high end modellerna ska det inte förekomma (enligt tillverkarna då och försäljarna som bevisligen inte har rätt). T.ex. på min plasma (VT30) har det blivit värre efter ett år då fosforen åldras.

@Lg777742:
Finns tester på youtube, bara att söka. Dessutom kan du testa att ha webbläsaren öppen på en sida som har mörk bg och ljus bg för content och sen byta till en solid bakgrund efter några minuter. Jag browsade runt lite på Dance Downloads, MP3 & WAV Music Tracks at Juno Download idag och efter bara 5 minuter så ser jag tydliga spår av sidan när jag byter program/webbplats.

Ursprungligen av zamson:

@wilhelmsson:
Jag vet att plasma dras med IR och inbränningar men tekniken går framåt och på de nya high end modellerna ska det inte förekomma (enligt tillverkarna då och försäljarna som bevisligen inte har rätt). T.ex. på min plasma (VT30) har det blivit värre efter ett år då fosforen åldras.

Som du säger, tillverkarna påstår att det blivit bättre. I vissa fall är det så, jag hade dock aldrig låtit en och samma bild, typ menyn, varit på för länge

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-12-15 17:12

Har en LG inköpt i somras, den hade inga problem i början, men under hösten blev det värre och värre.
Lämnade in den på digital inn i linköping men dom lyckades enligt servicerapporten inte återskapa problemet. Hur dom kunde misslyckas med det vet jag inte, så jag ska nu i veckan lämna in den igen. Jag ser inbränning redan efter en kort stund och inbränningen sitter kvar i flera minuter och är extremt irriterande.
Öppnar jag en solid mellangrå bild över hela skärmen nu så kan jag läsa texten jag skrivit här i ca 3 minuter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 08:43

Finns det några uppgifter om hur vanligt det är med inbränningar på MBPR? Och sen vore det intressant att veta om inbränningen kan komma efter ett par års användande eller ser man "symptom" redan från början?

  • Medlem
  • 2012-12-16 17:04
Ursprungligen av stile:

Finns det några uppgifter om hur vanligt det är med inbränningar på MBPR? Och sen vore det intressant att veta om inbränningen kan komma efter ett par års användande eller ser man "symptom" redan från början?

Jag är också intresserad av detta. Tillverkas MBPr fortfarande med båda typer av skärmar, eller har man gått över till att bara använda samsung?

Jag var på vippen att lägga in en beställning för några dagar sedan, men detta får mig att tveka.

Jag upptäckte inbränningar på min (inköpt strax efter lansering) för en månad sen. Kände inte till att det var ett relativt utbrett problem och hade således inte letat efter eventuella fel på min. Upptäckte det då jag såg att en del av findern var kvar (syntes i en av Apples skrivbordsbakgrundsbilder). Var egentligen inget jag led av, men man vill ju inte riskera att det blir värre. Lämnade in datorn på Digital inn (på Sveavägen i Sthlm), ganska exakt 48 timmar senare kunde jag hämta ut den med LG-skärmen utbytt mot en Samsung.

Har inte märkt några inbränningar, inte heller att skärmen skulle vara varken bättre eller sämre än LGn.

Måste passa på och ge en eloge till Digital inn för deras snabba service, som vanligt. Och vanligt är faktiskt rätt ord, för mig är det mer regel än undantag att jag har problem med mina Macar

Macbook Pro, inköpt 2007 (sista modellen innan unibody har jag för mig)
- Logikkortet utbytt pga fel på grafikkortet
- Nytt batteri tre gånger. Först uppenbarade sig problemet då datorn stängde av sig trots ca 40 % batteri kvar. Därefter fick jag två nya som båda ganska omgående snabbt blev kraftigt försämrade. Numera används datorn av mina föräldrar, med en batteritid på ca en timme (trots bara kanske 100 cykler). Ursprunglig batteritid var runt 4 h har jag för mig. I sammanhanget kan också nämnas att jag är imponerad av hur väl datorn fortfarande fungerar, trots sina fem år. Dock bytte jag hårddisken till en Seagate Momentus, vilket ju såklart hjälper till.

Macbook Air (näst senaste modellen, inköpt sommaren 2011)
- Datorn hängde sig konstant. Efter flera samtal till Apple och ominstallation av os byttes logikkortet ut, inga problem efter det (förutom att E-tangenten är lossnar om man inte träffar mitt på den, men det har jag inte orkat åtgärda

Macbook Pro Retina 15 (inköpt sommaren 2012)
- Skärmen utbytt pga inbränningar

Den enda Mac jag haft som inte varit inlämnad på service är min första, en vit Macbook inköpt 2006 - åtminstone inte vad jag kommer ihåg. Hittills alltså 75 % defekta enheter från Apple, inte världens bästa facit

Har idag fått min rMBP 15' byggd v 51. Den levererades med samsungskärm (till min lättnad). Efter att läst 434 sid inlägg om image retention på Apple forum om LG skärmarna så kändes det skakigt att knappa in kommandot i terminalen....men vilken underbar snabb och high end känsla det är i denna dator!

1
Bevaka tråden