Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in när Macbooken ska börja ladda?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 15:33

Hej!

Börjar bli rysligt irriterad på att datorn börjar ladda batteriet vid 95%... Idag började den ladda vid 99%...
Datorn anger "normalt" skick på batteriet, 208 cykelantal...

Jag undrar om man kan ställa in när den ska börja ladda? Jag vill att den ska påbörja en laddning vid 21% eller dyl, inte 99%. Jag vet att batteriet är gammalt (tidig 2011 modell) men batteriet håller fortfarande ett par timmar (4-5, 7h om den bara står påslagen), så fattar eg inte varför den laddar ut så fort med kabeln inkopplad...

//Martin

Btteriet laddas när det indikerar att det inte är fullt. Det är så det ska fungera.
https://www.apple.com/se/batteries/notebooks.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 15:47

Precis, och det är det jag inte gillar. Min gamla HP gjorde likadant, och batteriet dog efter 6mån pga att den laddade upp det konstant utan direkt behov...

Ursprungligen av Narii:

Precis, och det är det jag inte gillar. Min gamla HP gjorde likadant, och batteriet dog efter 6mån pga att den laddade upp det konstant utan direkt behov...

Då var det något fel på det batteriet/datorn. Har ingenting att göra med hur det laddas, sånt sköts automatiskt på bästa optimala vis.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-16 15:54
Ursprungligen av Narii:

Precis, och det är det jag inte gillar. Min gamla HP gjorde likadant, och batteriet dog efter 6mån pga att den laddade upp det konstant utan direkt behov...

Varför batteriladdningen går till som den gör beror nog stor samlad kunskap inom ämnet. Målen bör vara att maximera den tid datorn kan köras på batteri vid batteridrift samt att bibehålla batteriets kapaciet över tid.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-16 15:49
Citat:

Jag vill att den ska påbörja en laddning vid 21%…

Du menar att du vill att batteriet ska ladda ur till 21%, för att sedan ladda till 100%, och sedan upprepa? Det här tjänar endast batteriförsäljare på.

Vad vill du uppnå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 16:00

Nä jag är mest rädd att det blir som med HPn.

Just nu brukar ja koppla ur datorn när den börjar ladda ett fullt batteri, lika bra att ladda ur det helt tycker jag.

Antar att detta inte går att lösa med andra ord hehe

Ursprungligen av Narii:

Nä jag är mest rädd att det blir som med HPn.

Just nu brukar ja koppla ur datorn när den börjar ladda ett fullt batteri, lika bra att ladda ur det helt tycker jag.

Sluta med det.

Om det nu inte är så att du vill ​slita ut ditt batteri.

Adaptive Charging reduces the wear and tear on the battery giving it a lifespan of up to 5 years.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-16 16:11
Ursprungligen av Narii:

Nä jag är mest rädd att det blir som med HPn.

Just nu brukar ja koppla ur datorn när den börjar ladda ett fullt batteri, lika bra att ladda ur det helt tycker jag.

Antar att detta inte går att lösa med andra ord hehe

Dagens laddare är avancerade saker och laddar på olika sätt beroende på hur fullt ett batteri är. (underhållsladdning etc) Min MBP är inkopplad på elnätet så mycket det går, och om det inte hade underhållsladdat vid 100% hade det nog blivit varmt på mitt skrivbord...

Citat:

Flera små urladdningar och uppladdningar är bättre för li-ion än en full urladdning. Små urladdningar och uppladdningar skadar inte batteriet eftersom det inte har något minne.

Batteriexperten

Koppla in när du kan och koppla av

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 16:21

Ok ok tackar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-18 01:40

Ok något fel är det iaf... Den har med kabeln inkopplat laddat ur till 85%.. Lampan började lysa orange vid 95%, men den har inte direkt laddat utan snarare laddat ur...

20h till full laddning stog det, och nu har den slutat ladda helt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-18 01:44

Kan vara så att kabeln till adaptern glappar eller så använder du datorn så "hårt" att laddaren inte hinner ladda upp batteriet i samma takt som datorn tömmer det.

1
Bevaka tråden