Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam MBP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

har fått ett problem som jag tycker börjar bli mer och mer irriterande:

Jag har en MBP 15" från mitten 2010, 2,4 Ghz Intel Core i5, 8GB RAM och jag kör OSX Mountain Lion (10.8.2).

Jag tycker att datorn har blivit mycket seg, att starta program tar cirka 15 sek, (t.om att skriva den här texten går tidvis långsamt, bokstäverna hänger liksom inte med).

Vad tror ni att det beror på?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 19:15

Gå in i programmet Aktivitetskontroll, välj 'Alla processer' och sortera på '% processor'. Där kommer du se om det är någon process som stjäl mycket av din CPU.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-15 19:18
Ursprungligen av alex126:

Hej,

har fått ett problem som jag tycker börjar bli mer och mer irriterande:

Jag har en MBP 15" från mitten 2010, 2,4 Ghz Intel Core i5, 8GB RAM och jag kör OSX Mountain Lion (10.8.2).

Jag tycker att datorn har blivit mycket seg, att starta program tar cirka 15 sek, (t.om att skriva den här texten går tidvis långsamt, bokstäverna hänger liksom inte med).

Vad tror ni att det beror på?

Hej kan bero på att du antingen har för lite diskutrymme kvar på hårddisken, för många "tunga" program igång samtidigt eller för lite minne i datorn alternativt allt detta sammantaget.

Prova att slänga sådant du inte behöver från hårddisken starta om och stänga av program som går i bakgrunden blir inte datorn rappare av det så kan du köra städprogram som Onyx eller Cocktail.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-15 19:21

Dags att göra en diskkontroll, kolla hårddiskens SMART status i Disk Utility.

tack för era snabba svar!

jag har provat allt det ni har föreslagit, men jag tror inte att felet ligger däri. Jag har 70 GB kvar på HD och kör inteså många program samtidigt. Inte ngt annorlunda då datorn var snabb.

Gick in och kolladevad som drog ner cpu och såg att en process som heter "HP Device Monitor" pendlade kraftigt mellan 0,5 till 20 %. Jag vet inte om det stämmer tidsmässigt, men jag köpte och installerade en ny hp skrivare för ett par månader sen.
hittade en artikel där flera användare hade upplevt samma sak. provade att lägga filen som heter hpdevicemonitor.pls i en nyskapad mapp "LaunchAgents_Disabled". Får se om det blir bättre.

Såg också att program som inte är igång just nu, exempelvis spotify drar fortfarande på cpu. från min windows-tid vet jag att det går att stänga av program från autostart. har kollat på systeminställningar under konton, startobjekt och där är det tomt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-15 19:56
Ursprungligen av alex126:

tack för era snabba svar!

jag har provat allt det ni har föreslagit, men jag tror inte att felet ligger däri. Jag har 70 GB kvar på HD och kör inteså många program samtidigt. Inte ngt annorlunda då datorn var snabb.

70 GB ledigt låter mycket men det kan vara så att ditt system använder en del av det till Cache och Virtuellt minne vilket kan slöa ned datorn.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 20:09
Ursprungligen av alex126:

tack för era snabba svar!

jag har provat allt det ni har föreslagit, men jag tror inte att felet ligger däri. Jag har 70 GB kvar på HD och kör inteså många program samtidigt. Inte ngt annorlunda då datorn var snabb.

Gick in och kolladevad som drog ner cpu och såg att en process som heter "HP Device Monitor" pendlade kraftigt mellan 0,5 till 20 %. Jag vet inte om det stämmer tidsmässigt, men jag köpte och installerade en ny hp skrivare för ett par månader sen.
hittade en artikel där flera användare hade upplevt samma sak. provade att lägga filen som heter hpdevicemonitor.pls i en nyskapad mapp "LaunchAgents_Disabled". Får se om det blir bättre.

Såg också att program som inte är igång just nu, exempelvis spotify drar fortfarande på cpu. från min windows-tid vet jag att det går att stänga av program från autostart. har kollat på systeminställningar under konton, startobjekt och där är det tomt.

20% användning av CPU är inget som ska märkas av i prestandaförlust för dig som användare. Det är bra att ha kollat av det hur som helst för att utesluta den felfaktorn.

Edit: Såg att det fanns OS X-användare som haft problem med just 'HP Device Monitor' men då hade den tagit 100–200% CPU på en dualcore och använt väldigt mycket RAM. Nu är så inte fallet så du behöver nog inte oroa dig där.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-15 20:17
Ursprungligen av joakimo:

20% användning av CPU är inget som ska märkas av i prestandaförlust för dig som användare.

20% plus allt det andra som redan drar processorkraft kan självklart påverka hur seg en dator blir.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-16 08:18

Jag tror det är en bugg i 10.8.2, min 2011 MBP med i7, 16GB ram och SSD uppförde sig precis likadant.
Det kan vara flashrelaterat, stängde några sidor med flash sen släppte det för mig.
Men enligt activity monitor (och fläktarna) drog de inte speciellt mycket CPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-16 15:28

Min dator har blivit otroligt seg vid på och avstägning efter att jag installerat lion... Tar mig ungefär 8-9min att slå på den, samt 4 eller så att stänga av datorn, något som tog 30s med snow leopard... Inga program är påslagna vid avstägning och inga program startar automatiskt vid start av datorn... Sen kan mina USB-er sluta fungera om ja haft datorn i viloläge...
Annars rysligt snabb..

Macbook pro 15" 2011
16gb ram
I7

1
Bevaka tråden