Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbytesprogram för 1TB Seagate-hårddiskar i iMac (2009-2011)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mer info här; Apple - Support - Utbytesprogram för iMac 1 TB Seagate hårddisk

Apple har upptäckt att vissa 1 TB-hårddiskar från Seagate som använts i 21,5-tums och 27-tums iMac-system kan sluta fungera. Systemen i fråga har sålts från oktober 2009 till juli 2011.

Apple eller en Apple-auktoriserad servicepartner kommer att byta ut påverkade hårddiskar utan kostnad.

Kollade min late2009 iMac men jag har en WD disk i min så jag är "säker". Inga problem heller. Trevligt dock att de utökar garantin på det här sättet i de fall det behövs. Det var en sådan utökad garanti som räddade min G5'a första gången den pajade

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-15 05:56

Min har en Seagate-disk men när jag söker på serienumret så är den inte påverkad. Skönt, blev lite nervös där...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-10-15 08:57

Tack för tipset. En dator hos oss är berörd och byte är nu planerat.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2012-10-15 11:10

Jaha, här blev det bingo så det blir att byta ut.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2012-10-15 15:24

Efter kontakt med både Apple i Täby och Macoteket tar de inte hem hårddisk innan de har tagit emot maskinen, idiotiskt, jobbet tar säg en timme men de vill ha 3-4 dagar att göra jobbet, svagt.
Senare fick jag veta av Macoteket att orsaken är att de måste koppla upp den mot Apple och köra ut någon hårdvaruinfo först, märkligt, antingen är man berörd eller inte. Hur går det för dom som använder maskinen i jobbet.

Senast redigerat 2012-10-15 17:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 21:36

Har också den drabbade hårddisktypen. Efter back-up tänkte jag formatera om hårddisken, men ser inte hur jag kommer åt skivverktyg under installationsprocessen av Mountain Lion! Innan datorn startar om från den externa disken med installationsfilen verkar det som om installationen redan är igång och sen rullar det bara på...

Kan tilläggas att Lion inte går att installera för den "är för gammal", har inte testat med Leopard än, men det torde väl bli samma reaktion...

Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 22:52

DVD:n med Snow Leopard och även den skiva med Leopard som följde med datorn spottas bara ut. Känns som om man är fångad i Apples nät! Det borde väl ändå gå att formatera om hårddisken!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-16 11:11

När du har startat Installeraren för att installera om systemet, kan du i menyraden välja Verktyg, Skivverktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 13:32
Ursprungligen av kenjon:

När du har startat Installeraren för att installera om systemet, kan du i menyraden välja Verktyg, Skivverktyg.

Ja, och det var enkelt på den gamla goda tiden. När jag nu startar installeraren (från extern disk) så finns inte det alternativet, utan jag måste välja "Fortsätt" och sedan "Installera" (menyn innehåller i princip bara alternativet "Avsluta installeraren"). Då startar "Förbereder för installation", vilket tar ca 3 min. Datorn startar sedan om och installationsprocessen går igång omedelbart. Om jag avbryter installationen så kan jag välja mellan "Starta om", "Avbryt" (alltså avbryt avbrytningsprocessen) och "Välj Startskiva" Med det senaste valet kommer bara det gamla systemet på datorns interna hårddisk upp men om jag direkt väljer "Starta om" så kommer jag äntligen åt Skivverktyg efter omstarten!

Det krävs alltså två omstarter och uppskattningsvis 5 minuter för att få tillgång till Skivverktyg under installation. Men det går! Skam den som ger sig.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-16 14:08

Jag gjorde som i länken och då var det inga problem att starta skivverktyget och formatera disken...

How to Make a Bootable OS X 10.8 Mountain Lion USB Install Drive

Jag ringde till Digital Inn i Linköping för att kolla hur lång tid det skulle ta att byta min HD. Även de behövde cirka tre dagar. För min del är det helt omöjligt, eftersom jag är beroende av datorn i min firma. Jag hoppades och trodde att det skulle gå på nå'n timme.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2012-10-18 22:36

Jag var in på Apples nya butik i Täby, inte dålig !.
Orsaken var strulet över telefon med både Apple och Macoteket som jag tidigare skrev-
Fick tala med en kille som var lite support och Genius kille. Efter att ha dragit min historia och visat utskriften från Apple att jag var berörd så kunde dom gå ner i tid till 2-3 timmar och det är ok. MEN jag kan inte bara lämna in apparaten och det gäller allt som har med service att göra, man MÅSTE boka en tid med Genius för ett "möte". Tycker nog att Apple har skutit sig själv i foten med de här ideerna vid akut servicehjälp. Nu behöver inte jag det, min maskin snurrar och går så jag kan planera mitt besök.
Däremot Macoteket som ringde upp mej, tack för det. De är tvingade av Apple att först få in maskinen, sedan beställa HD så det tar ju flera dagar, synd.
Men som sagt Apple butiken i Täby kan tydligen bjuda till.

jag kollade upp det och jag fick besked 1-2 veckor men kunde köpa mig före i kön för 1800 kr engångsavgift. Apple auk.service... Det är inte jag som satt i dåliga diskar. Det är Apple.Tycker det borde gå ut en instruktion att prioritera kunder med utbytes service. Att lämna in en dator och vänta 1-2 veckor... vad skall man tycka om det? Dagligt datorbehov dessutom.
Utbytesprogram bra. hanteringen i fält- mindre bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-22 12:38

Har också aktuell hårddisktyp. Så nu är det dags att börja grubbla över back-up, suck. Tips om hur man smidigt backar upp sin bootcamp-partition (win 7) mottages tacksamt...

Oj! Jag är tydligen drabbad av detta. Frågan är om det går att övertala mitt serviceställe att få en 2TB hårddisk istället när de ändå har öppnat datorn? Mot en extra kostnad naturligtvis. Jag kollar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 00:53
Ursprungligen av Jonas Lundin:

Oj! Jag är tydligen drabbad av detta. Frågan är om det går att övertala mitt serviceställe att få en 2TB hårddisk istället när de ändå har öppnat datorn? Mot en extra kostnad naturligtvis. Jag kollar.

Rapportera gärna tillbaka här.

Jag fick tillbaka min iMac idag efter att ha fått en ny hd. Den levererades med en helt tom hd och jag har inte var original dvdn.

Har provat med några andra dvd med OSX utan framgång.

Någon som har en idé om hur jag får igång iMacen igen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-05 21:01

Tyvärr inte.

Har fem-sex andra "grå" skivor som följer med nya Macar och en Snowleopard som Imacen inte läser.

Nedanstående text visas på skärmen. Ledsen för bildkvaliteten.

Du måste antingen ha den skiva som följde med datorn (det fungerar inte med skivor som hör ihop med andra Macar), eller en originalskiva (retail) med 10.6 (eller vilket system du nu körde).

Någon som har fått ersättning från Apple om Seagate disken rean smällt?

Min Hd gick i somras som det blev en dyr historia att byta ut.
Nu visade det sig att den omfattas av utbytesprogrammet och jag la därför en frågan om ersättning för nya HD'n (och vad det kostade att få den bytt) i början på november. Jag blev ombedd att skicka in kvitto vilket jag gjort, men efter det har jag inte hört ett skvatt. Kontaktade Apple igår för att höra status och fick då tillsvars att hon inte kunde se det då dom inte har samma ärendehanteringssystem...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-06 10:38

Och de har inte telefon mellan avdelningarna...?

Ursprungligen av kenjon:

Och de har inte telefon mellan avdelningarna...?

Tydligen inte... Var inte särskilt serviceminded.

Nu har jag fått mina pengar!:)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2013-02-25 08:14
Ursprungligen av jokersthlm:

Jag fick tillbaka min iMac idag efter att ha fått en ny hd. Den levererades med en helt tom hd och jag har inte var original dvdn.

Har provat med några andra dvd med OSX utan framgång.

Någon som har en idé om hur jag får igång iMacen igen?

Lite sent svar men, Jag lämnade in min imac till Macoteket, de gjorde ett bra jobb och återinstallerade allt på den nya hårddisken, tog lite tid men ett bra jobb och de lovade inte mer än vad de kunde hålla och det betydde mycket för mej.
Jag föreslår att du reklamerarjobbet, det är ju inte klart enligt min uppfattning.

1
Bevaka tråden