Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

javascript datum utifrån vecka?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2012-12-14 09:31

Hej.

Jag har kört fast och undrar om någon har lust att hjälpa mig lite. Jag har ett veckonummer och utifrån detta vill jag skapa en array med 7 inlägg, ett för varje datum den veckan.

Om jag till exempel kör vecka 50 vill jag att följande array ska skapas:
[0] = måndag 10 december
[1] = tisdag 11 december
[2] = onsdag 12 december
[3] = torsdag 13 december
[4] = fredag 14 december
[5] = lördag 15 december
[6] = söndag 16 december

Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Väldigt tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 10:14

Tyvärr har jag ingen lösning men för att lösa din uppgift behöver man veta år också. Veckonummer är ondsinta.

Observera att både söndag 1 Januari 2012 och söndag 30 december 2012 ligger i vecka 52. Vilka datum vill du ha om du "kör vecka 52"? Eller om du "kör vecka 1"?

  • Medlem
  • Boden
  • 2012-12-14 10:24

Oj, det har du rätt i. Det är till en veckokalender, så vecka 1 2013 får ge 31 dec - 6 jan. Vecka 52 2012 ger 24-30 dec. Funktionen får alltså ta in år och veckonummer. Glömde nämna att jQuery också går bra, om det är enklare.

  • Medlem
  • Boden
  • 2012-12-14 11:18

När sidan laddas genereras nuvarande vecka mha PHP. Det är när man byter vecka som datumen ska ändras, utan att sidan måste laddas om.

PHP för datumen när sidan laddas ser ut såhär:

$vecka = date('W');
$year = date("Y");

<td id="d1" class="tdhead">Måndag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "1"));?></span></td>
<td id="d2" class="tdhead">Tisdag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "2"));?></span></td>
<td id="d3" class="tdhead">Onsdag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "3"));?></span></td>
<td id="d4" class="tdhead">Torsdag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "4"));?></span></td>
<td id="d5" class="tdhead">Fredag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "5"));?></span></td>
<td id="d6" class="tdhead">Lördag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "6"));?></span></td>
<td id="d7" class="tdhead">Söndag <span class="date"><?php echo date('d M',strtotime($year."W". $vecka . "7"));?></span></td>

Jag kan alltså lösa det med PHP så en lösning hade kunnat vara att använda PHP i kombination med ajax och json för att uppdatera datumen när man byter vecka, men det kanske är en onödig belastning på servern för en så enkel funktion? Det bästa hade väl varit att köra det client-side?

1
Bevaka tråden