Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ta bort Quicktime?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter på senaste variationen av ML. Jag har mycket avi filer och de stöds inte av Quicktime. Så jag undrar om man kan ta bort programmet eller typ inaktivare det?

Lättare att ställa in så att alla AVI öppnas i annan spelare.

Visa bara info på en AVI, välj exempelvis VLC som spelare och klicka "Change All..."

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-13 19:47

Quicktime är en del av OS X och jag skulle inte rekommendera att ta bort programmet. Varför inte bara öppna dina filer med ett annat program än Quicktime?

Ursprungligen av joakimo:

Quicktime är en del av OS X och jag skulle inte rekommendera att ta bort programmet. Varför inte bara öppna dina filer med ett annat program än Quicktime?

Exakt.

Quicktime är inte att ta bort. Quicktime Player skulle man dock kunna kasta om man inte vill ha det, men jag ser inte riktigt nyttan bortsett från att man sparar 26 MB på disken.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Exakt.

Quicktime är inte att ta bort. Quicktime Player skulle man dock kunna kasta om man inte vill ha det, men jag ser inte riktigt nyttan bortsett från att man sparar 26 MB på disken.

Precis. Skilj noga på QuickTime och QuickTime Player. QuickTime är ett systembibliotek, och det kan man ta bort ungefär lika gärna som att ta bort hela systemet. Det skall vara där, massor av saker kommer att paja utan (import av bilder i många program t.ex.).

QuickTime Player är ett fristående program, det kan du vara utan men jag ser ingen poäng med det. Mycket bättre att peka filer det inte kan öppna på ett annat program, eller installera tillägg (som Perian) som fixar det.

Självklart kan man välja att starta med ex. VLC men lite jobbigt..Sedan har jag testat att välja öppna alltid med VLC men det försvinner..

Ursprungligen av Ludde57:

Sedan har jag testat att välja öppna alltid med VLC men det försvinner..

Det ska det inte göra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-13 20:04

Du har tryckt på knappen jag markerat på bilden (Vill inte tjata, bara vara säker)?

Ursprungligen av joakimo:

Du har tryckt på knappen jag markerat på bilden (Vill inte tjata, bara vara säker)?
[ATTACH="CONFIG"]37021[/ATTACH]

Var hittar du den? (jag har antagligen inte tryckt på rätt)

Ursprungligen av Ludde57:

Var hittar du den? (jag har antagligen inte tryckt på rätt)

1. Högerklicka på filen.
2. Välj "Visa info".
3. Under fliken "Öppna med" väljer du det program du vill ska öppna filen. Välj "Ändra alla" om du vill att tidigare valt program fortsättningsvis ska öppna samtliga filer med samma filändelse.

  • Medlem
  • 2012-12-13 20:53

Funkar inte Perian med QuickTime i Pantera? Det är nedlagt men ändå?

1
Bevaka tråden