Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-11 18:39

Fick exakt 12000:- tillbaka på skatten.
Funderar på att lägga det på en dator.
Tänkte mig en bärbar, men läste någonstans att nya mackar inte har Eternetanslutning. Hur gör man då? vill ju kunna ansluta till mina andra datorer.

Numera jobbar jag i liten skala med att göra böcker, tänker därför att jag borde ha Indesign i den nya datorn. Förra boken "Konsten att Leva Billigt och må bra" gjordes i Pagemaker och jag fick sitta på tryckeriet flera dagar för att korrigera den mot deras Indesign i Windows.

Vore intressant att höra vad ni andra här med er stora erfarenhet har för synpunkter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-11 19:51

Köp en MacBook Pro 13" eller en 13" Air. Pro har Ethernet. Air finns det en adapter till. Båda modellerna kan du hitta nya från runt 10.000. MBP har större hårddisk än Air och kan lätt uppgraderas med mer minne och större eller snabbare HD. Air går inte att minnesuppgradera så köp den med 8GB om du väljer en sådan.

Har du möjlighet att dra av moms?

För InDesign hade jag valt en i5/i7 processor och direkt köpt till 8-16GB ram + en SSD-disk. Det är inte svårt att byta själv och garantin påverkas inte.

Air är en trevlig dator men alldeles för dålig för krävande applikationer såsom Adobes CS-suite.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-11 21:26
Ursprungligen av grenhall:

Air är en trevlig dator men alldeles för dålig för krävande applikationer såsom Adobes CS-suite.

För dålig är den inte men klart det är lite mer kräm i MBP.
Om trådskaparen vill ha max kräm för pengarna så är det dock läge att satsa på en ny (eller beggad) iMac eller en beggad MacBook Pro med kraftfullare grafikkort än i 13" modellen..

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-12 11:19
Ursprungligen av grenhall:

Har du möjlighet att dra av moms?

För InDesign hade jag valt en i5/i7 processor och direkt köpt till 8-16GB ram + en SSD-disk. Det är inte svårt att byta själv och garantin påverkas inte.
.

Svar: jo jag kan dra av moms, därför skall jag köpa innan årsskiftet.
Men vad är i5/i7 processor och 8-16GB ram + en SSD-disk?Vilka modeller har det?

Ursprungligen av torin:

Svar: jo jag kan dra av moms, därför skall jag köpa innan årsskiftet.
Men vad är i5/i7 processor och 8-16GB ram + en SSD-disk?Vilka modeller har det?

Då är det gjutet med en MacBook Pro 13''. Sedan beställer du resterande där du hittar det billigast från Prisjakt. Dustin har bra minne för Mac som inte är överdrivet dyra. SSD rekommenderar jag Intel. Minimum 128GB.

Senast redigerat 2012-12-12 18:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-12 16:53
Ursprungligen av grenhall:

Då är det gjutet med en MacBook Pro 13''. Sedan beställer du resterande där du hittar det billigast från Prisjakt. Dustin har bra minne för MAC som inte är överdrivet dyra. SSD rekommenderar jag Intel. Minimum 128GB.

För MAC? Det måste väl ändå vara "för Mac" du menar?

Ursprungligen av zinned:

För MAC? Det måste väl ändå vara "för Mac" du menar?

Korrekt. Har ändrat för sakens skull.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-12 12:01

Gå in på MacBook Pro så kan du välja.

Ursprungligen av torin:

men läste någonstans att nya mackar inte har Eternetanslutning. Hur gör man då? vill ju kunna ansluta till mina andra datorer.

Prova på Wi-Fi ?!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-13 12:28

Jag kollade och tycker att denna verkar intressant
15 tum: 2,3 GHz
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,3 GHz
4 GB 1 600 MHz minne
500 GB hårddisk (5 400 varv/min)1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne
Inbyggt batteri (7 timmar)2
I lager
Frakt ingår
17.795,00 kr
Tar jag bort momsen så blir det 14,236:- om jag räknar rätt. Lite för mycket, men kan nog gå.
Men så såg jag Retinaskärm.
Det var ju inte bara skärmen so var intressant utan Flashminnet.
Är det ett minne utan rörliga delar?
Hur bar är det? Kan det uppdateras?

Ursprungligen av torin:

Jag kollade och tycker att denna verkar intressant
15 tum: 2,3 GHz
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,3 GHz
4 GB 1 600 MHz minne
500 GB hårddisk (5 400 varv/min)1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne
Inbyggt batteri (7 timmar)2
I lager
Frakt ingår
17.795,00 kr
Tar jag bort momsen så blir det 14,236:- om jag räknar rätt. Lite för mycket, men kan nog gå.
Men så såg jag Retinaskärm.
Det var ju inte bara skärmen so var intressant utan Flashminnet.
Är det ett minne utan rörliga delar?
Hur bar är det? Kan det uppdateras?

Såhär är det med Flash-minne och Retina.

De datorer som har Retina-skärm från Apple har även SSD(flashminne) MEN och detta är ett stort MEN, denna disk är utbytbar, om du inte får tag i en likadan disk med större lagring.

Köper du däremot den du beskrivit ovan kan du enkelt, beroende på teknikkunskaper, uppgradera minne samt hårddisk till en SSD.

Något du inte kan göra enkelt i en dator med Retina-skärm.

Så du vet.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-13 17:51

Tack. Nu skall jag fundera vidare, kanske återkommer, så ni får gärna berätta mer. Jag kan ju inte så mycket. Det var lättare när det bara fanns system 9.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-17 17:37

En liten fråga till.
Jag har en TCO-bildskärm Multisync FE 950+, ungefär 18 tum.Använde den tidigare till en, numera skrotad stationär G3.
Kan jag ansluta den till :
A, min PB G4?
B, blivande 15 tum PB enligt ovan?
Finns det ingång som passar till skärmens monitorkontakt?
Den ser ut som den på bilden. Det som förbryllar mig är att den inte stämmer med ingången till G4an, kanske likadan på den nya datorn.
Ursäkta att jag uttrycker mig lite rörigt, men kan inte förklara så mycket bättre.
Tänkte emellertid köpa dator denna vecka.

Nej, det där är gammal VGA-kontakt.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-17 17:51

Kan man ha någon typ av konverter?

Det kan man, från vilken typ av port behöver du?

Finns Thunderbolt till VGA-kontakt på Apple Store. Så kan du använda din skärm.

En sån här är det om du vill ha från din nya MBP, Mini DisplayPort till VGA-adapter - Apple Store (Sverige)

Jag har skrivit sex böcker som jag gett ut på eget förlag och skrivit och redigerat ett antal på andra förlag. Det är inte självklart att du behöver en dator med mycket kräm och inte heller att du behöver Indesign. Jag har skrivit och redigerat flera böcker i MS Word på Mac Plus. Viktigare med stor skärm än mycket kräm vid redigering. Om du har enkel layout med inte så mycket bilder behöver du troligen inte Indesign. Man blir inte bättre författare genom dyra program eller kraftfulla datorer. Du kan läsa min bok "Gör en bok - råd och anvisningar för författare" den finns på många bibliotek. Jag trycker mina böcker på en kopieringsfirma inom gångavstånd. Jag trycker i A5-format med helomslag.

Jag har en kollega som bor inte så långt från dig, i Milsbo. Han skriver böcker och printar på egen skrivare och skickar till kunderna med lantbrevbäraren.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-18 17:38

Tack Goranlin!
Har gjort 2 böcker i format 165x240. Med mycket bilder, jag är fotograf och gillar att illustrera.
Den första var bara 80 sid. medan den andra 224. Det är bilder i Eps-format. Jag har hittills gjort det på en G3 resp G4. Första boken med 18 tums skärm. Nästa med en 20 tums Apple org. skärm.
I den första boken var det Pagemaker 5 om jag inte minns fel.
JI den senate Pagemaker7. Men när jag förde över till pdf så blev det inte bra sa de på tryckeriet i Mora. Antagligen gjorde jag fel inställningar. Fick ta med mig filerna och konvertera hos tryckaren till Indesign. Men då blev det en del fel, radförskjutningar mm. Så jag satt där några dagar och korrigerade på deras PC-datorer. Funkade ju eftersom jag kunde fråga dem.

Därför tänkte jag att om jag gör nästa bok i Indesign direkt så borde jag ju slippa det momentet.
Har licens på en tidig version av Indesign, tänkte att jag kunde uppgradera den. Vill ju inte jobba med piratjox.

Skulle antagligen kunna trycka billigare i utlandet om jag varit säker på att mina pdf blir ok, men den hjälp jag får på tryckeriet i Mora är ju ovärdelig.

1
Bevaka tråden