Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns HOME/END-funktionerna på Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Eftersom det inte finns speciella knappar på Mac Book Pro för HOME och END kollade jag runt på nätet. Det jag läste var att fn+vänster pil respektive höger pil skulle fylla dessa funktioner. Men det fungerar ändå inte. Behöver jag ändra något i någon inställning någonstans för att det ska funka? eller är jag heltenkelt felinformerad? (Jag behöver dessa knappar som kortkommandon i AE)

Håller tummarna att någon vet!

Har du provat med Cmd + Fn + Pil? Det ska tydligen funka i vissa program.

Home and End Keys on the Macbook Pro

och på supporten visste de inte heller...

Cmd + vänsterpil är home och Cmd + högerpil är end.
Alt istället för Cmd gör att markören hoppar ord för ord.

fungerar inte heller
Glömde skriva att jag behöver det för det engelska tangentbordet också...

Du borde kunna ändra kommandona/lägga till egna i denna panelen(System preferences->Keyboard...):

Skumt, Cmd + piltangent är standard. Prova Ctrl+A och Ctrl+E istället.

Table of keyboard shortcuts - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2012-12-13 15:52

Det finns olika aspekter av Home/End-funktionalitet: en är i textediteringsrutor, där Cmd-piltangent är det normala, och sen finns det scrollning av dokument/fönster och där är fn-vänster/högerpil motsvarande Home/End och fn-ner/upp-pil en skärm-/fönsterhöjd i taget. Detta funkar med Apples standardkontroller, men det hänger därmed på huruvida utvecklaren av det aktuella programmet har valt att använda sig av dem eller inte.

1
Bevaka tråden