Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Google docs?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

För ett och ett halvt år sedan skulle jag försöka genomföra ett projekt där ca 20 författare från olika länder alla bidrog till samma dokument. Vi prövade google docs men flera deltagare då hade problem med Google docs, att det hängde sig(?) eller gick extremt långsamt...

Har någon här på 99mac erfarenhet av att jobba med Google Docs? Tycker ni att det (nuförtiden) funkar bra? Några tips? Något jag bör tänka på innan jag ger det en ny chans?

med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Funkar klockrent. Har aldrig haft några problem med Google Docs sedan starten 2007. Har implementerat lösningar för företag med flertalet hundra anställda och själv använt det i projektgrupper om ca. 30 pers. Så kör på!

Tack! då testar jag google docs. mvh Jonas

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-12-13 10:50

Jag har blandade erfarenheter. Har gjort arbeten med högst tre personer inblandade, själva skrivprocessen gick bra. Problemet var när allt skulle ut från datorn eller konverteras. PDF-funktionen fungerade av någon anledning inte för oss, och vi kunde heller inte skriva ut direkt via Google Docs. Lösningen blev alltså att klistra in i Word för att sedan omformatera hela arbetet på ca 10 sidor. Det var ingen kul uppgift med ca 9 olika formateringar som varvades..

Men nu verkar problemen som vi upplevde ha reparerats så det fungerar nog bättre. Själv grejen att flera personer kan se alla förändringar och jobba i samma dokument på samma gång är ju ren magi!

/ Jonas

Hej! när man använder google docs, måste varje användare skaffa ett eget gmail-konto först?
Flera av de personer som jag ska jobba med kommer inte att göra det... Kan jag på något sätt ordna ett konto till dem?
Eller skulle jag kunna skapa ett nytt konto, och så loggar flera personer in på det samtidigt? går det med flera personer med samma inloggning samtidigt? mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej! när man använder google docs, måste varje användare skaffa ett eget gmail-konto först?
Flera av de personer som jag ska jobba med kommer inte att göra det... Kan jag på något sätt ordna ett konto till dem?
Eller skulle jag kunna skapa ett nytt konto, och så loggar flera personer in på det samtidigt? går det med flera personer med samma inloggning samtidigt? mvh Jonas

Alla måste ha ett Google-konto. Inte specifikt Gmail. Flera inloggade på samma konto kommer ge varningar och det förtar lite tanken med det för då kan man t.ex. inte chatta eller spåra vem som gjort vad.

men finns det då något sätt för mig att lägga upp konton till var och en av dem på ett enkelt sätt - eller måste de själva göra det?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

men finns det då något sätt för mig att lägga upp konton till var och en av dem på ett enkelt sätt - eller måste de själva göra det?

Du kan hjälpa dom mest motvilliga att lägga upp konto men annars är det bäst om dom själva gör det.

Vill bara tacka för hjälpen. Vi har kört google docs och jag tycker att det funkade bra.
Vi hade en enda inloggning för alla deltagare men när man kommenterade så skrev man sina initialer i början av varje kommentar så att jag kunde se vem som tyckte vad.
mvh Jonas

1
Bevaka tråden