Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra företagsform,

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-13 02:49

Jag har en enskild firma, som av helt logiska skäl är i mitten av sitt verksamhetsår, och har nu bestämt att tillsammans med en god vän starta ett handelsbolag (med ett nytt namn). Vad känns bäst att göra då, jag vill ju inte beblanda min bokföring, avskirvningar etc med det nya bolaget, utan starta det helt rent. Kan jag bara avsluta mitt bolag (hur gör jag då med deklarationer och dyl) och starta ett nytt, eller måste jag göra om det till handelsbolag? (måste och måste, tänkte på vad som är lättast)

cheers
/P

Jag rekommenderar att du gör din enskilda firma vilande. Jag tror dock att du måste göra bokslut för det år du är mitt inne i, men detaljerna kring detta bör du nog ta med din revisor.

Starta sedan ett helt nytt handelsbolag. Som du säkert vet är handelsbolag en ganska riskfylld bolagsform eftersom du och din kollega är solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Vill det sig illa kan du bli skyldig att betala bolagets skulder ur egen ficka om din kollega inte har några pengar, även om det är han/hon som har satt sprätt på pengarna. Generellt är handelsbolag inte en så bra bolagsform (enligt min mening). Jag har haft handelsbolag tidigare och tyckte det var lite bökigt.

Jag driver nu en annan verksamhet tillsammans med en kollega, men vi har valt att ha varsin enskild firma som vi marknadsför under namnet på en av firmorna. På så vis kan vi själva avgöra vilka inköp vi vill göra var för sig och om vi investerar i något gemensamt så delar vi kostnaderna 50/50. Vi gör likadant med intäkter om det inte är så att en av oss gör allt jobb i ett projekt. Därmed kan vi ta både gemensama och privata projekt vilket har funkat bra.

Nästa steg för oss är aktiebolag, men vi vill vänta lite och se att verksamheten och samarbetet verkligen fungerar och att vi kan ta merkostnaden som ett aktiebolag innebär.

Som du själv säger så har halva det nuvarande verksamhetsåret gått och därmed kommer du inte undan att redovisa den delen i kommande deklaration oavsett vad du gör med den verksamheten fr.o.m idag.

Så kallad vilande verksamhet existerar inte. Antingen avregistrerar du den helt genom att begära återtag av F/FA-skatt och moms-registrering hos Skattemyndigheten, eller också har du kvar den och har du då ingen aktiv verksamhet så får du redovisa noll varje månad.

Sedan vet jag inte hur du är van vid att redovisa din verksamhet sedan tidigare, alltså vilken kompletteringsblankett du brukar använda dig av (t.ex. N1 etc). Ifall man har flera verksamheter så antar jag att man lämnar en sådan blankett för varje verksamhet och det är i så fall på så sätt som du kan skilja de båda verksamheterna åt. I din deklaration har du sedan två olika rutor, en för resultatet av din enskilda firma och en för din del av resultatet av ert gemensamma handelsbolag.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-15 02:08

Tack för svaren. Och vad beträffande handelsbolag så känner jag till riskerna, men då det är jag som sköter ekonomin och är firmatecknare och annat så lär det gå bra.. men antingen sitter jag och varnar andra för det hela om 10 år när allt gått åt skogen

hur funkar det egentligen om man vill föra över alla inventarier osv till sin "nya" firma?

hur fixar man det sådär rent officiellt?

//johan, som inte har totalkoll på ekonomi frågor

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
hur funkar det egentligen om man vill föra över alla inventarier osv till sin "nya" firma?

hur fixar man det sådär rent officiellt?

//johan, som inte har totalkoll på ekonomi frågor

Det nya företaget köper sakerna av det gamla till ett "marknadsmässigt pris". Vad som är ett marknadsmässigt pris kan diskuteras, men för lite dyrare saker så kan det vara bra att ha en värdering i bakfickan gjord av någon oberoende. (Såg att det var någon här på 99mac.com som kunde göra just sådana värderingar). Eftersom båda bolagen är momsregistrerade borde det bli moms på alla inköp.

Om något redan är avskrivet till 100% i det gamla företaget så har det enligt bokföringen inget värde och kan därmed föras över gratis till det nya företaget.

Så tror jag att det funkar, men inte heller jag är någon expert. Oftast när jag har gjort affärer som dessa har mitt företag köpt saker av mig som privatperson...

ok, det låter ju rimligt..

pengar då? är det bara att bokföra det som någonting särskilt eller?

  • Avstängd
  • 2003-07-18 06:23
1
Bevaka tråden