Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Macintosh HD har mycket plats men på skivverktyget står det att det är lite

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag är faktiskt inte någon expert på datorer, och jag vet inte ens om jag postat tråden på rätt ställe, men jag har i ala fall ett problem.

Jag har en MacBook pro inköpt våren 2011. När jag skulle reparera skivan i skivverktyget såg jag att endast 86,67 GB finns ledigt på min Macintosh HD. Tittar jag dock på Macintosh HD på finder står det att det finns 290,03 GB ledigt.

Hur kan detta komma sig?

Ett annat problem jag har är att en skiva sitter fast i datorn. Jag trycker på eject knappen men den åker inte ut. Har prövat hålla in den vid omstart, hålla inne alt vid omstart, hålla inne touchpaden vid omstart - inget hjälper. Vad göra?

Konstigt det med skivverktyget, tryck cmd + shift + 3 eller 4 för att ta en "printscreen" och posta här i tråden så kanske vi kan förstå mer!

Ang optiska disken...

https://discussions.apple.com/thread/3996208?start=0&tstart=0

finns även idéer om att "trixa" med kreditkort i disk ingången, har själv fungerat för mig på en iMac, men var försiktig.

Vågar du inte får du skriva isär datorn och ta ut optiska enheten och göra som t.ex. den här snubben
Apple Macbook pro CD/DVD Combo drive reset/stuck cd in drive - YouTube

Nu är jag på jobbet så jag kan inte titta på min maskin men kan skillanden förklaras med att de hanterar papperskorgen med borttagna filer olika? Om du tömmer papperskorgen, blir det någon skillnad då?

Men detta är bara en gissning och det som jag själv skulle prova om jag råkade ut för något som det du beskriver

Jag har en tom papperskorg... Jag ska ta en printscreen! Och angående skivan som sitter fast så har jag provat kreditkort... Inte hjälpt. :/

Skicka bild på partitionskartan. Det där visade inte direkt mycket....

Om du inte är rädd om skivan som sitter fast kanske du kan få tag i den med en pincett o dra ut den, men som sagt var försiktig. Eller så använder du något m starkt lim på typ en plastremsa eller nått(ska inte vara mjuk)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-12-12 09:38

Du vet att det är en fysisk skiva i datorn? Kanske en konstig fråga men man kan ju ha logiska skivavbilder monterade också, vilket kanske skulle kunna ställa till det med "ledigt minne" aspekten...

Jag tycker att du ska köra OnyX, och se till att alla cachar och temp-filer raderas. Ladda hem rätt version gratis på Titanium's Software • Download och bocka i så mycket du kan under Automatisera...

Angående pincett i datorn så har jag försökt lite försiktigt, inte lyckat resultat. Ska försöka mig på onyX så fort jag kommer hem. Sedan vet jag inte vad en partitionskarta är för något?

Den bilden du la upp gav verkligen ingen info mer än det du sagt.
Den här bilden letar jag efter från dig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-12 11:27

Du missade fliken Partitionera...

Nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-12 12:03

Ser helt OK ut.
Klicka på Macintosh HD ett steg ner i vänsterspalten också.

Men om jag går in där kan jag inte klicka på Partitionera... För det finns inget partitionera där!

Jag funderar på att göra en ny timemachine-backup idag och sedan installera om alltihopet. Någon som tror att det skulle kunna lösa problemen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-12 14:45

Om du tittar längst ner på din bild, så står det hur mycket som är upptaget resp ledigt. Och du menar att de siffrorna inte stämmer?
Har du en bild på att Finder tycker att du har för mycket ledigt utrymme också? Med tömd papperskorg...

Ja, min finder tycker att jag har mer ledigt utrymme än skivverktyget. Med tömt papperskorg!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-12 17:13

Om du i finder väljer "Äpple" -> Om den här datorn ->Mer info… ->Lagring. Har du där säkerhetskopior som tar upp mycket av hårddiskutrymmet (motsvarande mellanskillnaden)?

Kanske kan det vara så att de tar upp plats som rapporteras i Skivverktyget men inte i Finder då de skrivs över när utrymmet behövs. Jag vet inte om det fungerar så men det var bara en tanke.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-12 18:00

Det är ingen risk att det är Time Machines lokala kopior som tar upp platsen, och att det inte visas i sammanställningen i Finder?
Använder du Time Machine?

Ni har helt rätt! När jag gjorde som du sa joakimo så ser jag ju att det är säkerhetskopior som tar störst plats! Hur åtgärdar man detta? Jag vill ju inte att de ska ta upp så mycket utrymme!

Ursprungligen av pannapek:

Ni har helt rätt! När jag gjorde som du sa joakimo så ser jag ju att det är säkerhetskopior som tar störst plats! Hur åtgärdar man detta? Jag vill ju inte att de ska ta upp så mycket utrymme!

Om man googlar på "How to remove local time machine backup" så GÅR det att ta bort dem via ngn kommandorad som man slår in i Terminalen. Frågan är bara om man SKALL göra det, jag är dåligt påläst om vad som gäller här....den kan ju finnas av en mkt bra anledning?

Var noga med vilken OSX-version du har när du gör googlingen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-12 21:09
Ursprungligen av pannapek:

Ni har helt rätt! När jag gjorde som du sa joakimo så ser jag ju att det är säkerhetskopior som tar störst plats! Hur åtgärdar man detta? Jag vill ju inte att de ska ta upp så mycket utrymme!

Time Machine sparar lokala säkerhetskopior om det finns ledig plats på den lokala hårddisken, vilket du har.
Ponera att du vill återställa lite filer från TM, då finns de redan lokalt på din hårddisk och då går det snabbare att återställa lokalt istället från TM. Dock är det 'samma' information.

Skulle du börja fylla upp din hårddisk så kommer dessa säkerhetskopior att krympa, för att hela tiden se till att du har minst 20% ledigt på din hårddisk. När hårddisken är 80% full så försvinner de lokala kopiorna av datat från TM.

Så sitt lugnt i båten och gläd dig över en effektiv TM!
Både Finder och Skivverktyg rapporterar rätt, men de säger olika saker.
Finder hur mycket utrymme DU kan nyttja och Skivverktyg hur mycket som är ledigt om man bortser från att TM ”lånar” lite av din lediga disk för att göra saker och ting snabbare/stabilare.

Vill du läsa mer finns det en sida på engelska som förklarar det mer ingående: Time Machine - Frequently Asked Questions 30. What are Local Snapshots?

Senast redigerat 2013-01-06 10:28
Ursprungligen av reboot81:

Time Machine sparar lokala säkerhetskopior om det finns ledig plats på den lokala hårddisken, vilket du har.
Ponera att du vill återställa lite filer från TM, då finns de redan lokalt på din hårddisk och då går det snabbare att återställa lokalt istället från TM. Dock är det 'samma' information.

Skulle du börja fylla upp din hårddisk så kommer dessa säkerhetskopior att krympa, för att hela tiden se till att du har minst 20% ledigt på din hårddisk. När hårddisken är 80% full så försvinner de lokala kopiorna av datat från TM.

Så sitt lugnt i båten och gläd dig över en effektiv TM!
Både Finder och Skivverktyg rapporterar rätt, men de säger olika saker.
Finder hur mycket utrymme DU kan nyttja och Skivverktyg hur mycket som är ledigt om man bortser från att TM ”lånar” lite av din lediga disk för att göra saker och ting snabbare/stabilare.

Vill du läsa mer finns det en sida på engelska som förklarar det mer ingående: Time Machine - Frequently Asked Questions 30. What are Local Snapshots?

Dock kommer det upp en sån här grej där det står att min startskiva börjar bli för full ganska ofta... Detta resulterar i att jag tar bort filmer och bilder jag egentligen vill ha kvar :/

Ursprungligen av pannapek:

Dock kommer det upp en sån här grej där det står att min startskiva börjar bli för full ganska ofta... Detta resulterar i att jag tar bort filmer och bilder jag egentligen vill ha kvar :/

Köpte justens en 2TB extern HD på Netonnet för 800:-.... köp en extern disk, lägg saker du vill spara på den.

Ja jag använder time machine, men jag förstår inte hur det skulle kunna ta plats. Jag har ju en extern hårddisk, lagras inte allt då på hårddisken - eller?

iPhoto har en egen papperskorg; osäker på om det som ligger i den visas som ledigt eller upptaget.

Starta iPhoto, i "iPhoto-menyn" väljer du "Töm iPhotos papperskorg".

Så kan vi ta bort det från listan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-12 22:02
Citat:

Dock kommer det upp en sån här grej där det står att min startskiva börjar bli för full ganska ofta... Detta resulterar i att jag tar bort filmer och bilder jag egentligen vill ha kvar :/

Jo, men i detta fall har du bättre koll på saker och ting än datorn
När Finder säger mindre än 10GB ledigt bör du ta en funderare, skaffa GrandPerspective.
Tills dess så behåll de filmer och bilder du vill ha.
En hårddisk på 750 GB kostar lika många kronor, så en typisk iPhonebild på 4MB ”kostar” 0,4öre att spara.

Det är inte bra att få en full startskiva, har hänt mig ett tiotal gånger och har överlevt alla.

Tack så mycket allihop!

HJÄLPPP!!! Skulle radera ledigt utrymme på min imac och gick ut en sväng! När jag nu kom hem så hade jag 771 mb utrymme kvar på min hd!? HAde ca 35 gb ledigt innan radera ledigt utrymme?!??

Jag kom hem i tid så jag hann stoppa skivverktyg! Vad har hänt med med 35 gb ledigt utrymme???

Bevaka tråden