Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac book pro startar om hela tiden panik... måste ha den för ett jobb med deadline i morgon

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 13:50

Har testat med att tryck in Shift men detta löser inte problemet
vad kan det vara vad kan jag göra ???

jag kommer in i reebot läget när jag håller ned shift i när datorn startar upp på lodingscreen:confused:

Vilken MacBook Pro-modell?
Vilken OS X-version?

Om du kör 10.7 eller 10.8 så har du en recovery-partition...
Apple - OS X Recovery restores your Mac with a few clicks.

Vad menar du med "reebot-läget" och "lodingscreen"?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 14:06

Tack för svar
Kan det vara batteriet när jag drar ut nätkabeln laddas batteriet ut på 5 min ?
Om jag gör en recovery-partition..... kommer jag tappa ngt jag har i datorn?

Har en mac book pr 2011 i7 processor 2,0 gz

Ursprungligen av jontah:

Om jag gör en recovery-partition... kommer jag tappa ngt jag har i datorn?

Du ska inte göra en recovery-partition. Om du kör 10.7 eller 10.8 (vilket du inte svarade på) så finns den redan.

Läs på sidan som jag länkade till, så ser du hur du kan använda recovery-partitionen.

Ursprungligen av jontah:

...kommer jag tappa ngt jag har i datorn?

Det beror på vilken sorts återställning eller ominstallation du gör.

Inte mycket till svar på frågorna där.

Vilken version av OS X?
Vad menar du med "reboot-läget"?
Vad menar du med "lodingscreen"?

Om ditt batteri laddar ur på 5 minuter så är antingen batteriet eller laddaren kaputt.

Vad Jesper menar är att om du har OS X 10.7 eller 10.8 på datorn så har du redan en recovery-partition. Du kommer inte att förlora någon data om du inte aktivt väljer att radera disken i recovery-läget.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 14:19

Vad händer om ja gör en OS X Recovery i Command-R läget ?
Vad menar du med "lodingscreen"?= när äpplet mitt på skärmen kommer upp -...............

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 14:14

OS 10.8
Vad menar du med "reboot-läget"?)= håller inne shift
Vad menar du med "lodingscreen"?

Jag har testat command-R + testat hålla inne shift
efter att ha prövat command-R så verkade det som den reparerade men sedan startar den bara om ien som förut
jag har reprerat skivbehörigheterna men det hjälpte inte

Vad mer kan jag göra ?

Om du håller inne Command + R när du startar datorn så ska den starta i s.k. recovery-läge. Du får upp en meny där du kan välja att genomföra olika åtgärder som att installera om operativsystemet eller köra diskverktyg etc. Du skriver att det "verkade som den reparerade". Hur såg det ut då?

När du startar datorn i Recovery som det beskrivs här: Apple - OS X Recovery restores your Mac with a few clicks. så kan du välja att ominstallera OS X. En ominstallation lägger sig över det gamla och raderar inte några av dina program eller filer.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 14:30

.......Typiskt när man ha en dealine
Om du håller inne Command + R när du startar datorn så ska den starta i s.k. recovery-läge Svar: ja det gjorde den

Jag har inte satt upp Time Machine ..skit

Vad händer om ja gör en OS X Recovery i Command-R läget ? det kan man göra från menyn som kommer fram

Du skriver att det "verkade som den reparerade". Hur såg det ut då? ..Svar: hur mycket som hellst kom fram .... en massa

Snälla, använd forumets citat-funktion, så blir det mycket lättare att läsa dina inlägg.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 14:37

Hur mycket tar det nya OSX plats ?
Blir det då två OSX som ligger på SSD disken ?
eller skriver de över det gamla (dvs ersätter det gamla osx?)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 14:59

När jag skall installera nya osx säger den att den inet är ansluten till en strömkälla

Ursprungligen av jontah:

När jag skall installera nya osx säger den att den inet är ansluten till en strömkälla

Om din laddare är inkopplad så kan det betyda att din laddare antingen är trasig, eller att din dator är trasig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-12 15:22
Ursprungligen av jontah:

När jag skall installera nya osx säger den att den inet är ansluten till en strömkälla

Har du testat att ta ut och in magnet-pluggen som ska in i datorn, och lyser lampan på "pluggen"?

Låter som att det är något fel på strömförsörjningen på datorn. Antingen laddaren, batteriet eller kretsarna som hanterar detta. Ta dig till en Apple-handlare och testa med deras laddare i butiken och se om det fungerar bättre. Annars får du nog lämna in den. Surt, men så kan det gå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-12 16:04

Testa ta ur och sätta i batteriet igen? Eller har du testat köra den utan batteri över huvud taget? Dvs. bara med laddaren.

Ursprungligen av kladda:

Testa ta ur och sätta i batteriet igen? Eller har du testat köra den utan batteri över huvud taget? Dvs. bara med laddaren.

Går det att plocka ur batteriet ur en -11:a?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-12 19:28
Ursprungligen av pmarriott:

Går det att plocka ur batteriet ur en -11:a?

Gååår gå de alltid, men jag förstår va du menar. Tänkte innan jag skrev

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-12 21:28
Ursprungligen av pmarriott:

Går det att plocka ur batteriet ur en -11:a?

Det är lätt att plocka ur batteriet, men risken är överhängande att man sabbar garantin då.

Installing MacBook Pro 13" Unibody Late 2011 Battery - iFixit

Prova SMC om du har problem med ström/batteri.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-12 22:40

Nu har jag fått igång datorn, MEN, det är något som är fel. När jag håller musen över batteri-ikonen som är i översta menyraden uppe till höger så säger den "inga batterier tillgängliga", ni vet där det brukar stå % på hur mycket batteri som är kvar.

Dessutom, om jag drar ut laddsladden så dör den på ca 0.1sekunder, dvs. BLIXTSNABBT. Den verkar inte känna igen batteriet alls, men laddsladden lyser grönt som om det vore full-laddat.

Vad bör jag göra?

Kan jag köpa nytt batteri? är det felet tro?

Vart hittar jag billiga Macbook Pro 15" 2011 i7 2,0Ghz batterier som inte är så dyra (apple tar över 2500kr för sina batterier sa dem när jag ringde).

Behöver rätt modellnamn på batteriet, vart hittar jag det? någon som vet vad modellnamnet heter på själva batteriet? finns ju 1000000 olika sorters batterier för Macbook Pro 15"..

Tacksam för svar! måste ha den fungerande för mitt jobb och har en deadline tills iövermorgon. Behöver fixa detta snarast, åker snart iväg på långresa också och kommer använda den till 90% av tiden då det är en jobbresa.

Ursprungligen av jontah:

Tacksam för svar...

De som ger tips här är nog också tacksamma för svar.

Det känns som om du struntar i många av tipsen som du har fått.

Du har t.ex fått tips om att återställa SMC (inlägg #19). Det har du inte bemött.
Du har t.ex fått tips om att prova med en annan laddare (inlägg #15). Det har du inte bemött.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-13 12:42

Sorry för dålig feedback på svaren men har testat båda,misstänker batterierna

Kan vara batteriet, kan vara logikkortet, kan vara laddaren.

Köp originalbatteri.

Rekommenderar starkt ett originalbatteri. Om det är en 5-6 år gammal dator kan man chansa på ett piratbatteri men inte på en som är så pass ny.

1
Bevaka tråden