Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto/Bildström/Kamerarulle - synkproblem och försvunna bilder.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev just ett inlägg om hur uselt Meddelanden i Os X och iOs och iMessage synkar. Tyvärr är det inte så mycket bättre när det kommer till iPhoto/Bildström/Kamerarulle - så jag hoppas på er expertis här.

1. Jag har aktiverat bildström, så att alla foton jag tar med min iPhone landar i iPhoto. Men går det att ställa in så att en bild även RADERAS från alla tre om den raderas från en enhet? Det är ju helt sjukt att behöva sitta och radera samma bild TRE gånger för att den ska försvinna. Många gånger tar man ju t.ex. 9-10 bilder på något innan man blir nöjd, och kanske raderar man inte dessa omgående. Att då sitta och behöva gå in i både bildström, bibliotek och kamerarulle och radera är ju barockt.

2. Sedan jag bör dator i våras så har det även försvunnit en hel del bilder från iPhoto-biblioteket. Vad kan man göra för att få tillbaka förlorade bilder? Någon quick fix?

Tackar!

Macbook Pro 2.8 Ghz Intel Core i7
4GB 1333 Mhz
OS X 10.8.2

iPhone 4S 16GB
iOS 6

det enkla svaret på frågan är att "låt bli".

Jag raderar sällan bilder från min bildström. De försvinner ändå tillsist när de ramlar över kanten. Det blir aldrig mer än 1000 bilder i själva bildströmmen.

Undantaget är om du har aktiverat bildströmmar på Aperture och Iphoto på dina datorer. De kopierar över bilderna till ett lokalt projekt för varje påbörjad månad. Det är egentligen det enda stället som du behöver radera någonting på eftersom bilderna där lagras lokalt och "för alltid"

Så bildströmmen redigerar jag sällan - det är bara i de lokala iphoto/aperture projekten som jag (ibland) går in och ändrar något men det är också sällan. För det mesta får allt ligga kvar där också. Det gör ingen större skada. Disk är billigt

1. Nej, det går inte att göra på något enklare sätt. Jag håller med BlackSmp om att det sällan är nödvändigt, men det är ju ingen ursäkt för att denna självklara funktion borde finnas (jag utgår från att den kommer i en senare uppdatering).

2. Kan du utveckla vad du menar med att bilderna "försvunnit"? Har du råkat radera dem? Kan det röra sig om bildströmsbilder som "ramlar över kanten"? Har du backup?

Jag tror faktiskt inte att det kommer. Jag tror att det är ett medvetet designval att göra på det där sättet. Du undviker oväntade sidoeffekter. Foton som du tar kopieras automatiskt till bildströmmen och ligger där. Om du sedan tar bort ett foto från din fotorulle så tar du bort fotot från just fotorullen - det finns ingen automatisk åtgärd som påverkar annat än fotorullen

Ta följande exempel. Du kan nu skapa dedicerade bildströmmar och dit kopierar du foton med en medveten handling. Ska de fotona tas bort om du tar bort fotot från fotorullen?

Om du återställer din kamera? Ska fotona tas bort från bildströmmen?

Om du återställer din kamera och laddar in din gamla backupp. Vad innebär det för bildströmmen?

Jag kan tänka mig en mängd sådana där designbeslut som man måste hitta en lösning på i sådana fall. Man kan givetvis lägga till inställningsalternativ för detta men det blir också snabbt invecklat. Därför tror jag att man medvetet har valt att göra som man har gjort.

Men det är givetvis bara en gissning:)

Jag håller helt med om att bilden inte ska raderas från bildströmmen för att man tar bort den från fotorullen. Går man dock in i bildströmmen och väljer radera där så tycker jag att den ska försvinna från strömmen från samtliga enheter - alternativt att man kan välja mellan att radera bara på denna enhet/radera på samtliga.

Jag tror inte att det skulle bli alltför avancerat! Men vi får väl helt enkelt avvakta och se vem av oss som gissat rätt…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-12 22:11
Ursprungligen av billyjam:

Går man dock in i bildströmmen och väljer radera där så tycker jag att den ska försvinna från strömmen från samtliga enheter.

Det gör den väl?

Ursprungligen av zinned:

Det gör den väl?

Nej, den försvinner bara från den aktuella enheten.

Det trodde jag också att den gjorde.
Man lär sig något nytt varje dag:)

1
Bevaka tråden