Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini (2012) i5 eller i7

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-10 00:01

Jag sitter här och har precis lagt en beställning på en 120GB SSD och 16GB i minne. Och funderar nu på vilken Mac Mini dessa prylar ska få husera i. Datorn jag i dagsläget skriver på är en MacBook Pro (Mid 2007) med 4GB RAM och 2,2GHz CPU. Jag använder idag denna datorn till att redigera bilder i Lightroom 4 (20MB RAW-filer) och klipper en del video i Final Cut Pro. Jag har inga större problem med att det tar en stund att rendera/exportera, men tycker att fläktarna börjar gå på högvarv lite väl ofta i den maskin. Det är inte outhärdligt segt, men en aning slött känns det nog.

Står nu i valet mellan.

2,5 GHz dual-Core Intel Core i5 5.795,00 kr
2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7 7.795,00 kr
2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7 8.775,00 kr

16GB ram och SSD-disk är alltså redan införskaffat. Vill nog lite att en i5 ska räcka, men är prestandan riktigt mycket bättre så är det självklart värt de extra 2000kr. Jag tycker mig läsa en hel del reviews där det visas upp benchmark-resultat och flera sidor med siffror. Sådant säger mig inget, utan skulle gärna vilja veta mer specifikt vad som går snabbare med en Quad i7 vs Dual i5, och kommer jag dra nytta av det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-10 09:18

I teorin kan få dubbel prestanda med quad.
Så blir det såklart inte riktigt i praktiken, men båda foto och videoredigering brukar kunna dra nytta av de extra kärnorna.
Jag hade satsat på i7 om jag var du.

Quad-Core utan tvekan. Både 2.3 och 2.6 GHz kommer vara dags att uppgradera samtidigt (skillnaded mellan dem är inte fantastisk). För video så vill du ha Quad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-10 11:22

Mittenalternativet, 2,3 GHz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-12 16:10

i7 2.3
Skillnaden mellan den och 2.6 är marginell.

Kör själv i7 2.3 med 16 GB och är sjukt nöjd med den... Enda jag saknar i den just nu är en SSD som kommer inhandlas inom kort! ;D

Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag norpa lite utrymme här. Så min fråga är: står valet "mittenalternativet" kvar om man siktar på en Mac Mini som mediaserver och då enbart itunes server samt spela in tv via ett elgato - kort?

Om man kan köper en i5, räcker det att buffra upp med SSD, RAM för att få den att överleva som mediaserver?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-21 14:37
Ursprungligen av citronsyra:

Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag norpa lite utrymme här. Så min fråga är: står valet "mittenalternativet" kvar om man siktar på en Mac Mini som mediaserver och då enbart itunes server samt spela in tv via ett elgato - kort?

Om man kan köper en i5, räcker det att buffra upp med SSD, RAM för att få den att överleva som mediaserver?

Ja den räcker gott och väl.

Ursprungligen av Gordy:

Ja den räcker gott och väl.

Räcker i5 som mediaburk eller skall man gå på i7 mellanvarianten?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-21 15:28
Ursprungligen av citronsyra:

Räcker i5 som mediaburk eller skall man gå på i7 mellanvaribra anten?

Ja i5 räcker men det är klsrt att i7 är bättre sett till eventuella framtida behov.

Läste en jämförelse mellan en dator med fusion drive och med vanlig ssd häromdagen, tyvärr kommer jag inte ihåg var. Fokus för testet var användning med LR4. Det konstaterades att skillnaden var obefintligt, trots en något snabbare ssd (jämfört med fusion drive). Poängen var att LR4 har en maxgräns för när det inte längre drar nytta av snabbare disk och mer ram. Efter en viss gräns (typ motsvarande fusion drive och 8 gb ram), är det enda som påverkar prestandan i LR4 processorn. Åtminstone enligt testet. (Dock bör ju mer ram komma in vid mycket stora filer, men där saknar jag kunskap för att säga säkert).

Slutsats: ska du jobba med bilder i LR4 rekommenderar jag dig definitivt att gå på minst mellanmodellen, så du får fyra kärnor. Att gå ytterligare ett steg är väl egentligen bara onödigt, bättre att lägga mellanskillnaden till att byta hela datorn tidigare.

1
Bevaka tråden