Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimal iMac-konfiguration för videoredigering?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2012-12-07 22:43

Skall byta min gamla iMac (tidig 2008) mot en ny 27" iMac. Vilket är den optimala konfigurationen för det som jag kommer att använda den mest till; videoredigering (iMovie/FinalCut)?
Jag har idag två FW800 HDD X 2TB där jag uteslutande har videohändelser/projekt och jag tänkte behålla dem för att senare byta till Thunderbolt HDD. Kommer ex.vis Fusion Drive att ge mig någon prestandaökning när videofilerna ligger på en extern HDD?
Finns det någon märkbar prestandaskillnad mellan i5 och i7 när man redigerar video? Kommer att maximera minnet (i efterhand), då jag vet att det gör skillnad.
Dessutom undrar jag om det större grafikkortet betyder något i prestandaväg?

Många frågor men för att sammanfatta: Vilken konfiguration är den optimala (kostnadseffektivaste) på min nya iMac 27"?

Ursprungligen av cikada:

Skall byta min gamla iMac (tidig 2008) mot en ny 27" iMac. Vilket är den optimala konfigurationen för det som jag kommer att använda den mest till; videoredigering (iMovie/FinalCut)?
Jag har idag två FW800 HDD X 2TB där jag uteslutande har videohändelser/projekt och jag tänkte behålla dem för att senare byta till Thunderbolt HDD. Kommer ex.vis Fusion Drive att ge mig någon prestandaökning när videofilerna ligger på en extern HDD?
Finns det någon märkbar prestandaskillnad mellan i5 och i7 när man redigerar video? Kommer att maximera minnet (i efterhand), då jag vet att det gör skillnad.
Dessutom undrar jag om det större grafikkortet betyder något i prestandaväg?

Många frågor men för att sammanfatta: Vilken konfiguration är den optimala (kostnadseffektivaste) på min nya iMac 27"?

Vad skönt att höra att du också sitter och klipper på en iMac! Jag har gjort det i snart 3 år och har beställt en ny 27".
Jag skulle råda dig att maxa den på vissa områden. De två absolut viktigaste delarna är grafikkortet/processorn, dvs: kör en i7:a med 2 gb grafikkort. Det var det jag gjorde iallafall. Sen är ju RAM-minne rätt viktigt för själva programmets skull, där körde jag 16gb men kommer uppgradera till 32gb på sikt.

Så mitt råd är: Prioritera grafikkortet och processorn, det gör stor skillnad när man som du och jag jobbar med rörlig bild!

Peace out!

Också redigerare bland annat

i7, 2Gb grafik och när det kommer till minne så beror det på vilka applikationer du arbetar i. Om du är kvar som jag i FCP 7 så blir det inte mer än 3-4Gb minne, applikationen är 32bitars. Men är du på Avid eller Adobe så skulle jag lätt stoppa i 32Gb. Finns billiga alt att köpa stickorna utanför Apples snordyra butik.

Men viktigare kanske är en display vid sidan av din imac.

Good luck

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2012-12-10 19:16

Har fått rådet i annat forum att prioritera GPU och HDD men att CPU´n inte betyder så mycket eftersom merparten av renderingsarbetet sköts av GPU i både FCPX och iMovie. RAM köper jag i efterhand.
Skulle vara intressant att höra hur ni löser det med diskarna, kör ni uteslutande på externa HDD eller tänker ni använda interndisken med eller utan FusionDrive?

På vilket sätt är det viktigt med en extra display?

Senast redigerat 2012-12-10 20:09

Ett hett tips är att följa Larry Jordans blog, mycket matnyttigt där. Just frågan om en optimerad iMac skrev han om alldeles nyligt, finns här:

Configuring An iMac For Video Editing | Larry's Blog

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2012-12-11 11:06

Tack för länken, mycket intressant läsning. Fråga om externa diskar är, tycker jag, svår att finna en bra och kostnadseffektiv lösning på. I artikeln länkar han till en test av DROBO 5D som han gjort. Jag kände inte till dessa diskar men efter att ha läst hans test blir jag helt klart intresserad. Användarvänligheten och flexibiliteten är tilltalande och även om de inte kommer upp i samma prestanda som Promise R6 tycker jag kanske att det finns mycket som talar för denna disk. Har någon på forumet någon erfarenhet av DROBO D5??

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2012-12-11 12:53

Tack, borde ha kollat det innan...

När det gäller videokortets funktion så är förmodligen inte imacen redo för tex (rätta mig om jag har fel) nVidia's Cuda som kan arbeta med samma processer som processorn gör, men det jobbar mångsiffrigt snabbare än cpu. Denna funktion skulle vara välkommen i redigeringsprogrammen! Vet som sagt inte hur 680X ligger till på den biten.

Jag skulle utan tvekan ta Fusiondrive.

Kört FCPX med 5400rpm och det går så enormt segt.
Programmet säger till att HD är för slö.

testade sedan SSD och jäklar vilken skillnad, då blev det andra saker som blev flaskhalsen

1
Bevaka tråden