Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-sticka

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-12-11 11:33

Har en USB sticka som jag använder någon gång. Men nu verkar den inte funka vid överföring till andra datorer än Mac. Var på biblioteket nyligen och de skulle ha ett par bilder. Men deras dator hittade inte stickan. Det enda som kom upp var Lounchpad, som är något program som ligger på stickan, det gick inte att installera.

Stickan heter Cruzer Micro 2 GB
På den ligger
autorun.inf
LaunchPad.zip
LaunchU3.exe

Jag har skapat en egen del på stickan där jag lägger mitt material, men inte ens det kommer upp.

Nu till min fråga:
Kan jag formatera stickan på något sätt med de program som finns i syst 10.4.11 så att den funkar mot windowsdatorer ?

Eller skall jag slänga den och köpa en annan? Lämplig sticka, prisidé.

  • Medlem
  • 2012-12-11 11:47

Formatera som FAT i Skivverktyg så kan du använda den på både Mac och PC.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-11 11:49

Eller som exFAT så kan du lagra filer större än 4GB.

Edit: Spelar ingen roll om stickan då är på 2GB, men får ligga kvar för informationens skull.

Ursprungligen av joakimo:

Eller som exFAT så kan du lagra filer större än 4GB.

Edit: Spelar ingen roll om stickan då är på 2GB, men får ligga kvar för informationens skull.

För att formatera exFAT måste man köra Windows. Har jag för mig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-11 22:13
Ursprungligen av keptang:

För att formatera exFAT måste man köra Windows. Har jag för mig?

För att en Windowsmaskin ska kunna läsa/skriva exFAT ska den formateras på en Windowsmaskin. Varför det inte funkar under Windows om den är formaterad i Mac vet jag inte, men det står på en sida som länkades till i förra veckan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-11 11:56
Ursprungligen av joakimo:

[ATTACH="CONFIG"]36937[/ATTACH]

Trevligt, vilken OS X-version?
TS har 10.4.11.

edit: Det är FAT som gäller för TS, OS X har inte stöd för exFAT förrän i 10.6.5.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-11 11:58
Ursprungligen av keptang:

Trevligt, vilken OS X-version?
TS har 10.4.11.

Jag måste läsa lite noggrannare. Jag tror det kom i 10.6.6 om jag minns rätt.

FAT it is.

Kanske lite OT:
Loungepad är något sånt där program som tillverkaren skickar med. Det ligger ofta som en diskimage som laddas automatiskt(autorun) när stickan pluggas in. Det ska faktiskt finnas ett program med vilket man kan ta bort sådana "inbrända" program. Minns dock inte vad det heter

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-11 13:54

På Sandisks (dom som gör Cruzer) hemsidas supportavdelning finns ett program som tar bort U3. Det finns för OSX.

Men är det inte redan FAT-format när U3-skräpet ligger kvar?

Jag har också tagit bort U3, men då fanns det ingen OSX-lösning.

Gamla Cruzer Micro är ett ganska trevligt pinneminne. Snabbare än den nyare Cruzer New Design som jag köpte senare om jag minns mina mätningar rätt. 2 GB är förstås lite litet men inte alls tokigt som litet filflyttarminne. Kasta inte bort det med mindre än att det börjar bete sig tråkigt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men är det inte redan FAT-format när U3-skräpet ligger kvar?

TS skriver: "Jag har skapat en egen del där jag lägger mitt material."

Jag tror att den "delen" är en partition som är Mac-formaterad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-11 22:43

Är det inte så att man måste har rätt format på partitionstabellen? Typ MBR/GUID/etc. I vårt fall måste det vara MBR.

1
Bevaka tråden