Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bygga" egen FD

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Läste i en tråd tidigare att det går att bygga egen fusiondrive om du har 2 diskar, t.ex. 1ssd och 1hdd. Vilket jag har.

Hittade två sidor där det står lite om FD och hur jag själv installerar det, känner mig osäker i terminalen. Någon som kan tipsa om "enklare" guides?

Är det "dumt" att installera mina diskar till FD?

https://discussions.apple.com/thread/4472868?start=0&tstart=0

http://jollyjinx.tumblr.com/

Tacksam för funderingar och svar

Tackar! Får bli ett senare julledigt projekt tror jag

Ursprungligen av wilhelmsson:

Tackar! Får bli ett senare julledigt projekt tror jag

Det bökiga är inte trolleriet i terminalen utan att man faktiskt måste formatera om diskarna. Fast det visste du nog redan

Att göra en Fusion Drive tar ca 5 min. Då du givetvis tar backup frekvent med hjälp av t.ex Time Machine så kan du låta den skjuta tillbaka allt över natten.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det bökiga är inte trolleriet i terminalen utan att man faktiskt måste formatera om diskarna. Fast det visste du nog redan

Att göra en Fusion Drive tar ca 5 min. Då du givetvis tar backup frekvent med hjälp av t.ex Time Machine så kan du låta den skjuta tillbaka allt över natten.

Precis, har tyvärr min "stora" externa på annan plats så kan inte formatera om diskarna utan att förlora data. Så får vänta lite. Tyvärr, FD verkar smidigt!

Slippa hålla på att hålla koll på vart jag lagt vad osv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-10 21:33

FD är enkelt smidigt och snabbt

Ja precis, får lösa det så fort som möjligt! Gött att slippa hålla koll själv på vart filerna är Känns som en windoze dator nu lite faktiskt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-11 20:07

Och du har ingen backup? Du lever farligt...

Ursprungligen av kenjon:

Och du har ingen backup? Du lever farligt...

Självklart har jag det, är inte helt efterbliven

Tycker att backup på filmer och serier är onödigt men vill fortfarande ha kvar dem. Vill inte fylla min backup disk med filmer och serier i onödan därför har jag en hårddisk till just filmer och serier men på annan ort för tillfället.

haha hoppas du fattar

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-13 15:29

Det här var nyheter för mig, att det är så "enkelt" att fixa sin egen FD. Ni som har gjort det redan, vilka är nackdelarna som ni upptäck hittills? Fungerar hibernation, TRIM osv? Kanske dags att slänga ut SuperDriven och sätta tillbaka den gamla 5400-varvaren där..

Sätt in en 7200 istället!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-16 17:37

Är det verkligen värt det? Jag menar ljud-, värme- och batterimässigt? Jag har inte kört en 7200 i en laptop så jag är nyfiken, framför allt om det är värt det i kombo med SSD..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-16 18:07
Ursprungligen av kim_sv:

Är det verkligen värt det? Jag menar ljud-, värme- och batterimässigt? Jag har inte kört en 7200 i en laptop så jag är nyfiken, framför allt om det är värt det i kombo med SSD..

Kan inte se att fördelarna med en 7200 speciellt inte när man har FD för snabbheten och SSD´n står för just det.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-19 12:49

Ok, i testet av nya iMac så skriver 99mac såhär:

Citat:

De som testat att bygga egen Fusion Drive i bärbara Mac-datorer har noterat att batteritiden i deras maskiner blivit betydligt sämre, mycket beroende på att Fusion Drive inte går att avaktivera eller på annat sätt tillfälligt sätta i viloläge då båda lagringsenheterna måste vara ständigt tillgängliga ifall en fil måste hämtas från den ena eller andra enheten. Detta plus dataskyfflandet gör att batterierna snabbt töms varför vi har svårt att se att Fusion Drive kommer att hitta in i Apples bärbara sortiment.

Ni som gjort en "egen" FD, har ni gjort det i en iMac/MacMini eller en MBP? Hur upplever ni batteritiden i det senare alternativet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-19 14:36
Ursprungligen av kim_sv:

Ok, i testet av nya iMac så skriver 99mac såhär:

Ni som gjort en "egen" FD, har ni gjort det i en iMac/MacMini eller en MBP? Hur upplever ni batteritiden i det senare alternativet?

En klar överdrift skrivet i artikeln anser jag.
Visst märker jag att batteriet inte håller lika länge men det handlar max om 30-60min kortare beroende på användning.

Ursprungligen av lappen71:

En klar överdrift skrivet i artikeln anser jag.
Visst märker jag att batteriet inte håller lika länge men det handlar max om 30-60min kortare beroende på användning.

Hur långa batteritid hade du innan? Hur mkt blir det i %?
Med försämrad batteritid på 30-60min så låter det rätt så mycket..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-19 18:07
Ursprungligen av keptang:

Hur långa batteritid hade du innan? Hur mkt blir det i %?
Med försämrad batteritid på 30-60min så låter det rätt så mycket..

Jag har inga exakta siffror utan det är en ren uppskattning men det är inte så mycket att jag störs av det.

Tycker faktiskt att det citat från artikeln kim_sv postat är en ren överdrift och kan missleda folk.
Det är ingen data som forslas fram och tillbaka hela tiden mellan diskarna som artikeln nämner.
Jag har iStat Menus 3 installerad och ser när SATA-disken och SSD´n arbetar mot varandra och skickar data.
Det har inte hänt många gånger för som jag har förstått det är det delvis först när SSD´n börjar bli full som data fördelas mellan dom.

Visst är batteritiden sämre eftersom det är en till hårddisk som ska ha ström men inte så dålig som artikelförfattaren vill göra sken av.

Ursprungligen av lappen71:

Jag har iStat Menus 3 installerad och ser när SATA-disken och SSD´n arbetar mot varandra och skickar data.
Det har inte hänt många gånger för som jag har förstått det är det delvis först när SSD´n börjar bli full som data fördelas mellan dom.

Du tror inte det kan vara så att filer flyttas när du inte använder datorn då?

Jag tror inte den flyttar nåt alls innan SSDn e full, eller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-19 19:26
Ursprungligen av ill_chrill:

Du tror inte det kan vara så att filer flyttas när du inte använder datorn då?

Jag tror inte den flyttar nåt alls innan SSDn e full, eller?

Hur ska den kunna flytta filer när den är avstängd?

Jag tror inte heller den flyttar filer förrän SSD´n är full.

Ursprungligen av lappen71:

Hur ska den kunna flytta filer när den är avstängd?

Vila? Stänger du alltid av datorn när du inte använder den?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-19 19:28
Ursprungligen av ill_chrill:

Vila? Stänger du alltid av datorn när du inte använder den?

Jag lägger igen locket och jag betvivlar starkt att den klarar av att flytta några filer då.

Ursprungligen av lappen71:

Jag lägger igen locket och jag betvivlar starkt att den klarar av att flytta några filer då.

Powernap?

Ursprungligen av ill_chrill:

Powernap?

Funkar visst bara på Retina och Air

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-19 20:24
Ursprungligen av ill_chrill:

Funkar visst bara på Retina och Air

Exakt

Snälla, inte använda "FD" för FusionDrive, på riktigt gammel "datasvenska" så uttyder vi det "Floppy Drive"...

Ursprungligen av Goflorp:

Snälla, inte använda "FD" för FusionDrive, på riktigt gammel "datasvenska" så uttyder vi det "Floppy Drive"...

Trodde du helt seriöst att jag ville bygga en FloppyDisk när jag skrev "bygga egen "FD"" ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-20 14:13

Det är inte det det handlar om. Det är ju lika när någon säger att han ska uppgradera sin dator till 8 gb, istället för 8 GB. Eller har 100 mb/s i Internetanslutning...

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte det det handlar om. Det är ju lika när någon säger att han ska uppgradera sin dator till 8 gb, istället för 8 GB. Eller har 100 mb/s i Internetanslutning...

I de sammanhang där skillnaden i GB gb och MB mb gör skillnad förstår jag ditt argument. Inte här.

Inte fått tummen ur än, funderar på om det verkligen är värt det?

Någon som har för/nack-delar som vill dela med sig?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-21 10:50
Ursprungligen av wilhelmsson:

Inte fått tummen ur än, funderar på om det verkligen är värt det?

Någon som har för/nack-delar som vill dela med sig?

Enda nackdelen som jag kan på rak arm tänka på är att batteritiden blivit sämre.
Men eftersom jag 99% av tiden använder min MBP hemma är det ett icke problem.

1
Bevaka tråden