Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor inför byte till Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter x antal med PC har jag, som så många andra, fastnat för de här produkterna. Är du i instegsfasen för att byta ut min PC-miljö och behöver då information om vad jag ska satsa på och eller vad jag absolut inte ska satsa på.

Mina tankar går så här:
Idag har jag en PC som agerar server. Den håller mina digitaliserade CD-skivor samt agerar mediaserver för bilder bland annat.
Denna används knappt idag mer än till just detta. Ibland blir det lite photoshop och surf. Än så länge inte filmredigering, men vill inte ta bort möjligheten i heller.

Övrig kringutrustning:
2 Squeezebox som jag streamar musik till olika rum med
2 iPhones
1 iPad 2

Vad jag förstått finns det någon typ av trådlös hårddisk/backup också. Den möjligheten skulle jag vilja ha till foton etc.

Vad behöver jag för utrustning? Nytt eller begagnat?
Tacksam för all information.

Trådlös hårddisk backup till vad? Du har ju en PC primärt för att lagra media, iPhone + iPad gör sina backup:er till iCloud och router med WiFi antar jag att du redan har. Eller?

Time Capsule finns som router/nätverksdisk men jag ser inte riktigt vinsten med den då du har en dator som sköter lagring.

Enkel backup till framför allt bilderna. Att jag har dem lagrade betyder ju inte att något inte kan hända. Kan vara bra att ha en backup på dem då.
Så tänkte jag. Motivera gärna varför det skulle vara "over-kill".

WiFi finns ja.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-12-04 14:46

Vad grenhall menar är att den inte behöver vara trådlös, om du ska ha en stationär lösning. Då kan du lika gärna köra med USB-diskar. Time Machine är det som följer med OSX naitivt, men det finns även andra lösningar för kontinuerlig backup (till exempel carbon copy cloner).

Vill du ha kvar serverfunktionen men ändå köra bärbart så kan du alltid skaffa en NAS. Allt beror lite på vilken typ av lösning du är ute efter.

Ursprungligen av andas:

Vad grenhall menar är att den inte behöver vara trådlös, om du ska ha en stationär lösning. Då kan du lika gärna köra med USB-diskar. Time Machine är det som följer med OSX naitivt, men det finns även andra lösningar för kontinuerlig backup (till exempel carbon copy cloner).

Vill du ha kvar serverfunktionen men ändå köra bärbart så kan du alltid skaffa en NAS. Allt beror lite på vilken typ av lösning du är ute efter.

Tack för ditt svar.
Där lärde jag mig något nytt. Jag har ett par externa diskar som skulle fungera. Jag har aldrig de igång så det är lite synd att man måste slå på dem varje gång en schemalagd backup ska göras t.ex. Men det är kanske likadant med en Time Capsule?!

NAS har jag funderat på, men behöver nog ändå något att sitta vid när det ska hanteras foton och som sagt lite PS och liknande.
Funderat på om man skulle ha en bärbar istället, men det känns mer osäkert på något vis. Batterier går i sönder etc.

Ursprungligen av Favazza:

Jag har ett par externa diskar som skulle fungera. Jag har aldrig de igång så det är lite synd att man måste slå på dem varje gång en schemalagd backup ska göras t.ex.

Ha dem igång alltid?

Ursprungligen av Favazza:

Tack för ditt svar.
Där lärde jag mig något nytt. Jag har ett par externa diskar som skulle fungera. Jag har aldrig de igång så det är lite synd att man måste slå på dem varje gång en schemalagd backup ska göras t.ex. Men det är kanske likadant med en Time Capsule?!

NAS har jag funderat på, men behöver nog ändå något att sitta vid när det ska hanteras foton och som sagt lite PS och liknande.
Funderat på om man skulle ha en bärbar istället, men det känns mer osäkert på något vis. Batterier går i sönder etc.

Jag tror att du är lite fel ute här tyvärr. Din dator är en PC dvs. det finns tonvis av lösningar som kan passa dig. Kan med fördel ställas på Sweclockers t.ex. där dom är experter på PC och Windows.

För dina iPhones, iPad så behöver du bara köpa till lite iCloud-utrymme samt lägga över bilderna kontinuerligt på en extern hd så klarar du dig med all säkerhet väldigt väl.

Vet inte om min frågeställning i första inlägget var dumt formulerad, men jag vill alltså byta ut PC'n till någon typ av Mac.
Frågan är vad som skulle vara bästa lösningen för mig?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-12-05 08:41
Ursprungligen av Favazza:

Vet inte om min frågeställning i första inlägget var dumt formulerad, men jag vill alltså byta ut PC'n till någon typ av Mac.
Frågan är vad som skulle vara bästa lösningen för mig?

Om du vill ha en server som står och går har du två alternativ (som jag ser det) en stationär dator (iMac, Mac mini) som sköter allt. Om du däremot vill kunna bära med dig din dator, då är NAS-alternativet tillsammans med en MacBook Pro/Air ett gångbart alternativ.

Hur bra en MacBook Air är på videoredigering har jag ingen koll på, men jag antar att det beror på hur tunga jobb du planerar att utföra.

Så du behöver specificera hur du tänker dig ditt framtida användande och sedan är det lättare att ge bra svar på vilken utrustning som kan tänkas passa dig.

När det gäller tillexempel bilder kan en offsite backup också vara att tänka på, men den utesluter egentligen inte övriga backuper utan ser bara till att materialet finns kvar när tjuven är framme, bostaden brinner ner eller allt bestämmer sig för att lägga av samtidigt.

Tack, för er input Gordy och andas!

iMac känns helt klart som det mest "heltäckande" alternativet. Minin är dock billigare. Värt att lägga till för att få iMac?!
Videoredigering ligger långt ner på listan. Idag gör jag inget, men skulle det bli så är det lite hemmavideos och inget avancerat på något vis.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-04 22:23

En 21" iMac skule säkert funka bra för dig men även Mac mini och MacBook Pro eller Air är att rekommendera. Köp nytt är min rekommendation så får du garanti och support.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-05 16:53

Jag skulle nog föredra Macmini, prestandamässigt ligger de ganska lika. Men med minin kan du byta skärm till en större (24", 27"...), eller använda den du ev redan har.
Dock följer inte tangentbord-mus med Macmini, men det gör det till iMac.

Tack kenjon. Lutar åt det. Det man kan sakna är ju designen, men det är ju en viss prisskillnad som sagt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-08 14:40

En Apple Cinema Display löser det problemet.

Ursprungligen av kenjon:

En Apple Cinema Display löser det problemet.

Japp, men med tanke på priset så är vi ju då uppe i iMac-nivå..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-10 14:48

Begagnad. Den slits ju inte på samma sätt, och tappar inte prestanda som en dator.

1
Bevaka tråden