Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort Fusion Drive?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde mig en Fusion Drive av min SSD och min mekaniska HDD. Nu vill jag dock ta bort den och köra på som vanligt.

Jag testade "diskutil coreStorage revert <UUID>" i Terminalen men jag får endast detta:

"The given UUID is a CoreStorage Physical Volume UUID; please specify a Core Storage Logical Volume UUID instead"

Du får nog ta bort volymen.

diskutil coreStorage deleteVolume.

edit: Detta kanske hjälper, http://arstechnica.com/apple/2012/11/achieving-fusion-with-a-service-training-doc-ars-tears-open-apples-fusion-drive/2/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 21:07

Tar du bort din FD så måste du installera om OS X men det vet du kanske

Ursprungligen av lappen71:

Tar du bort din FD så måste du installera om OS X men det vet du kanske

Givet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 21:13

Får man fråga anledningen till att du tar bort din FD?

Ursprungligen av lappen71:

Får man fråga anledningen till att du tar bort din FD?

Då jag har en 128GB SDD och en 1TB-disk så får jag bättre kräm (tror jag) om jag bara flyttar användarmappen till 1TB-disken och kör OSX på SSDn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-09 22:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då jag har en 128GB SDD och en 1TB-disk så får jag bättre kräm (tror jag) om jag bara flyttar användarmappen till 1TB-disken och kör OSX på SSDn.

Med Fusion Drive så ligger OSX alltid på SSD:n samtidigt som SSD:n cachar din vanliga HD och ser till att de filer som bhöver SSD-prestanda utbyttjar den så gott det går. Så totalt sett så får ditt system sämre prestanda i praktiken om du inte kör FD. Bäst prestanda får du givetvis om du bara kör SSD-diskar men stora sådana kostar ju fortfarande en hel del mer än vanliga HD.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 21:27

Gör ett benchmark test nu och sen så får du på svart och vitt om det verkligen är så.
Har du read/write speed nu på säg 200MB/s mot ren SSD på 300-400MB/s är frågan om du märker något vid vanligt användande.

En liten grej att tänka på med hemkatalogen på en separat disk. Det finns ett och annat program som inte förstår din setup med en startvolym och en hemkatalog disk. Har stött på detta med tex pluggar till Logic. Har en 120gb SSD och en 2 tb disk som jag delade upp i hemkatalog och startvolym. Efter jag bytte till Fusion Drive setup så har alla "små skumma" problem försvunnit. Och jag behöver inte vara manisk för vad som installeras på system skivan.

kan man bygga en fusion drive genom att koppla en extern SSD via till exempel thunderbolt till en vanlig imac?

1
Bevaka tråden