Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beställt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 14:56

BOOOM! Då va den beställd, hatar dock att BTO:or ska ta längre tid men det är ju helt förståeligt. Hade även kört på en 256GB SSD om det alternativet fanns men fuck it, jag kör Fusion Drive ändå. Min första stationära dator på över 6 år och det känns helt jävla rätt.

Nu har jag också lagt beställning!

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Samt 2 x 8 GB extra minne som jag sätter i själv.
AppleCare ifall något går sönder, lönade sig på förra iMacen.
Nu hoppas jag bara på hyfsat snabb leverans!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 15:37
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Nu har jag också lagt beställning!

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Samt 2 x 8 GB extra minne som jag sätter i själv.
AppleCare ifall något går sönder, lönade sig på förra iMacen.
Nu hoppas jag bara på hyfsat snabb leverans!

Fan va gött! Vad fick du för ETA på datumet? Fan nu när du säger det så kanske jag plockar en APP också. Vad pajade på din förra dator btw?

Ursprungligen av crayzee:

Fan va gött! Vad fick du för ETA på datumet? Fan nu när du säger det så kanske jag plockar en APP också. Vad pajade på din förra dator btw?

Jag beställde via ÅF (eftersom jag jobbar där, duh! ) så den enda ungefärliga uppgift jag fick är den som står på åf-storen, 2-4 veckor, inte särskilt exakt.
Moderkortet gick sönder på förra, när den var typ 2 år 10 månader. Tur att det inte höll ett tag till...

Har inte koll på såna här minnesgrejer längre

Vad köper du för minne och varifrån köper du?

Jag ska nog beställa exakt samma spec på min dator.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Nu har jag också lagt beställning!

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Samt 2 x 8 GB extra minne som jag sätter i själv.
AppleCare ifall något går sönder, lönade sig på förra iMacen.
Nu hoppas jag bara på hyfsat snabb leverans!

Ursprungligen av FelixSwensson:

Har inte koll på såna här minnesgrejer längre

Vad köper du för minne och varifrån köper du?

Jag ska nog beställa exakt samma spec på min dator.

Jag köper Kingston, på samma ställe som jag köper datorn, MacSupport (specifikt mStore i Sickla).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-11-30 17:15
Ursprungligen av Magnus Krantz:

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

Samt 2 x 8 GB extra minne som jag sätter i själv.

Precis den specen beställde jag också och tänker liksom du uppgradera RAM-minnet. Det ställer inte till några problem att blanda minnesstolekar va? Alltså utöka de medföljande 2x4 GB med 2x8 GB med samma hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 17:39
Ursprungligen av NickZse:

Precis den specen beställde jag också och tänker liksom du uppgradera RAM-minnet. Det ställer inte till några problem att blanda minnesstolekar va? Alltså utöka de medföljande 2x4 GB med 2x8 GB med samma hastighet.

Nope, det ska inte vara några problem alls. Jag kommer köra på samma setup som dig så jag förväntar mig att det kommer flyta på. Har kört så tidigare och det har inte varit några problem alls.

Beställt! Äntligen

Feedback på moderatorers arbete tas via rapportera-funktionen eller via PM till berörd moderator.
Inte i trådar.

1 inlägg borttaget.

Forumregler.

Mvh

Jag beställde en 21,5" igår till frugan. Tyvärr hade det ändrats till 7-10 dagar och då passade vi på att ta en trackpad när det var samma leveranstid som den med Magic musen.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag beställde en 21,5" igår till frugan. Tyvärr hade det ändrats till 7-10 dagar och då passade vi på att ta en trackpad när det var samma leveranstid som den med Magic musen.

Nu är den på väg!!! Beräknat datum är den 6:e. Synd bara att det inte är min dator..

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Nu är den på väg!!! Beräknat datum är den 6:e. Synd bara att det inte är min dator..

Nu är den hämtad på Postens utlämningsställe, för TNT påstod att ingen var hemma när de försökte leverera. Men det var någon hemma hela eftermiddagen.

Jag och en kollega beställde varsin av exakt samma konfiguration. Nu har vi fått preliminärt leveransdatum från Apple. 14/1. Inte vad jag hade hoppats på direkt.

Fy vad avundsjuk jag blir! Läser Engadget's recension och jag vill verkligen ha en 27"! Ser riktigt läckra ut..

Nu har jag beställt mitt monster!
Blev en 27" med följande:
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 Gig RAM (tänker lägga köpa till 16gig separat, hoppas det funkar)?
2 gig graffe

Struntade i Fusion drive då min datahomie sa att det är risky business att köra en obeprövad teknik som fusion drive ändå är.
Han menade på att det kan strula med att säkerhetskopiera till timemachine, vilket jag inte har råd med om någon disk skulle paja! Särskilt inte om man håller på med videoredigering som jag gör..

Ser sjukt fram emot att få hem den!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 11:35

Jag skulle valt Fusiondrive direkt. Strul med TM tror jag inte så värst mycket på, operativsystemet ser den ju som en drive. Om det är en fysisk drive, en virtuell drive eller en monterad drive från en NAS spelar nog ingen roll i det avseendet.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle valt Fusiondrive direkt. Strul med TM tror jag inte så värst mycket på, operativsystemet ser den ju som en drive. Om det är en fysisk drive, en virtuell drive eller en monterad drive från en NAS spelar nog ingen roll i det avseendet.

Hans påstående var väl inte skrivet i sten, snarare en tanke bara. Men hur som helst så känns det bättre att satsa på en ren ssd-disk på sikt. Får se om detta går att montera in i datorn utan problem.. Annars kan man väl satsa på en ssd med thunderbolt kanske. För övrigt (läste i en annan tråd), så känns Fusion Drive inte riktigt optimalt om man själv vill ha superkoll på sina filer&data. Ska systemet själv bestämma vilka program/filer som ska ligga på ssd:n respektive den vanliga disken? Låt säga att jag har 100 gb musik. Jag lyssnar på mitt bibliotek varje dag. Ska dessa musikfiler lägga sig på min ssd? NEJ TACK!
Vet ju inte med säkerhet hur denna Fusion drive-teknologin fungerar så jag ska inte säga för mycket, men detta känns väldigt tveksamt i mina ögon om det är på detta viset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 20:52

Jag tror inte Apple har gjort algoritmen för förflyttningen så enkel att de bara kollar på hur ofta en fil har använts. De är säkert medvetna om att man inte vill ha 100 GB musik på SSDdelen.
Visst är inte Fusion för alla, det är det väl ingen som säger här. Likaväl som att en separat SSD skulle vara det bästa för alla. Jag tror de flesta skulle föredra en Fusion dock; ganska få bryr sej nog egentligen om ifall filen sparas på SSDdelen eller på HDDdelen. Många förstår inte ens skillnaden. Apple gör det enkelt för dem med Fusion. Och de som vill ha stenkoll på sina filer kan välja en vanlig SSD.
Dock håller jag med om att urvalet är lite dåligt. Men det tror jag att Apple har gjort medvetet; de vill att den vanlige användaren ska välja Fusion.

Ursprungligen av kenjon:

[...] Och de som vill ha stenkoll på sina filer kan välja en vanlig SSD.Dock håller jag med om att urvalet är lite dåligt. Men det tror jag att Apple har gjort medvetet; de vill att den vanlige användaren ska välja Fusion. [...]

Det går inte att välja en vanlig SSD, en som kostar 13.000 kan inte ses som ett alternativ. Apple ger en endast två val - FusionDrive eller vanlig spinner. Sedan kan jag inte se att Apple har någon förtjänst i att styra in den potentielle köparen till en dator med FusionDrive istället för en med vanlig SSD.

Ursprungligen av Bo Andersson:

Det går inte att välja en vanlig SSD, en som kostar 13.000 kan inte ses som ett alternativ. Apple ger en endast två val - FusionDrive eller vanlig spinner. Sedan kan jag inte se att Apple har någon förtjänst i att styra in den potentielle köparen till en dator med FusionDrive istället för en med vanlig SSD.

Precis.
Känner mig ändå nöjd med valet att ta en 3tb vanlig spinner. Sen kommer det säkert guider osv på hur man kan skruva upp datorn. Den senare frågan är om det går att trycka i en separat ssd överhuvudtaget
Man får hålla tummarna helt enkelt.
Om det inte skulle gå så är det inte hela världen. Eftersom detta kommer vara en ren arbetsstation så känner jag att det kvittar om programmen och OS:t startar 15 sekunder snabbare än utan en ssd.

Ursprungligen av isengard:

Precis.
Känner mig ändå nöjd med valet att ta en 3tb vanlig spinner. Sen kommer det säkert guider osv på hur man kan skruva upp datorn. Den senare frågan är om det går att trycka i en separat ssd överhuvudtaget
Man får hålla tummarna helt enkelt.
Om det inte skulle gå så är det inte hela världen. Eftersom detta kommer vara en ren arbetsstation så känner jag att det kvittar om programmen och OS:t startar 15 sekunder snabbare än utan en ssd.

Tror du har missat vad en SSD gör för datorn om du bara tror det är uppstarten
som skiljer.
Stort misstag att inte välja fusiondrive

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-05 17:16

Är det något som hindrar att man köper en Fusion, och sedan "spräcker" den till en vanlig SSD och en vanlig HDD? Eftersom Fusion ligger i mjukvara...

Ställde mig i kö på en iMac 21.5 på macforum shop vad tror ni går det fortare eller saktare en om jag beställer online själv.

Help Children

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-06 10:54

Vilken plats fick du i kön? Kan ha viss betydelse...

Ursprungligen av kenjon:

Vilken plats fick du i kön? Kan ha viss betydelse...

Vet inte men jag paratade med dom i dag och dom sa att troligen går det snabbare än om jag gör det online för att det är så många som gör det online. Men nu står det stilla på grund av snö i Stockholm flyget är sent.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-07 10:38

Damn vad avis jag är...måtte de släppa 27:orna snart samt att butiken på Emporia i Malmö får se till att öppna!

Grattis till en fin dator

Ursprungligen av zinned:

Damn vad avis jag är...måtte de släppa 27:orna snart samt att butiken på Emporia i Malmö får se till att öppna!

Grattis till en fin dator

Nja den är lite tjock tycker jag.
Jag väntar till nästa uppdatering jag vill att den är ännu mera tun.

Bevaka tråden