Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internetdelning från WiFi till Ethernet och router.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Grisslehamn
  • 2012-12-08 14:54

Hej

jag kör en Mac Mini och mobilt bredband via router trådlöst (comviq) och det fungerar bra så långt, problemet är bara att DHCP servern i routern (tillhandahållen från comviq) enbart tillåter 5 samtidiga anslutningar, och jag behöver fler. Jag har sedan tidigare en Dlink Dir 655 router som jag då tänkte ansluta till macen via internetdelning för att kunna utöka antalet anslutna enheter.

tanken var trådlöst bredband --> mac mini ---> ethernetansluten dir 655 och ny dhcp utdelning ---> klienter ipaddor, pc, skrivare, mm

konfigurationen är idag ställd som comviqrouter ip 192.168.0.1 dhcp --> macmini ip 192.168.0.101 vilket jag även namngett ethernetporten till. Dlinken är inkopplad på Wan porten med static ip 192.168.0.120 och övrig utdelning på routern går via dhcp på ip 192.168.1.x

jag kommer åt routern via det nya trådlösa nätverket och kan leka med inställningarna där och jag har även där provat både 192.168.0.1 och 192.168.0.101 som gateway men inget fungerar. Till att börja med vill jag att internetdelning ska fungera men vidare vill jag komma åt macen som vilken nätverksresurs som hällst via det nya trådlösa nätverket, främst för att den agerar plexserver.

hur ska jag få detta att fungera eller har ni något förslag på bättre lösning?

jag vet idag inte om problemet ligger i mac minin eller i Dlinken

Med vänlig hälsning, Magnus

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2012-12-08 15:43

Anslut minin till Comviq routern trådlöst (precis som du tänkt) och verifiera att du kan surfa ut på Internet från minin.

Aktivera Internetdelning i Macen och dela ut via ethernetporten. Anslut en dator och till ethernetporten och verifiera att det fungerar.

Konfa om DLINK så att den INTE delar ut IP-adresser (stäng av DHCP servern) och anslut minins ethernetport till LAN sidan på DLINK.

Då kommer Minin att vara DHCP server och DLINKen agerar bara "grendosa" för ethernet och wireless. Minin är därmed åtkomlig från dina interna datorer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-09 14:04

Du kan inte köra din router med samma logiska nätverk (192.168.0.x) både i WANporten och LANporten. De måste vara olika annars kan den inte routa.

1
Bevaka tråden