Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Wireless Keyboard versioner - Skillnader?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-08 14:47

Jag har två olika Apple Wireless tangentbord, den tidiga med tre batterier och den senare med 2, och har läst lite här

Apple Wireless Keyboard - Wikipedia, the free encyclopedia

men vad är de faktiska praktiska skillnaderna?

Är det inte bättre med 3 batterier? Eller håller de med två lika länge?

Vad är det som gör att den nyare versionen kräver senare OS version?

Ursprungligen av TureB:

Jag har två olika Apple Wireless tangentbord, den tidiga med tre batterier och den senare med 2, och har läst lite här

Apple Wireless Keyboard - Wikipedia, the free encyclopedia

men vad är de faktiska praktiska skillnaderna?

Är det inte bättre med 3 batterier? Eller håller de med två lika länge?

Vad är det som gör att den nyare versionen kräver senare OS version?

Eftersom batterierna är seriekopplade bör de laddas ur ungefär lika snabbt oavsett om de är två eller tre stycken. Skillnaden där blir helt enkelt att det äldre tangentbordet drevs på 1,5*3=4,5V medan det nya drivs av 1,5*2=3V.

Utöver det kammar jag hem noll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-08 19:11
Ursprungligen av hansfilipelo:

Eftersom batterierna är seriekopplade bör de laddas ur ungefär lika snabbt oavsett om de är två eller tre stycken. Skillnaden där blir helt enkelt att det äldre tangentbordet drevs på 1,5*3=4,5V medan det nya drivs av 1,5*2=3V.

Utöver det kammar jag hem noll.

Nja, det är mer energi i 3st än 2, oavsett spänning. Någon skillnad måste det vara eftersom den senare med två batterier kräver en minimi-OS version...

Har någon några direkta erfarenheter av de två olika? Pålitlighet etc?
Nyare är ju inte alltid bättre...

Spänningen adderas över seriekopplade batterier, så det bör bli cirka 4,5 Volt med tre batterier jämfört med 3,0 Volt för två.

Samma effekt (spänning * ström) fås med svagare ström, alltså färre laddningar överförda per tid och då dröjer det längre innan laddningen i batterierna utjämnats tillräckligt för att driva elektroniken i tangentbordet.

Sen är det ju möjligt att det äldre tangentborde slukar mer ström än det nya, men jag vet inte säkert. Det nya kan exempelvis innehålla chip som är gjorda med en finare fabrikationsprocess.

Vad som annars rent praktiskt skiljer tangentborden åt är snarare specialknapparna: Dashboard, Exposé, ljud- och ljuskontroller samt eject.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-09 12:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad som annars rent praktiskt skiljer tangentborden åt är snarare specialknapparna: Dashboard, Exposé, ljud- och ljuskontroller samt eject.

Tittade på dem och alla knapparna är lika rakt av, det är bara att den ena har 3 batterier, det nyare 2 batterier och kräver ett nyare OS.

Anledningen varför jag undrar om vilket som är bäst i praktiken är att jag bara tänker behålla ett, men har själv inga större erfarenheter av dessa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-10 10:31

Jag har båda, men har lånat ut det som har två batterier Så jag kan inte jämföra just nu.
Dock skulle jag behålla det som är nyast. Ev framtida tillbehör (som nu t ex Mobee laddbara batteristav) passar bara den senare versionen. Att då göra sej av med den för att behålla en äldre, tycker jag låter dumt.
Jag skulle tro att den nyare är strömsnålare, därav har de ändrat till två batterier. Så det blir i längden något billigare i drift.

  • Medlem
  • 2012-12-12 20:07

Kan det kanske vara att det nya har sånt därnt strömsnålare blåtand?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-12-14 01:00

Jag har bägge men använder inget själv utan familjen gör det och märker ingen skillnad mellan behov av laddning. Däremot röstar jag på versionen med två batterier eftersom om man som jag har laddningsbara batterier som medför att jag måste ha 2 laddade batterier vid byte och och min laddare (Apples) som jag använder endast har 2 platser så blir det perfekt, finns alltid laddade och mössen har ju också 2 st så det är smidigt.:D (jag vet att det finns andra laddare som har mer platser)

Har använt båda, till MPB och iMac. Inte märkt någon skillnad. Att byta batteri, aah det gör jag typ aldrig då de håller så gaaalet länge. Har t.om. använt IKEA batterier i t-borden och har inte drabbats av dålig batteritid.

1
Bevaka tråden