Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac Mini ger hopp

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-05 14:29

Kan vara värt att nämna att 16GB minne kostar runt 700:- om man köper det någon annanstans och är busenkelt att sätta i. Man behöver inte ens verktyg.

Profetia: Nästa generations macmini kommer finnas att få med flash och/eller fusiondrive.

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2012-12-05 15:07

Köpte mig en i7 2,6 Quad Core Server och slängde in 16GB ram. Måste säga att jag är fruktansvärt nöjd! Trots att det är vanliga mekaniska hårddiskar i den så är den oerhört snabb och näst intill ljudlös, spelar man något spel däremot går fläktarna på högvarv. Men låter fortfarande mindre än flertalet fullstora datorer. Det stora minuset är som sagts tidigare grafikkortet. De spelen som jag kört är macanpassade spel och de fungerar bra, jag kan dock tänka mig att det inte är fullt lika roligt om man installerar bootcamp och kör de senaste grafikkrävande spelen på Windows..

Vadå, kan man inte själv stoppa in en vanlig 2.5 tums ssd eller kör Apple med någon egen intern kontakt?

  • Medlem
  • Hultsfred
  • 2012-12-05 15:16
Ursprungligen av Sebastian Danielsson:

Vadå, kan man inte själv stoppa in en vanlig 2.5 tums ssd eller kör Apple med någon egen intern kontakt?

Helt vanlig 2,5" disk, bara att skruva bort och ersätta.
Problemet är för dem som inte har kunskapen / modet att skruva upp sin mac och ersätta den själv då Apple inte erbjuder SSD som leveransalternativ för den billigaste modellen av mac mini

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-05 16:08
Ursprungligen av Xiramis:

Helt vanlig 2,5" disk, bara att skruva bort och ersätta.
Problemet är för dem som inte har kunskapen / modet att skruva upp sin mac och ersätta den själv då Apple inte erbjuder SSD som leveransalternativ för den billigaste modellen av mac mini

Det är inte bara att skruva upp den heller, man får mer eller mindre skruva isär hela datorn.

Ursprungligen av Json_81:

Det är inte bara att skruva upp den heller, man får mer eller mindre skruva isär hela datorn.

Video här Upgrade the Mac Mini 2011 hard drive to Solid State Drive - YouTube

2011 års modell, men det är en oförändrad process för årets. Detta gäller för att byta ut disken, osäker på om det krävs mer arbete för att lägga till ytterligare en disk.

Värt att notera är att ifixits guide, som länkas nedan, innehåller några steg som är onödiga. Se kommentarerna på sista sidan.

Ursprungligen av Json_81:

Det är inte bara att skruva upp den heller, man får mer eller mindre skruva isär hela datorn.

Skruvade bara bort fläkten och plåten + lossade ett par kablar på min mini och sen ur med den befintliga disken och i med en ny.
Var inga som helst konstigheter, tog aldrig ur något logikkort osv..

Har man tummen mitt i handen ska man nog inte öppna alls dock.

Ursprungligen av keptang:

Skruvade bara bort fläkten och plåten + lossade ett par kablar på min mini och sen ur med den befintliga disken och i med en ny.
Var inga som helst konstigheter, tog aldrig ur något logikkort osv..

Har man tummen mitt i handen ska man nog inte öppna alls dock.

Låter bra det keptang, då jag står i valet och kvalet att plockar ur min 1TB från min Mac Mini late 2012 samt plockar ur min 500GB i min MacBook Pro late 2011 och switcha mellan dessa. Har hellre 1TB i min bärbara än 500GB. ^^

Ursprungligen av keptang:

Skruvade bara bort fläkten och plåten + lossade ett par kablar på min mini och sen ur med den befintliga disken och i med en ny.
Var inga som helst konstigheter, tog aldrig ur något logikkort osv..

Har man tummen mitt i handen ska man nog inte öppna alls dock.

Man måste vara extremt försiktig när man lossar fläktens de två platta kontakter som leder till moderkortet från fläkt och hårddisk då de går sönder väldigt lätt. Att skjuta ut moderkortet den lilla bit som behövs för att byta disk kan vara knepigt men det går om man är försiktigt våldsam.

Ursprungligen av Json_81:

Det är inte bara att skruva upp den heller, man får mer eller mindre skruva isär hela datorn.

Kan rekommendera "Mac mini logic board removal tool" från iFixit för att flytta moderkortet. Att ersätta den undre disken är faktiskt inte särskilt svårt ALLS om man använder det.

För att ersätta övre disken behöver man däremot montera isär hela maskinen - men det är fortfarande lättare än att byta disk i t ex den 15" MacBook Pro som fanns innan unibodyn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-05 16:14

Underlig rubrik och en del rätt konstiga slutsatser. Mac Mini har länge varit en bra och för storleken kraftfull dator till hyfsat pris.

Jag tycker det var en bra rubrik och bra test.

  • Medlem
  • 2012-12-05 16:27

Guider för den som vill skruva i sin Mac mini 2012:

Mac Mini Late 2012 Repair Manual - iFixit

Den som vill ha både SSD och HDD kan titta här:

Installing Mac Mini Late 2012 Dual Hard Drive Kit - iFixit

jag är lång och trogen följare av apple. kan inte räkna alla mac-produkter jag har haft och äger. men att de strular till det så här mycket med hårddiskarna är bara att skapa bad-will. att man inte kan välja en 256 eller 512 SSD till iMac är en skam.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-05 18:30
Ursprungligen av el gringo:

jag är lång och trogen följare av apple. kan inte räkna alla mac-produkter jag har haft och äger. men att de strular till det så här mycket med hårddiskarna är bara att skapa bad-will. att man inte kan välja en 256 eller 512 SSD till iMac är en skam.

Finns säkert goda skäl varför Apple gjort så här ett är antagligen att de inte får fram tillräckligt många 256 & 512 MB SSD-enheter till sina stationära eftersom de lanserade väldigt många nya modeller nästan samtidigt och att de prioriterar sina bärbara. De mängder ssd Apple behöver trollar man inte fram. Sen kan det ju kanske vara så att de vill att folk ska köpa externa thunderboltdiskar så att den marknaden tar fart.

Senast redigerat 2012-12-05 23:51

Men en fusiondrive kan man välja, det är ju en snabb liten sak det med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-08 11:12

Spontan tanke: Finns det människor som använder mini som en bärbar dator? Dvs att man bär den mellan jobbet och hemmet t.ex. och kopplar in till befintliga skärmar? Den är ju extremt liten och bärbar.

Ursprungligen av ibish:

Spontan tanke: Finns det människor som använder mini som en bärbar dator? Dvs att man bär den mellan jobbet och hemmet t.ex. och kopplar in till befintliga skärmar? Den är ju extremt liten och bärbar.

Det har jag faktiskt sett en som gjorde. Eller tohg med sig från kontoret i alla fall, vet inte om den användes på annan plats.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-12-08 11:56

Jag hade tänkt köpa en ny iMac, den mindre och billigare. Men Apple har ju gjort det omöjligt att bygga på minnet så det får väl bli en mac mini.
För den kan man väl ändå biffa upp??

Torgny J

Ursprungligen av torjo:

För den kan man väl ändå biffa upp??

Torgny J

Jomen.

Kanske bara jag som tycker såhär men att skriva ut "gigabyte" istället för "GB" och "gigahertz" istället för "Ghz" känns som utfyllnad...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kanske bara jag som tycker såhär men att skriva ut "gigabyte" istället för "GB" och "gigahertz" istället för "Ghz" känns som utfyllnad...

GHz heter det väl ändå?

  • Medlem
  • 2012-12-11 10:08

Kan man vara säker på att nästa Mac OS stöder den senaste instegsmodellen? Är den för övrigt värd att köpa, den recenseras inte ens?

Ursprungligen av alix:

Kan man vara säker på att nästa Mac OS stöder den senaste instegsmodellen? Är den för övrigt värd att köpa, den recenseras inte ens?

Säker att nästa OS X stöder den? Säker kan man aldrig vara när det gäller Apple och dessa saker, men finner det osannolikt att den inte skulle göra det.
Visst är den värd att köpa. I med 8GB minne och helst en SSD-hårddisk så blir den riktigt snabb också.
Har man inte så stora krav på hårddiskprestanda så räcker det med att hotta upp datorn så den får 8GB minne.

  • Medlem
  • 2012-12-11 10:38
Ursprungligen av keptang:

Säker att nästa OS X stöder den? Säker kan man aldrig vara när det gäller Apple och dessa saker, men finner det osannolikt att den inte skulle göra det.
Visst är den värd att köpa. I med 8GB minne och helst en SSD-hårddisk så blir den riktigt snabb också.
Har man inte så stora krav på hårddiskprestanda så räcker det med att hotta upp datorn så den får 8GB minne.

Jag tänker att de släpper OS-stödet för sin egen hårdvara i ökande takt. Och i och med att de byter processorarkitektur, så... För egen del har jag idag en mini från 2007, så vad som helst nytt blir ju mycket bättre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-12 12:39
Ursprungligen av alix:

Jag tänker att de släpper OS-stödet för sin egen hårdvara i ökande takt. Och i och med att de byter processorarkitektur, så... För egen del har jag idag en mini från 2007, så vad som helst nytt blir ju mycket bättre.

När de släpper stöd för gamla modeller i OS X så kan man vara ganska säker på att en hel "generation" dumpas på en gång, så det ska inte vara nån skillnad mellan instegsmodellen och den bästa modellen i det avseendet.

Iaf på senare tid har det inte varit uttalat specifika Mac-modeller de slutar stödja, utan "alla med klenare grafik än XXX" (10.8), "alla som inte har 64-bits cpu" (10.7) eller "alla som inte har Intel-cpu" (10.6). Inom samma årsmodell brukar Macarna vara snarlika i dessa avseenden.

  • Medlem
  • 2012-12-12 12:47
Ursprungligen av Vassius:

När de släpper stöd för gamla modeller i OS X så kan man vara ganska säker på att en hel "generation" dumpas på en gång, så det ska inte vara nån skillnad mellan instegsmodellen och den bästa modellen i det avseendet.

Iaf på senare tid har det inte varit uttalat specifika Mac-modeller de slutar stödja, utan "alla med klenare grafik än XXX" (10.8), "alla som inte har 64-bits cpu" (10.7) eller "alla som inte har Intel-cpu" (10.6). Inom samma årsmodell brukar Macarna vara snarlika i dessa avseenden.

För all del, men nästa gång, eller nästnästa gång, kanske de måste ha minst i7-processor? Något mönster är svårt att se.

Ursprungligen av alix:

För all del, men nästa gång, eller nästnästa gång, kanske de måste ha minst i7-processor? Något mönster är svårt att se.

På senare år har Apple släppt stöd för en processor eller ett chipset när de släppt nytt OS. Detta för att chipsetet saknat funktioner eller för att CPUn saknat stöd för instruktionsset.

Jag har svårt att se att man gör skillnad på i5 och i7 då vissa i5 och i7 är samma chip men med olika frekvenser (i MacBook Air t ex). Prestandaskillnad är minimal och instruktionsstödet helt likvärdigt i dessa fall.

Bevaka tråden