Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppförsbacke för Microsoft Surface

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-06 14:41

Det stora felet med Surface är att det mer är en bärbar dator med avtagbar skärm än vad det är en surfplatta, att den är seg och att mycket av systemet laggar (jäpp, jag testade den rejält i New York för ett par veckor sen) och att den är alldeles för dyr. Den lär väl inte komma till Sverige heller har jag hört. Då kanske man får nöja sig med Sonys hybridplattor för Windows 8. Fast...de är faktiskt ännu mer värdelösa, tunga och fula.

Vi testade Acers platta med Windows 8 RT och den kändes ganska rapp och trevlig och Metro (eller vad det nu heter) är riktigt trevligt faktiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-06 15:58
Ursprungligen av Joacim Melin:

Vi testade Acers platta med Windows 8 RT och den kändes ganska rapp och trevlig och Metro (eller vad det nu heter) är riktigt trevligt faktiskt.

Trevligt att höra då jag egentligen gillar metro-gränssnittet. Att skriva med Surface var däremot det sämsta jag upplevt (RT-versionen). Skrev jag in en mening snabbt så kunde jag se texten sakta träda fm på skärmen. Som gamla tiders elektriska skrivmaskiner ungefär. Why?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Vi testade Acers platta med Windows 8 RT och den kändes ganska rapp och trevlig och Metro (eller vad det nu heter) är riktigt trevligt faktiskt.

Jo, Metro verkar nice och det är ett bra interface för touchskärmar, men VARFÖR kan inte MS bara släppa legacy, exakt varför finns desktopen kvar i Win 8 RT? Vad ska du göra med den? Alla de program förutom office som du kan köra på din windowsdator är inte kompatibla med ARM-cpuerna, men ändå så tvingas användare in i legacywindows när man vill göra vissa saker som att spara dokument.

Ursprungligen av simulacra:

Jo, Metro verkar nice och det är ett bra interface för touchskärmar, men VARFÖR kan inte MS bara släppa legacy, exakt varför finns desktopen kvar i Win 8 RT? Vad ska du göra med den? Alla de program förutom office som du kan köra på din windowsdator är inte kompatibla med ARM-cpuerna, men ändå så tvingas användare in i legacywindows när man vill göra vissa saker som att spara dokument.

Om du kopplar enheten till en 24" skärm så har du fönsterhantering alá "riktig" dator till skillnad mot om du gör samma sak med t.ex. en androidenhet.

Ursprungligen av Söderqvist:

Om du kopplar enheten till en 24" skärm så har du fönsterhantering alá "riktig" dator till skillnad mot om du gör samma sak med t.ex. en androidenhet.

Betvivlar att det inbyggda grafikkortet trivs med så stora skärmar men osagt är bäst innan jag testat.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Betvivlar att det inbyggda grafikkortet trivs med så stora skärmar men osagt är bäst innan jag testat.

Du vet om att telefoner och ipad kan driva extra skärmar? Borde inte vara något problem.

Tror det stora problemet för MS är att telefonerna skulle kommit först och plöjt vägen (som iphone för ipad).

Jag håller med. Metro fungerade såååå bra. Sen råkade jag klicka in mig på desktopen och hela grejen bara dog för mig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-12-07 12:19

Jag tycker windows plattorna ser riktigt nice ut faktiskt.
Jag hade nog skaffat en själv om det hade funnits en vettig i 7-8" storlek. Eftersom jag tycker det formatet känns bättre. Efter jag köpte min mini så känns bara 9-11" plattorna jätte stora, klumpiga och tunga.

Tycker metro fungerar riktigt bra på telefoner och plattor.
Och tangentbords coveret verkar riktigt nice. Har inte provat skriva på det än, så det kanske är helt värdelöst. Jag vet faktiskt inte men jag gillar iden.

Jag skulle aldrig få för mig att lämna iOS för att gå över till Android mobil/platta.
Men jag skulle lätt kunna tänka mig att kanske gå över till en windows mobil/platta om jag hittar en som känns rätt.
Som det är nu så behövs det mycket fler appar dock. Sen så tycker jag x86 versionen av plattan är MYCKET mer intressant. Priserna är lite väl höga dock.

En av de dåliga egenskaperna är att den inte finns att köpa annat än direkt via MS. Det måste påverka föreläsningen negativt...

Ursprungligen av Magnus.K:

En av de dåliga egenskaperna är att den inte finns att köpa annat än direkt via MS. Det måste påverka föreläsningen negativt...

Man måste väl inte ha just en Surface, finns andra tillverkare som har tablets med Windows RT.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-12-08 12:20

Jag ska ta mig en allvarlig funderare på att köpa nåt annat än iOS nästa gång jag köper platta. Nog för att iOS är bra, men det är en del saker jag stör mig på. Kan ju vara kul att ha nya saker att störa sig på. Funderar på en ASUS Vivotab, som verkar vara det Surface inte är... Samma med telefonen, inte helt säker på att jag vill ha en iPhone igen. Har genom jobbet en Huawei med Android på och den är faktiskt precis lika bra som min 4s - fel och brister javisst, men det har faktiskt iPhone också.

Däremot byter jag nog aldrig OS X mot Win. Där är Apple (fortfarande) ljusår före tycker jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-09 13:38

Inte skulle jag byta iPhone (eller iOS) mot något som är lika bra. Skulle jag byta måste det vara till något som är mycket bättre, jag förlorar ju alla appar jag redan har betalat för.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-10 20:01

RT-plattan är ju ett skämt.
Extra roligt när MS lanserar W8 med "no compromises" och hela RT är en kompromiss...

1
Bevaka tråden