Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte ut på internet med Airport Express

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett irriterande problem. Har nyligen fått Ownit som bredbandsleverantör i föreningen. Gott så med fina hastigheter etc, dock så vill det inte funka med min APE direkt kopplat till nätverksuttaget Ownit tillhandahåller, trots att deras "tjänstefördelare" inte ska behövas. Enligt deras kundsupport har jag fått IP och dylikt men ut på nätet kommer jag ändå inte. Har provat att fabriksåterställa min router och ställa in allt på nytt, utan att problemet avhjälps. Ownit kan inte hjälpa till mer än så och hänvisar till routerna support.

Detta är irriterande då tjänstefördelaren endast behövs om jag ska använda IP-telefoni eller dess inbyggda router med WiFi vilket jag inte vill. Extra sladdar och en pryl som dessutom blir stekhet vill jag helst slippa. Någon som kan tänkas ha idéer kring vad detta kan bero på?

Tack på förhand!

Har du en router från Ownit inkopplad i nätet? Om så, har du bryggat denna?

Gör annars det, koppla in den som första punkt efter uttaget. Därefter bryggar du den och kopplar din egen router (APE) till den via tråd, då låter du din egen router hantera adresseringen lokalt till dina anslutna klienter istället för routern från Ownit.

Ursprungligen av Kal P Dal:

Har du en router från Ownit inkopplad i nätet? Om så, har du bryggat denna?

Gör annars det, koppla in den som första punkt efter uttaget. Därefter bryggar du den och kopplar din egen router (APE) till den via tråd, då låter du din egen router hantera adresseringen lokalt till dina anslutna klienter istället för routern från Ownit.

Routern från Ownit går mig veterligen inte att administrera, men det fungerar som jag vill om jag har den inkopplad till nätverksuttaget i väggen och APEn till ownits router i sin tur. Skapar mitt hemnätverk med APE. Mitt problem är att jag inte kan komma ut på nätet om jag struntar i ownits router, något som enligt ownit ska fungera. Helst vill jag bara förpassa ownits router till förrådet då den blir väldigt varm. Kopplar jag APE direkt till uttaget i väggen får jag IP och dylikt, vilket också kundsupporten kan se, men jag lyckas inte komma ut på nätet. Airport-verktyget visar felmeddelande och APE blinkar gult.

  • Medlem
  • 2012-12-06 21:20

Tråkigt, följer denna tråd med spänning då jag själv eventuellt kan råka ut för samma strul om ett par månader.

Vad ger din APE för felmeddelanden? Hjälper det tex om du stänger av NAT och sätter den i bryggläge? Bra att börja felsöka på så vis.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-06 22:19

Har du väntat en stund efter du kopplat in APE?
I vissa fall blir uttaget låst i 20+ minuter när man byter inkopplad enhet.
Fungerar det med datorn direkt i uttaget?

APE blinkar gult och Airportverktyg har två felmeddelanden: "ingen DNS" samt "ingen internetuppkoppling". Matar jag in DNS manuellt avhjälps det ena felmeddelandet gällande just DNS, medan det andra kvarstår.

Har inte provat att ha APE i bryggläge då den är kopplad direkt mot uttaget då APEn gnäller om jag försöker köra endast DHCP utan NAT.

Felsökning är lite arbetsamt och tidskrävande just för att Ownit släpper IP i två timmars cykler. Byter jag mellan tjänstefördelaren och routern kan det mao ta upp till 2 timmar innan den nya prylen får IP, samma sak om jag drar 10 meter kabel från Mac minin. Får se om jag provar någon dag, men det känns just nu relativt ointressant då jag inte vet vad jag ska med den informationen till, eller hur det kan avhjälpa mitt problem. Snabbare går det iofs om man ringer kundservice och ber dem släppa IP men även det är lite frustrerande. Har idag ringt 3 gånger om samma sak och är 3 gånger närmare att bli Michael Douglas i Falling Down. Har nu tjänstefördelaren inkopplad i väntan på en snilleblixt då Spotify, Sonos och Netflix är av största vikt här i hushållet.

Jag som var så lycklig över att få 100/100. Tänkte inte på att det kunde börja strula.

Tack för engagemanget hittills! Tar gärna emot mer idéer. Tvingar mig att se glaset som halvfullt och glädjer mig åt värmen som sprids utifrån hallen så länge...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-07 14:55
Ursprungligen av Köörmit:

Felsökning är lite arbetsamt och tidskrävande just för att Ownit släpper IP i två timmars cykler. Byter jag mellan tjänstefördelaren och routern kan det mao ta upp till 2 timmar innan den nya prylen får IP, samma sak om jag drar 10 meter kabel från Mac minin.

Men kan du inte via admingränssnittet i Airport Utility begära om IP-adressen på WAN-porten? Alltså att göra en ny DHCP-förfrågan mot din ISP för att slippa timeouten på 2h. För du kommer att få det att fungera om du ger dig till tåls med en fabriksåterställd AX (Airport Express) och väntar 2h för en ny IP-adress. Felmeddelandet "Inget Internetuppkoppling" är med stor säkerhet Apples sätt att säga att du saknar en IP-adress på WAN-porten.

Ursprungligen av frazze:

Men kan du inte via admingränssnittet i Airport Utility begära om IP-adressen på WAN-porten? Alltså att göra en ny DHCP-förfrågan mot din ISP för att slippa timeouten på 2h. För du kommer att få det att fungera om du ger dig till tåls med en fabriksåterställd AX (Airport Express) och väntar 2h för en ny IP-adress. Felmeddelandet "Inget Internetuppkoppling" är med stor säkerhet Apples sätt att säga att du saknar en IP-adress på WAN-porten.

Jag har provat med APE:n fabriksåterställd och fått ny IP, inget som förändrades i och med det tyvärr. Enligt Ownits support såg de att jag hade en router från Apple inkopplad och att jag hade fått en IP-adress. I Airport Utility syntes även IP-adressen jag fått tilldelat mig. Däremot hittade den aldrig DNS automatiskt, dock försvann anmärkningen gällande DNS när jag knappade in de korrekta manuellt. Att komma ut på internet gick inte trots detta och den anmärkningen kvarstod i AP Utility.

Och längre än så kom jag aldrig. Fattar inte vad jag gjorde fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-07 12:41

Jag hade liknande problem när jag skaffade bredband via fiber. Allt fungerade fint om jag pluggade in datorn direkt i nätverksuttaget, men när jag försökte koppla in min TC (med inbyggd APE) så kom jag inte ut på internet.
Jag pratade både med operatören, för att få deras råd, samt Apple. Till slut var det någon som gav mig rådet att byta nätverkskabel, det behöver tydligen vara en som det står kat 5 på. Jag bytte kabel och flyttade den också till ett annat uttag och plötsligt funkade allt. Vet inte om det berodde på kabeln eller uttaget tyvärr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-07 14:51
Ursprungligen av Gnulia:

Jag hade liknande problem när jag skaffade bredband via fiber. Allt fungerade fint om jag pluggade in datorn direkt i nätverksuttaget, men när jag försökte koppla in min TC (med inbyggd APE) så kom jag inte ut på internet.
Jag pratade både med operatören, för att få deras råd, samt Apple. Till slut var det någon som gav mig rådet att byta nätverkskabel, det behöver tydligen vara en som det står kat 5 på. Jag bytte kabel och flyttade den också till ett annat uttag och plötsligt funkade allt. Vet inte om det berodde på kabeln eller uttaget tyvärr.

I ditt fall låter det mer som att du av misstag hade anslutit din ISP i ett LAN-uttag istf WAN-uttaget. Nätverkssladden låter mindre sannolik. Vad stod det på den felande nätverkssladden?

Kom ihåg att nätverksteknik inte är något med inslag av woodoo - det är en mycket korrekt och förutsägbar teknik som gör precis så som den blir tillsagd att göra. Hokus pokus och andra trollformler gör ingen nytta i sammanhanget...

Hmm, kände nyss inte igen min egen tråd. Tror att jag hade Ownit med i rubriken, för det är där jag tror problematiken finns. Önskar att det kunde stå med igen så att någon som känner igen sig nappar på just Ownit.

Jag kanske har fått förkortningen om bakfoten, men det är en Airport Extreme jag har. Klantigt av mig att inte från början förtydliga det. Nu däremot står det fel i rubriken efter att någon ändrat. Vet inte om tidigare tips i tråden hade förändrats om det var solklart att det var en Extreme jag menade?

Är du säker på att du inte har en fast IP-adress från Ownit? Det är vad som står på deras hemsida (en fast dynamisk IP?!) och om det är så får du fylla i de uppgifter du fått från dem i dina IP-inställningar på Airporten. Det skulle kunna förklara varför du inga DNS-servrar får.
Hur ser din IP-adress ut om du får en via DHCP?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-08 03:56
Ursprungligen av suddgummi:

Är du säker på att du inte har en fast IP-adress från Ownit? Det är vad som står på deras hemsida (en fast dynamisk IP?!) och om det är så får du fylla i de uppgifter du fått från dem i dina IP-inställningar på Airporten. Det skulle kunna förklara varför du inga DNS-servrar får.
Hur ser din IP-adress ut om du får en via DHCP?

Jag skulle satsa en slant på att dom slant(!) på tangentbordet och missade ett snedstreck "/" mellan orden fast och dynamisk...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-08 03:50

Enligt Ownit:s kundservice hemsida:

Citat:

Hjälp! Jag vet inte vad jag ska välja!
Har du på ditt välkomstrev fått dina IP-uppgifter i denna form...:
IP-adress:
Nätmask:
Standard-Gateway:
Primär DNS:
Alternativ DNS:

... så ska du välja Statiskt tilldelad IP-adress.

Har du däremot endast erhållit uppgifter i denna form...:
Kundnummer:
Lösenord

... så ska du välja Dymaniskt tilldelad IP-adress (DHCP)

Vad har TS fått för uppgifter?

Tjena,

Mitt tips är att kolla vilken typ av anslutning Ownit har, om det är DHCP(dynamisk IP), fast IP, PPoE(användaruppgifter) eller liknande. När du vet vad Ownit ger till dig kan du sedan logga in på Airporten och konfigurera den på lämpligt sätt. Enligt deras hemsida är det fast IP, vilket betyder att du själv måste knappa in IP-uppgifterna i din airport. Du säger dock att det är via din förening, så det kan vara annorlunda för just din anslutning.

Det ska vara dynamisk IP. DNS fick jag bara berättat för mig då jag sa till supporten att de inte dök upp automatiskt. Första gången efter inkoppling fick jag logga in med användar-ID samt lösenord för att aktivera tjänsten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-09 21:23
Ursprungligen av Köörmit:

Det ska vara dynamisk IP. DNS fick jag bara berättat för mig då jag sa till supporten att de inte dök upp automatiskt. Första gången efter inkoppling fick jag logga in med användar-ID samt lösenord för att aktivera tjänsten.

Vad står det i ditt välkomstbrev?

Ursprungligen av frazze:

Vad står det i ditt välkomstbrev?

Det står att jag är välkommen till Ownit och att jag efter att ha kopplat in apparaturen ska öppna en webbläsare. Då kommer jag att komma till deras portal automatiskt och där ska jag knappa in bifogat kundnummer samt lösenord för att aktivera min uppkoppling. Ingenting om IP-nummer eller liknande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-10 10:49
Ursprungligen av Köörmit:

Det står att jag är välkommen till Ownit och att jag efter att ha kopplat in apparaturen ska öppna en webbläsare. Då kommer jag att komma till deras portal automatiskt och där ska jag knappa in bifogat kundnummer samt lösenord för att aktivera min uppkoppling. Ingenting om IP-nummer eller liknande.

Konstigt. Enligt deras kundsupport så ska du ha fått ett brev med mer specifika uppgifter om statisk/fast eller dynamisk IP-adress. Och tillhörande inställningar förstås.
Men det som vore bäst att ta reda på är om du har fast eller dynamisk IP-adress. Jag, som har fast IP-adress, får en dynamiskt tilldelad om jag ställer in min AE på det sättet men den ligger inte i samma adressområde som min fasta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-09 14:01

Vad får du för IP i din Extreme?

Ursprungligen av kenjon:

Vad får du för IP i din Extreme?

Just nu har jag tjänstefördelaren kopplad till uttaget och min Extreme kopplad till den. Vilken IP jag har i tjänstefördelaren vet jag inte och i Extremen får det det gamla vanliga generiska routrar brukar dela ut i hemnätverk.

Vilken IP jag fick i Extremen när den var kopplad direkt till uttaget minns jag inte. Har jobbat hela helgen så jag har inte haft tid att göra nytt försök med att koppla direkt, relaterat till tidsåtgången för Ownit att släppa IP till nyinkopplad apparatur. Att den hade IP minns jag dock och att "syntaxen" såg rimlig ut.

Ska göra nytt försök nu i veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 09:55

Testa att byta till en annan DNS än den som de gett dig, testa t.ex. 8.8.4.4 alternativt 8.8.8.8. Dessa är Googles öppna DNSer och funkar kalas.

  • Superhjälte
  • 2012-12-10 10:20
Ursprungligen av Trineo:

Testa att byta till en annan DNS än den som de gett dig, testa t.ex. 8.8.4.4 alternativt 8.8.8.8. Dessa är Googles öppna DNSer och funkar kalas.

Fick problem med långsamma nedladdningshastigheter från bl.a. App Store när jag använde Google DNS.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-10 10:43
Ursprungligen av Zop:

Fick problem med långsamma nedladdningshastigheter från bl.a. App Store när jag använde Google DNS.

Spännande! DNS (bind) är en katalogtjänst och inte transporttjänst, så i princip borde den inte påverka din hastighet vid nedladdningen. Däremot kan du få olika/andra IP-adresser via Google än din egen operatör, men inte gärna på långkörare som App Store väl?

  • Medlem
  • 2013-01-02 16:17

Hur har det gått för dig Köörmit?

Ursprungligen av Dalle:

Hur har det gått för dig Köörmit?

Jag har haft fullt upp med influensa, bebis och jobb. Det funkar ju med tjänstefördelaren/routern från Ownit och min Extreme kopplad till den, det är mest en nagel i ögat att ha överflödig apparatur inkopplad. Det som håller mig från att joxa är tidsåtgången för Ownit att släppa IP. Jag har svårt att motivera för sambon att prioritera mekandet med något som redan "fungerar", när det finns annat att göra. Återkommer här när jag får tummen ur.

Tack för omtanken!

  • Medlem
  • 2013-06-18 20:58

I dag fick jag mitt efterlängtade nät. Också från Ownit. Dock hade jag inga som helst problem med anslutningen.
Min TC fick IP direkt och sedan var det bara att registrera sig och börja surfa. Tog totalt 10 minuter med aktivering och allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 09:50
Ursprungligen av Köörmit:

Jag har haft fullt upp med influensa, bebis och jobb. Det funkar ju med tjänstefördelaren/routern från Ownit och min Extreme kopplad till den, det är mest en nagel i ögat att ha överflödig apparatur inkopplad. Det som håller mig från att joxa är tidsåtgången för Ownit att släppa IP. Jag har svårt att motivera för sambon att prioritera mekandet med något som redan "fungerar", när det finns annat att göra. Återkommer här när jag får tummen ur.

Tack för omtanken!

Ett tips om du inte redan rett ut allt.

Koppla in din Airport som enda enhet, begär ny IP på den, sätt in egna DNS (jag använder googles), refresha DHCP-tilldelningen på din dator. Sen skall det funka, jag misstänker att även fast du satt in DNS i din APE så har du inte fått förnyat på din dator och därmed funkar det ändå inte.

Ursprungligen av Trineo:

Ett tips om du inte redan rett ut allt.

Koppla in din Airport som enda enhet, begär ny IP på den, sätt in egna DNS (jag använder googles), refresha DHCP-tilldelningen på din dator. Sen skall det funka, jag misstänker att även fast du satt in DNS i din APE så har du inte fått förnyat på din dator och därmed funkar det ändå inte.

Nu är det problemet löst! Efter lång inaktivitet på denna sidan har jag flyttat till ett hus med Telia fiber. Har nu möjlighet att köra trådat i alla rum, vilket är härligt. Målet är att bara köra mobila enheter via radio. Tack alla för hjälpen med det trilskande Ownit!

1
Bevaka tråden