Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera köpta TV-serier på Blu-Ray till enskilda avsnitt lättast?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då detta är en gråzon så ber jag om ursäkt i förhand, men då frågan rör filmer och serier som man själv köpt för att ta backup på dessa och kunna spela upp på sin Mac Mini och andra enheter som inte kan läsa Blu-Ray formatet...

Har sökt men endast hittat vaga guider för MakeMKV, men inget hur jag kan plocka ut enskilt avsnitt dessvärre. Utan det blir endast en MKV-fil, som jag sen i så fall måste klippa upp för att det ska fungera!

Så någon som har tips eller vet av en guide för just MakeMKV om hur man får ut detta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-06 22:14

Testat öppna mkvn med handbrake?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-07 10:08

De flesta DVD / BluRay har 1 fil per avsnitt out of the box och man brukar då kunna välja dessa i MakeMKV. Ibland finns utöver de enskilja avsnittet ett spår med ALLA avsnitt. Du kan ex. ha fyra filer som 10GB st med säg 12 kapitel var där du utöver det har ett spår som innehåller 48 kapitel. Ta då inte denna större filen, strunta i den.

Om den av någon anledning måste dela upp filer så kan du använda "mkvtoolnix" för att splitta filen. Det är lite omständigt verktyg och du kommer få dela filerna flera gånger för att få till allting rätt.

1. Kolla i VLC var du vill ha din "in" punkt.
2. Klicka "commando + J" för att få reda på en exakt tid i sekunder var du är i filen.
3. Skriv in det i mkvtoolnix att du vill splitta filen efter Xs. Var även noga med att skriva in att du endast vill ha 2 segment av filen.

Ovan får du sedan göra om och om per de nya filerna som skapas för att till slut ha färdiga "avsnitt". Du kan på ovan vis även klippa bort saker som "PREVIOUSLY ON PRISON BREAK!!!!" eller eftertexter. Du kan även med ovan slå ihop två film-filer om du vill det. Ex. Sagan om Ringen ligger på TVÅ BluRay-skivor och blir således två MKV-filer. Med mkvtoolnix kan du slå ihop dessa till 1 fil.

Handbreak kan göra jobbet om du samtidigt vill koda om filen till något annat. Jag tror inte Handbreak har en "passthrough" funktion för video. mkvtoolnix kodar inte om något och löser det hela väldigt fort (likt en filkopiering).

Edit: Jag kan göra en lite mer noggrann "guide" senare i kväll eventuellt.

Det märks att man är lite väl slutkörd efter jobbveckan... Tog och kollade upp hur många avsnitt det var på skivan: 2 avsnitt visade det sig att det var!

Så det är ju bara att plocka ut de två filer som är tillräckligt stora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-07 16:11

Troligen de två filerna med 7 chapters, ja!

1
Bevaka tråden