Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ligger VM Fusion Windows mapp?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 10:06

Hej,

Har nyligen köpt en ny dator som fått en Time Machine kopia från sin föregångare. Problemet är att den ärvde också VM Fusion version äldre som inte lirar med Mountain Lion. Jag har tagit bort programmet från hårddisken men undrar nu var ligger mappen med Windows OS som programmet skapade en gång i tiden (nej, jag lade det inte på en särskild partition)? Heter den något speciellt att man kan söka efter den? Den tar säkert en hel del plats som jag vill få tllbaka.

Den har ingen speciell plats, och inget speciellt namn.

Den ligger där du lade den, och den heter vad du döpte den till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 10:15

Hmm... det hjälper föga men tack ändå... Trodde att själva VM-filen skulle heta något speciellt, eller ha någon ändelse eller om det ska finnas någon särskild fili paketet som utmärker just en VM.

Filändelsen är vmx, tror jag.

Sitter inte vid Macen nu, så jag kan tyvärr inte kolla.

Dina virtuella maskiner skapade i VMware Fusion finns som standard under Documents / Virtual Machines.
Kanske heter något annat om du kör svenska som språk.

På min dator la VMWare mappen med virtuella maskiner i en mapp som heter just Virtual machines i min användarmapp. Filen i sig heter Windows XP Professional.vmwarevm och ligger alltså i /Users/[jag]/Documents/Virtual Machines.localized

Ursprungligen av pmarriott:

På min dator la VMWare mappen med virtuella maskiner i en mapp som heter just Virtual machines i min användarmapp. Filen i sig heter Windows XP Professional.vmwarevm och ligger alltså i /Users/[jag]/Documents/Virtual Machines.localized

Precis, [VM-namnet].vmwarevm heter filerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-06 10:23

Ja, eller vmwarevm... (Bytte VM-programvara för ett tag sedan, svårt att minnas detaljerna)

Ursprungligen av jahve:

Ja, eller vmwarevm... (Bytte VM-programvara för ett tag sedan, svårt att minnas detaljerna)

Kan nog heta vilket av dessa beroende på version av VMware Fusion.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-06 10:22

Du borde kunna hitta paketet med Spotlight, vill minnas att paketet har samma namn som du namngav den virtuella maskinen.

vmdk är väl VMWares vanliga filformat, det har filändelsen .vmdk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 11:19

Tack för hjälpen allihopa! Nu har jag hittat filerna, heter .vmdk.

.vmdk är diskfilen där den virtuella maskinens filer lagras.
.vmx är konfigurationsfilen för den virtuella maskinen.

Ett tips - om Fusion kraschar och du sen inte kan starta en virtuell maskin igen kan du gå in i mappen för den virtuella maskinen och radera alla filer som heter .lck på slutet.

1
Bevaka tråden